moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne MRAP-y dla polskiego wojska

Mimo że ważą ponad 12 t, są bardzo zwrotne, dynamiczne i sprawdzają się w trudnym terenie. Wozów opancerzonych M-ATV od kilku lat używają polskie wojska specjalne. Teraz Agencja Uzbrojenia zapowiedziała, że w połowie stycznia do Polski dotrą kolejne tego typu pojazdy. Przekazał je nieodpłatnie rząd Stanów Zjednoczonych.

Agencja Uzbrojenia podaje, że Wojsko Polskie niedługo otrzyma kolejne wozy opancerzone M-ATV. Do sił zbrojnych ma trafić 79 minoodpornych pojazdów typu MRAP (Mine Resistant Ambush Protected). Z takich wozów od kilku lat korzystają żołnierze wojsk specjalnych, głównie gliwickiej jednostki Agat.

– Umowa na dostawę pojazdów firmy Oshkosh w ramach programu Excess Defense Articles (EDA) została zawarta pomiędzy rządami Rzeczypospolitej Polskiej a Stanów Zjednoczonych 31 lipca 2023 roku – przypomina ppłk Grzegorz Polak, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia. – Dostawę pojazdów zaplanowano na drugą połowę stycznia 2024 roku – dodaje. Zgodnie z założeniami programu EDA, Waszyngton wspiera sojuszników przekazując – nieodpłatnie lub po obniżonych kosztach – sprzęt z nadwyżek sił zbrojnych armii Stanów Zjednoczonych. W tym wypadku Polska nie zapłaci za MRAP-y, pokryje jedynie koszt transportu tych wozów z USA.

Ppłk Polak wyjaśnia ponadto, że w październiku 2023 roku wozy zostały poddane dokładnemu sprawdzeniu na terenie składnicy sprzętu Red River Army Depot w Teksasie. Polscy specjaliści wybrali 79 samochodów, które były w najlepszym stanie technicznym i nie wymagały żadnych inwestycji i remontów. Jeszcze nie wiadomo, które jednostki dostaną amerykański sprzęt. Prawdopodobnie wozy trafią do wojsk specjalnych lub lądowych. Wcześniej jednak pojazdy będą dostosowane do obowiązujących w Polsce przepisów ruchu drogowego.

Poprzednią partię opancerzonych M-ATV Wojsko Polskie otrzymało na początku 2015 roku. Były to wozy używane przez amerykańskich żołnierzy, m.in. na misji w Afganistanie. Wszystkie były jednak sprawne, ich przebieg wynosił średnio zaledwie 3 tys. km, a zostały wyprodukowane w latach 2009–2010.

Jest kilka wersji M-ATV, ale ich cechą wspólną jest zwiększona odporność na wybuchy min oraz umiejętność doskonałego radzenia sobie nawet w najtrudniejszym terenie. Bezpieczeństwo załodze gwarantuje m.in. specjalnie skonstruowana kabina i kadłub, którego opancerzone podwozie jest ułożone w kształcie litery „V”. W wozie zamontowano fotele przeciwwybuchowe dla załogi, każdy żołnierz ma też pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa. M-ATV są wyposażone w system przeciwpożarowy obejmujący wnętrze kabiny, komorę silnika, koła oraz zbiornik paliwa.

Wozy sprawdzają się podczas patroli, działań rozpoznawczych, a nawet pościgowych. Bez wyposażenia i załogi M-ATV waży ponad 12 t, ale jego ciężar można zwiększyć o kolejne 4 t. Ma ponad 6 m długości, około 2,5 m szerokości i wysokość ponad 3 m. Po utwardzonej nawierzchni może poruszać się z prędkością przekraczającą 110 km/h.

Załogę wozu tworzy pięć osób: kierowca, dowódca i trzech operatorów. Za kabiną wozu znajduje się część bagażowa, w której można przewozić sprzęt wojskowy lub stworzyć dodatkowe miejsce dla kolejnych dwóch operatorów. Uzbrojenie M-ATV stanowią: wielokalibrowy karabin maszynowy 12,7 mm lub granatnik automatyczny kalibru 40 mm.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Spc. Esmeralda Cervantes, Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Czas próby
Coraz więcej żołnierzy pomaga usuwać skutki nawałnic
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
K2 będą produkowane w Polsce
Orlik na Alfę
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Stańcie do apelu!
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Zmiana warty na wschodniej granicy
Cisza przed wojną
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Brytyjczycy żegnają Malbork
BWR-1 – weteran po liftingu
Pucharowe zmagania Polaków
Warszawo, do broni!
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Kolarskie święto w stolicy
Na rosyjskim pasku
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Zmodernizowany Leopard 2PL
Pieta Michniowska
Ostatnia niedziela…
Inwestycje w mobilność wojska
Rekompensaty na ostatniej prostej
Terytorialsi zawitają do Płocka
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Cześć bohaterom naszej wolności
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Pamięć o poległych na misjach wciąż żywa
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Tłumy na zawodach w Krakowie
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Czołg K2 made in Poland
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Warszawa uczciła rocznię Powstania
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Las Pamięci uczci poległych
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Aira – pierwszy pies wojskowy w 6 Mazowieckiej Brygadzie OT
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
7TP – czołg kompromisu
W drodze po młodszego nurka
Na ratunek pancerniakom
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Pilot F-16 doceniony przez widzów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO