moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigłowiec Caracal testowany w Powidzu

Wyniki dotychczasowych testów śmigłowca Caracal są zgodne z zapisami widniejącymi w ofercie – mówi płk Adam Marciniak z Inspektoratu Uzbrojenia. Zespół weryfikacyjny, którym kieruje, sprawdzi 32 parametry francuskiej maszyny. Dziś śmigłowiec mogli obejrzeć dziennikarze.


Goście najpierw oglądali śmigłowiec w jednym z hangarów 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Następnie maszyna została wyprowadzona na płytę lotniska. Załoga poderwała ją w powietrze, by wykonać kilkunastominutowy pokaz. Jak zastrzegli organizatorzy, nie był on częścią testów, które od wtorku prowadzi w bazie specjalna komisja. Szczegóły weryfikacji to bowiem informacje niejawne.

Jeśli pomiary wypadną pomyślnie, resort obrony podpisze z francuskim producentem umowę na dostawę 50 tego typu śmigłowców.

Badany na ziemi i w powietrzu

– Testy zostały podzielone na dwie fazy. Śmigłowiec będzie sprawdzany na ziemi, a następnie w locie. Łącznie zweryfikujemy 32 parametry – wyjaśnia płk Adam Marciniak z Inspektoratu Uzbrojenia, który kieruje grupą testującą maszynę. Komisja przyjrzy się wyposażeniu i konstrukcji śmigłowca oraz jego osiągom. Sprawdzi m.in. zdolność śmigłowca do wykonywania lotów w dzień i w nocy, systemy zobrazowania i komunikacji, możliwości transportowe oraz tak zwany promień działania. Porówna stan faktyczny z zapisami oferty.

Testy potrwają około miesiąca. Nad weryfikacją czuwają Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Żandarmeria Wojskowa i Biuro ds. Procedur Antykorupcyjnych MON. – Dotychczasowe wyniki są zgodne z zapisami w ofercie producenta – mówi płk Marciniak.

Producent zachwala

W Powidzu pojawili się też przedstawiciele producenta – francuskiego koncernu Airbus Helicopters. Jeden z nich, Wojciech Kowalewski, zachwalał dziennikarzom Caracala. – Śmigłowiec może przenieść duży ładunek, na dużą odległość, w dodatku z dużą prędkością. Mało która maszyna godzi te trzy parametry – podkreślał. Przypomniał też, że Caracale to maszyny stosunkowo młode. Francuska armia korzysta z nich od dziesięciu lat. – Śmigłowiec powstał jako odpowiedź na zapotrzebowanie sił specjalnych. Jego konstruktorzy założyli, że zostanie przeznaczony do zadań o dużym stopniu trudności: raczej nie będzie latał w dzień, przy dobrej pogodzie, za to zazwyczaj będzie obciążany sporym ciężarem – wyjaśnia Kowalewski.

Caracal potrafi udźwignąć ładunek o masie jedenastu ton, jego moc startowa zaś sięga pięciu tysięcy koni mechanicznych. – Serce śmigłowca stanowi pięciopłatowy, bezprzegubowy wirnik, a wlot do silnika ma taką konstrukcję, że do wnętrza nie dostaną się cząstki, które mogłyby zakłócić jego pracę, choćby pył, lód czy śnieg. Caracal może spokojnie działać w każdych, nawet najbardziej niekorzystnych warunkach – podkreśla Kowalewski.


Śmigłowiec ma też nowoczesnego autopilota. Urządzenie to może zostać użyte, kiedy maszyna pozostaje w zawisie. Na tym jednak nie koniec. – Kiedy Caracal wisi w powietrzu, sterowanie nim może przejąć technik pokładowy, który obsługuje wyciągarkę – zaznacza Kowalewski. – Oczywiście pilot w każdym momencie ma możliwość odzyskania kontroli nad maszyną – dodaje.

28 żołnierzy na pokładzie

Na pokładzie helikoptera jest miejsce dla 28 żołnierzy z lekkim uzbrojeniem albo kilkunastu z wyposażeniem ciężkim. Maszyna ma dodatkowy zbiornik paliwa, potrafi też tankować, pozostając w powietrzu. Zaopatruje się wówczas z samolotu bądź okrętu. – Caracal ma zintegrowany system obrony. Wykrywa, na przykład, zbliżający się pocisk rakietowy. Komputer analizuje dane i podpowiada pilotowi, z jakich sposobów obrony może skorzystać – podkreśla Kowalewski.

Uzbrojenie śmigłowca uzależnione jest od jego przeznaczenia. Maszyna ma w wyposażeniu m.in. dwa karabiny maszynowe, może przenosić torpedy oraz wykorzystywać naprowadzane pociski przeciwpancerne czy wyrzutnie rakiet 68 mm.

Z Caracali, poza armią francuską, korzystają siły zbrojne Brazylii, Meksyku, Malezji, Indonezji oraz Kazachstanu. Maszyna była wykorzystywana podczas konfliktów zbrojnych w Afganistanie, Czadzie i Libii. Polska chce kupić tego typu śmigłowce w wersjach dla wojsk lądowych, specjalnych, zwalczania okrętów podwodnych, poszukiwania i ratownictwa. Pierwsze dostawy planowane są na 2017 rok.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski, mjr Robert Siemaszko / DKS MON

dodaj komentarz

komentarze

~janek
1432263480
Z tego co mi wiadomo mają najpierw wybudować karakale we Francji, w liczbie 50 sztuk. Następnie wybudować fabrykę w Łodzi i tam wybudować śmigłowce w tej samej ilość dla innego klienta. Tak trochę od tyłu , bo wiadomo że 2 lata na realizacje wszystkiego jest nierealne.
4F-FF-9D-5B
~olo
1431719100
Ale wybudowanie fabryki w 2 lata i pierwsze egzemplarze wychodzące z linii montażowej zakrawa na kpinę.Konstrukcja w cale nie tak nowa bo po przeróbkach a we Francji piszą w gazetach złoty interes to są jaja
A4-37-24-A9
~andy
1431711180
ani słowa o kosztach eksploatacji ... w stosunku do produkowanych w większości w Polsce ( a nie tylko montowanych ...) maszyn z mielca i świdnika kilkakrotnie !!! wyższe
D6-1E-97-C2
~nik
1431636720
raczej solidna maszyna
06-95-CB-43

By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
 
Śmierć przyszła po wojnie
Lato pod wodą
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
RBN przed szczytem NATO
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Ostatnia niedziela…
Za zdrowie utracone na służbie
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Walka – tak, ale tylko polityczna
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Polsko-litewskie konsultacje
Strzelnice dla specjalsów
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Wsparcie MON-u dla studentów
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Serwis bliżej domu
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Mark Rutte pokieruje NATO
Pancerny sznyt
Pancerniacy trenują cywilów
Spędź wakacje z wojskiem!
Biało-czerwona nad Wilnem
Spadochroniarze na warcie w UE
Prezydent Zełenski w Warszawie
Oczy na Kijów
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Szkolenie na miarę czasów
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Czujemy się tu jak w rodzinie
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Olimp gotowy na igrzyska!
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Szpital u „Troski”
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Szkolenie do walk w mieście
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Roczny dyżur spadochroniarzy
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Jak usprawnić działania służb na granicy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO