moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Powstanie polski czołg. Czy to realne?

To ma być pierwszy od czasów II wojny światowej stuprocentowo polski czołg, który wyjedzie na poligony. Do realizacji projektu polskie firmy zbrojeniowe pod wodzą Bumaru zawiązały konsorcjum. Pytanie, czy się uda? Rozpoczęty kilka lat temu projekt czołgu Anders nie został dokończony.

Bumar zapowiada, że wiele nauczył się na projekcie Andersa i nie powtórzy tych samych błędów.

Konsorcjum chce zbudować dla wojska uniwersalną platformę gąsienicową, która może posłużyć jako podwozie zarówno dla nowego czołgu podstawowego, jak i dla bojowego wozu piechoty. Porozumienie w tej sprawie w ubiegłym tygodniu zawarły spółki z grupy Bumar (Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM, Zakłady Mechaniczne „Bumar – Łabędy”, Bumar Żołnierz S.A., Bumar Elektronika S.A.) oraz Huta Stalowa Wola, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej z Warszawy oraz Wojskowe Zakłady Mechaniczne z Siemianowic Śląskich.

Problem w tym, że kilka lata temu powstał już prototyp polskiego czołgu nazwanego Anders. Zbudowali go inżynierowie z OBRUM-u. – Niestety okazało się, że zawiera on rozwiązania, których wojsko nie potrzebuje, a brakowało tych, na których armii zależało – mówi wysoki rangą wojskowy. Konsorcjum zarzeka się jednak, że nie chce powtórzyć wpadki z czołgiem Anders, który powstał bez żadnych konsultacji z wojskiem. – Nie popełnimy drugi raz takiego samego błędu, że staramy się przekonać siły zbrojne do istniejącego już produktu – zapowiada Mariusz Andrzejczak, wiceprezes Bumaru. – Nauczyliśmy się bardzo dużo na Andersie, nie tylko od strony technologicznej i technicznej, ale również jeśli chodzi o zarządzanie programem i kontakty ze strategicznym klientem – podkreśla.

Nową platformę Bumar chce budować w ścisłej kooperacji z polską armią. – Z punktu widzenia resortu obrony cenne są wszystkie inicjatywy, które wpisują się w programy modernizacyjne i zmierzają do zwiększenia potencjału wytwórczego polskich przedsiębiorstw przemysłu obronnego – mówi Jacek Sońta, rzecznik prasowy MON.

Przedstawiciele holdingu unikają na razie deklaracji na temat specyfikacji technicznej projektu. Dopiero gdy wojsko opracuje dla niego wymagania operacyjne, konsorcjum przedłoży swoje propozycje.

To zaś, jak dowiedział się portal polska-zbrojna.pl, może stać się już niedługo. Sztab Generalny Wojska Polskiego kończy bowiem prace nad wspomnianymi wymaganiami operacyjnymi. Z naszych informacji wynika, że powinny one trafić do akceptacji przez szefa Sztabu do końca marca.

Jak szybko konsorcjum jest w stanie zbudować nowy czołg? Mariusz Andrzejczak zapewnia, że Bumar wraz z partnerami jest w stanie zaprezentować prototyp pięć lat od momentu rozpoczęcia prac badawczo-rozwojowych.

Polska armia posiada obecnie około 900 czołgów. Zdecydowana większość, ponad 500, to przestarzałe, pochodzące z lat siedemdziesiątych radzieckie T-72. Nieco nowsze, z początku lat dziewięćdziesiątych, są rodzime PT-91, których mamy ponad 200. Najnowocześniejszymi czołgami naszych sił pancernych są niemieckie Leopardy 2A4, tych mamy 128. Jednak nawet one zostały wyprodukowane pod koniec lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku.



W „Programie rozwoju Sił Zbrojnych RP w latach 2013-2022” zapisana jest m.in. modernizacja posiadanych przez armię czołgów Leopard 2A4. Więcej czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

  Leopardy jak nowe

Gruntowna modernizacja czeka niemieckie czołgi będące w wyposażeniu polskiej armii. Na początku roku MON ogłosi przetarg na unowocześnienie 128 Leopardów 2A4. Wojsko chce, by maszyny miały lepsze urządzenia optoelektroniczne oraz armatę. Ulepszony ma zostać także pancerz, system kierowania ogniem i systemy łączności.
Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Jan Brzozowski

dodaj komentarz

komentarze

~nick
1451329320
Już kiedyś wojsko stawiało swoje wymagania co do samolotu szkolnego o nazwie Iryda. Co się zmienił generał to inne widzimisię i tak przez 20 lat... aż się program zestarzał i poszedł do kasacji. Dużo w tym myślę było akcji sowieckiego wywiadu żeby się sąsiad wróg w siłę nie rósł. Tak robili przed II wojną niemieccy agenci w polskich kręgach politycznych i gospodarczych. A dopóki nie odejdą z polskiej armii ostatni wychowankowie akademii wojskowych w Moskwie czy Leningradzie to programy będą sabotować w podobny sposób.
10-29-B2-E1
~iktorn
1443854880
Niestety propozycje i propaganda to 2 różne rzeczy. W Skandynawii czy Korei Południowej Hitem są są lekkie czolgi o dużej sile ogniowej oraz dobrym stosunku mocy do masy i czolgi tę są operowane 1 do 2 osób załogi. Reszta to automatyka. Nasz czołg Anders to coś pomiędzy czołgi z lat 90 a najnowsza technologia. Gdyby projekt był taki zły to Rosjanie nie wprowadzili podobnego do produkcji. Czy Czołg 60 czy 30 ton można rozwalić z kalibru 120.Posiadając odpowiedni pocisk. Co należało zrobić a no Wziąć się w garść wyprodukować 250 szt dla polskiego wojska. Zrobić też kilka wersji jakie były planowane i jeździć z nimi po targach. Ukraina z chęcią by kupiła i wiele krajów mniej uprzemysłowionych spoza Europy.
B3-ED-B0-EF
~andjs
1384509900
jak można budować czołg bez uwzględniania potrzeb wojska? Wydaje się że tak może się zdarzyć tylko w firmie kierowanej przez polityków, a nie fachowców. To dla kogo ten Anders miał być przeznaczony? Mam wrażenie, że jeśli nowa konstrukcja ma być i czołgiem podstawowym i wozem piechoty to już widzę Rosomaka z odkrywczo przyspawanymi elementami które wojsko sobie zażyczyło i szumnie nazwanego platformą. Obym się mylił.
AA-E9-C3-9E
~Adrian
1366232820
Polska potrzebuje nie tylko czolgow ale rakiet dalekiego zasiegu z atomem i wyrzutni krotiego zasiegu podobnego do tos 1 oprocz langusty i homara, anders dobry pomysl z silnikiem z przodu lepsze niz bmp 2 radzieckie
F1-05-0A-85
~ANDY
1363033860
żal mi polskich konstruktorów i polskiego przemysłu...przy takich decydentach (kupujących na siłę zagraniczny demobil wymagający olbrzymich nakładów modernizacyjnych oraz części , amunicji , firmowego kosztownego serwisu i oryginalnych części zamiennych-których dostawy mogą być zawieszone...) NIE MAJĄ SZANS NA SUKCES...!!! -BO ZAWSZE MOŻNA ZMIENIĆ NIE DO KOŃCA ZDEFINIOWANE WYMAGANIA TECHNICZNE GENERAŁÓW KTÓRE ICH OPRACOWANIE OCZYWIŚCIE NIE SPEŁNI ...
BD-EC-03-F5
~Adell
1361559720
obnizyc radykalnie podatki i zniesc koncesje to beda i czolgi i rakiety, firmy prywatne zrobia projekt okolo 1/2 roku, wykonanie w metalu max 1 rok!!
AE-02-49-19
~scoobydoopoznan
1361537340
~jarek nikt tego nie kwestionuje ale niech robią aktualny lub choć podobny sprzęt ... . 5 lat to śmiech.
00-B3-ED-57
~jarek
1361530680
zan dobrze mowisz dajcie zarobic polakom dajcie nowe prace dla polakow a nie tylko inne panstwa zarabiaja na nas
80-EA-E6-4B
~scoobydoopoznan
1361523540
To są współczesne kierunki 5 km i Andersika nie ma. Przestańcie od nowa projektować rzeczy z początku lat 80-tych. http://dziennikzbrojny.pl/aktualnosci/news,3,3497,aktualnosci-ze-swiata,demonstracja-rakiet-dagr-z-nosnika-jltv
00-B3-ED-57
~scoobydoopoznan
1361521980
1. Pięć lat na czołg to śmiech. Tyle zajął program F-35. Niech głowy nie zawracają. Rozumiem państwowa firma i robotę trzeba szanować ale przy obecnej komputeryzacji to kpina, żart, nie wiem jak to nazwać . Amerykanie projektują nowego BWP szybciej będzie kupić licencję . Pomogę weźcie dopancerzcie dół od Kraba wagowa jak wieża z armatą, wytnijcie z tyłu drzwi, wstawcie KDA 35 i Amur . BWP gotowy na jesień 2013 do produkcji. 2. Czołg - silnie opancerzony pojazd gąsienicowy uzbrojony w armatę 120 mm to już przeżytek. Cena 1 leo a6 to około 7 mln$ = 70 pocisków SPIKE nie sądze by 1 czołg zniszczył 70 innych . Armia Potrzebuje BWP. Biorąc pod uwagę możliwości produkcyjne naszych sąsiadów powinniśmy skupić się na rozwoju broni przeciwpancernej np: Bofors Dynamics STRIX, .. a nie czołgów ( zawsze wyprodukujemy ich mniej). Nie sadzę by nasz rodzimy zespół inżynierów dokonał w tej dziedzinie (czołg) przełomowych poczynań . Taniej kupić licencję na Merkavę IV lub V lub jak to zrobiła Turcja z Altay ( licencja K2 Black Panther) Szkoda czasu i atłasu jak macie jakieś ambicje to zajmijcie się niebieskim laserem.... .
00-B3-ED-57
~hs
1361517600
nie wierzę...... zbudowali Andersa takiego jakim jest bo " im się wydawało, że będzie dobry"?????????
0D-F9-1D-4D
~zan
1361476740
Brawo ! Trzeba projektować i budować własny sprzęt, a nie dawać zarabiać innym państwom.
56-A9-D7-80

Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
 
Test wytrzymałości
Kadisz za bohaterów
Pamięć ofiar
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Tych oczu nie zapomni nikt
Blekinge znaczy duch
Więcej na mieszkanie za granicą
GROM pod ostrzałem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
WAT zaprasza medyków na szkolenie z samoobrony
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Zatrzymać zło ze wschodu
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Wiedza w pigułce
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Amerykańska flaga nad Camp Głębokie
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Wyrok za tragiczny wypadek
Razem w walce ze skażeniami
Czy z „zetek” będą żołnierze?
Ocalić resztki światła ukryte w sercu
Pani oficer za sterami Jastrzębia
Strażnik nieba
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Ratownictwo w mieście duchów
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Sport kształtuje mentalność
Jastrzębie nad Grecją
K9 zagrzmiały w Nowej Dębie
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Warto inwestować w rozwiązania systemowe w sporcie
Więcej polskiego trotylu dla USA
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Wspólny cel: bezpieczna Polska
Podniebne wsparcie sojuszników
Prawda o Katyniu wychodzi na jaw
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Uważaj, gdzie robisz selfie!
Pokój nie obroni się sam
Wojownicy na medal. Nasi terytorialsi na zawodach w USA
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
O Ukrainie wspólnym głosem
Opanować kryzys
Polskie F-16 w służbie NATO
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Rodzina na wagę złota
Nagrody „Polski Zbrojnej”
Na scenie młodzi artyści Wojska Polskiego
Teatr okrucieństwa i absurdu
Wielkie czyszczenie poligonów
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Rusza kolejna edycja programu „Edukacja z wojskiem”
Wielkanocne spotkanie z szefem MON-u

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO