moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Superinterkom do nowych czołgów

Zamiast kabli WiFi, a w miejsce pokręteł i guzików dotykowy ekran odporny na uderzenia i zalanie. Inżynierowie z polskiej firmy Teldat opracowali z myślą o nowych, rodzimych czołgach i wozach bojowych innowacyjny system łączności pokładowej VIS Jaśmin.


Specjalizujące się w elektronice i optoelektronice rodzime firmy zbrojeniowe już od jakiegoś czasu oferują produkty, które nie tylko nie odbiegają jakością i innowacyjnością od zachodnich konstrukcji, ale w wielu wypadkach je przewyższają.

Tak jest chociażby z opracowanym przez inżynierów z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych unikatowym celownikiem nahełmowym Orion lub produkowanymi przez Polski Holding Obronny (kiedyś Bumar) radarami krótkiego zasięgu Soła.

Opracowany przez inżynierów z Teldatu system łączności pokładowej VIS Jaśmin również może mierzyć się z najlepszymi konstrukcjami zachodnimi.

Jego budowa jest bardzo prosta i przypomina sieć komputerową. Najważniejszymi elementami systemu są terminale VIS, pomiędzy którymi łączność odbywa się za pomocą kabla albo sieci WiFi. Terminale mimo, iż wyposażone w dotykowe ekrany, kamerę i GPS, są bardzo odporne na uszkodzenia. Bez obawy można je zanurzyć w wodzie lub zrzucić z wysokości dwóch metrów.

Po co takie funkcje w interkomie przeznaczonym do transporterów lub czołgów? Dzięki wyposażeniu VIS-ów w moduły WiFi załoga może z nimi wyjść poza pojazd i nawet gdy oddali się na kilkadziesiąt metrów, nadal będzie miała ze sobą łączność.

– Ponieważ w terminalach możemy zainstalować taki system, jaki wojsko uzna za najlepszy, można ich używać nie tylko jako interkomu, ale również po wgraniu odpowiedniego oprogramowania, jako komunikatorów systemu dowodzenia – wyjaśnia Tomasz Gromadzki, wicedyrektor departamentu produkcji Teldatu.

Wyjątkowość systemu łączności pokładowej VIS Jaśmin doceniło kierownictwo tegorocznej wystawy Air Fair 2013, które przyznało systemowi nagrodę za innowacyjność.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Teldat

dodaj komentarz

komentarze

~PJ's
1370775420
Jest tylko jeden mały problem. Musimy jeszcze mieć te czołgi.
22-BF-C3-B6

Żandarmeria skontroluje także cywilów
Zwycięska batalia o stolicę
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Największy transport Abramsów w tym roku
Szef MON-u: Panujemy nad sytuacją, apeluję o spokój
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Black Hawki nad Warszawą
Terytorialsi w Pieninach
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Certyfikacja „Dwunastki” na XII zmianę do Libanu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Świetne występy polskich żołnierzy
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Kuna na poligonie
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Terytorialsi na pętli
„Road Runner” w Libanie
Laury MSPO przyznane
Kurs dla najlepszych w SERE
Hekatomba na Woli
Szwecja kupuje Pioruny!
Drony zestrzelone. Trwają poszukiwania szczątków maszyn
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Rosyjskie drony spowodowały zniszczenia
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Wojsko i policja odnajdują szczątki kolejnych dronów
Husarz z polskim instruktorem
Święto Wojsk Lądowych
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Beret „na rekinka” lub koguta
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
K9 ładowane z automatu
NATO – jesteśmy z Polską
Nagrody MSPO 2025 cz. 4
Prezydent: to bezprecedensowy moment w historii NATO i Polski
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Defender dla oryginalnych i użytecznych
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Defendery skompletowane
Pożegnanie z Columbią
Wielkie zbrojenia za Odrą
Dwie agresje, dwie okupacje
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Premier: prowokacja bez precedensu
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Z najlepszymi na planszy
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
„Żelazny obrońca” na Bugu
Tukan na smyczy
Orlik na Alfę
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Nocne ataki na Ukrainę
Rekompensaty na nowych zasadach
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO