moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Superinterkom do nowych czołgów

Zamiast kabli WiFi, a w miejsce pokręteł i guzików dotykowy ekran odporny na uderzenia i zalanie. Inżynierowie z polskiej firmy Teldat opracowali z myślą o nowych, rodzimych czołgach i wozach bojowych innowacyjny system łączności pokładowej VIS Jaśmin.


Specjalizujące się w elektronice i optoelektronice rodzime firmy zbrojeniowe już od jakiegoś czasu oferują produkty, które nie tylko nie odbiegają jakością i innowacyjnością od zachodnich konstrukcji, ale w wielu wypadkach je przewyższają.

Tak jest chociażby z opracowanym przez inżynierów z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych unikatowym celownikiem nahełmowym Orion lub produkowanymi przez Polski Holding Obronny (kiedyś Bumar) radarami krótkiego zasięgu Soła.

Opracowany przez inżynierów z Teldatu system łączności pokładowej VIS Jaśmin również może mierzyć się z najlepszymi konstrukcjami zachodnimi.

Jego budowa jest bardzo prosta i przypomina sieć komputerową. Najważniejszymi elementami systemu są terminale VIS, pomiędzy którymi łączność odbywa się za pomocą kabla albo sieci WiFi. Terminale mimo, iż wyposażone w dotykowe ekrany, kamerę i GPS, są bardzo odporne na uszkodzenia. Bez obawy można je zanurzyć w wodzie lub zrzucić z wysokości dwóch metrów.

Po co takie funkcje w interkomie przeznaczonym do transporterów lub czołgów? Dzięki wyposażeniu VIS-ów w moduły WiFi załoga może z nimi wyjść poza pojazd i nawet gdy oddali się na kilkadziesiąt metrów, nadal będzie miała ze sobą łączność.

– Ponieważ w terminalach możemy zainstalować taki system, jaki wojsko uzna za najlepszy, można ich używać nie tylko jako interkomu, ale również po wgraniu odpowiedniego oprogramowania, jako komunikatorów systemu dowodzenia – wyjaśnia Tomasz Gromadzki, wicedyrektor departamentu produkcji Teldatu.

Wyjątkowość systemu łączności pokładowej VIS Jaśmin doceniło kierownictwo tegorocznej wystawy Air Fair 2013, które przyznało systemowi nagrodę za innowacyjność.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Teldat

dodaj komentarz

komentarze

~PJ's
1370775420
Jest tylko jeden mały problem. Musimy jeszcze mieć te czołgi.
22-BF-C3-B6

W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pamięć łączy pokolenia
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Standardy NATO w Siedlcach
Nowe zasady dla kobiet w armii
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
„JUR” dla terytorialsów
Koniec dzieciństwa
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Wellington „Zosia” znad Bremy
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Polski „Wiking” dla Danii
Husarze bliżej Polski
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Abolicja dla ochotników
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kircholm 1605
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W wojsku orientują się najlepiej
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Bóbr na drodze Hannibala
Operacja NATO u brzegów Estonii
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Wyrównać szanse
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pięściarska uczta w Suwałkach
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Edukacja z bezpieczeństwa
„Road Runner” w Libanie
MID w nowej odsłonie
Niespokojny poranek pilotów
Mity i manipulacje
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kawaleria pancerna spod znaku 11
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Sportowcy na poligonie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO