moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samoloty nie miały przed nim tajemnic

W 36 Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego służył od 1998 roku. Najpierw pracował w obsłudze naziemnej, później podporucznik Andrzej Michalak zdobył uprawnienia do obsługi Jaka i Tu-154. Pięć miesięcy przed katastrofą urodził mu się wyczekiwany syn Julian. Andrzej i jego żona zaplanowali chrzest synka na maj.


Andrzej Michalak pochodził z Nowego Miasta nad Pilicą. – Samoloty kochał od dziecka. Był ciekaw, jak są zbudowane, interesował się szczególnie mechaniką – wspominał Stanisław Orzeszek, przyjaciel rodziny Michalaków. Uczył się w Technikum Mechanicznym w Rawie Mazowieckiej, a potem trafił do Szkoły Chorążych Personelu Technicznego Lotnictwa w Oleśnicy. Skończył także Wyższą Szkołę Handlu i Finansów Międzynarodowych.

Służbę zaczął w 45 Lotniczej Eskadrze Doświadczalnej w Modlinie. Służył tam jako technik klucza eksploatacji samolotów. W 1998 roku trafił do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Na początku pracował w obsłudze naziemnej – był technikiem klucza płatowca i silnika. W  2008 roku uzyskał dopuszczenie do wykonywania lotów na samolocie Tu-154. Na jego pokładzie obsługiwał sprzęt techniczny. W powietrzu spędził w sumie 329 godzin. – Rodzice byli dumni, że mają syna, który lata z najważniejszymi osobami w kraju. Ale on nie chwalił się tym i nie bardzo chciał o tym opowiadać. Gdy  jednak ktoś zarzucał, że samoloty Tu 154M są stare i powinno się je wymienić, zawsze mówił, że to bardzo dobre maszyny – opowiadał Stanisław Orzeszek.

Chorąży Artur Kowalski, kolega po fachu podporucznika Michalaka, wspominał tuż po katastrofie, że Andrzej był ogromnie zaangażowany w swoją pracę. – Znaliśmy się dziesięć lat. Razem pracowaliśmy na Jaku, a Andrzej później przeniósł się do obsługi Tupolewa. Był w USA, na Haiti, ale wszystko było jeszcze przed nim. Zapamiętam go także jako duszę towarzystwa – mówił podoficer.

W życiu prywatnym Andrzej Michalak był bardzo lubiany i uczynny. Oprócz lotnictwa jego pasją była motoryzacja, szczególnie samochody. – Godzinami mógł o nich opowiadać, znał każdą markę, szczegóły dotyczące samochodu i ciekawostki z nim związane – mówił Stanisław Orzeszek.

Był też zagorzałym miłośnikiem Formuły 1. – Interesował się nią jeszcze na długo przed startami Kubicy. Zdobywał gazety z Niemiec, przedruki, a jego największym idolem był Ayrton Senna. Potem śledził losy Felipe Masy i Fernando Alonso – mówiła na antenie TVN dziennikarka Anna Puślecka, prywatnie szwagierka Andrzeja. Wspominała także o innej wielkiej pasji technika, jeszcze z czasów liceum. – Andrzej był heavy metalowcem. Kiedyś nosił włosy do pasa, glany. Przed katastrofą kupił bilet na majowy koncert zespołu AC/DC. Nie zdążył na niego pójść – opowiadała dziennikarka.

Podporucznik Michalak uwielbiał też fotografię. W jego komputerze pozostało mnóstwo zdjęć, zrobionych także z członkami załogi prezydenckiego Tupolewa, który leciał do Smoleńska.

Pięć miesięcy przed katastrofą urodził mu się wyczekiwany syn Julian. Na maj planowali z żoną chrzest.

Podczas tragicznego lotu do Smoleńska był starszym technikiem pokładowym. 24 kwietnia 2010 roku Andrzej Michalak został pochowany z honorami wojskowymi w Kwaterze Smoleńskiej na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. Pośmiertnie został mianowany na pierwszy stopień oficerski podporucznika.

Paulina Glińska

dodaj komentarz

komentarze


Sojusznicza misja na polskim niebie
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Strzelanina w bazie US Army
Hekatomba na Woli
Czternastka – pożegnanie z legendą
Jak zostać kapralem rezerwy
Tomczyk: Macierewicz dążył do ukrycia prawdy
Inwestycje w mobilność wojska
Terytorialsi i czarna taktyka
Na rosyjskim pasku
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Warszawo, do broni!
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Logistyczna rewolucja
Pancerniacy ze Świętoszowa po długim marszu
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Cisza przed wojną
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Na granicy coraz trudniej
Beret „na rekinka” lub koguta
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Czołg K2 made in Poland
Kolarskie święto w stolicy
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
„Bez wojska usuwanie szkód trwałoby dłużej”
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Karol Nawrocki objął urząd prezydenta
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Terytorialsi zawitają do Płocka
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Warszawa uczciła rocznicę Powstania
„Dziękujemy za waszą służbę”. Próby przed wielkim świętem
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
„Road Runner” w Libanie
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Żołnierze pomagają na wałach w Pszczółkach
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Warsztat na kółkach dla F-16
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Rewolucja zgodnie z planem
Pielęgnują pamięć o poprzednikach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Oszust chciał wyłudzić kredyt, podszywając się pod żołnierza WP
Wojsko przyciąga młodych jak nigdy wcześniej
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Od pilota do instruktora
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Las Pamięci uczci poległych
Wojskową służbę zdrowia czekają zmiany
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Pamięć o poległych na misjach wciąż żywa
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Ważna współpraca
Polsko-norweskie partnerstwo w zwalczaniu dronów
Pucharowe zmagania Polaków
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Orlik na Alfę
W drodze po młodszego nurka
Brytyjczycy żegnają Malbork
Armia zetek
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
15 sierpnia widzimy się w Warszawie!
Prezydent Duda pożegnał się z wojskiem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO