moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Z czym obecnie mierzy się lotnictwo?

Znaczenie sił powietrznych w systemie bezpieczeństwa państwa, wnioski dla nich płynące z wojny w Ukrainie, modernizacja techniczna – m.in. te tematy zdominowały jednodniową międzynarodową konferencję naukową pod hasłem „Lotnictwo nowej generacji”.

To bez wątpienia obecnie jedna z najważniejszych, jeśli nie najważniejsza konferencja poświęcona szeroko rozumianej tematyce lotnictwa wojskowego i cywilnego w naszym kraju. Lotnicza Akademia Wojskowa z Dęblina wspólnie z Zarządem Targów Warszawskich już po raz 17. zorganizowały w Warszawie jednodniową konferencję pt. „Lotnictwo nowej generacji”. Udział w niej wzięło kilkuset specjalistów z Polski i zagranicy.

Jeśli chodzi o lotnictwo wojskowe, to organizatorzy w tym roku zaprosili do dyskusji w ramach pięciu tematycznych sesji wyjątkowe grono panelistów. Wśród gości nie zabrakło bowiem obecnej kadry dowódczej Wojska Polskiego, która piastuje najważniejsze stanowiska w polskich siłach powietrznych oraz byłych żołnierzy zawodowych, którzy w swojej karierze podejmowali w nich kluczowe decyzje.

REKLAMA

W imieniu organizatorów konferencję otworzył gen. bryg. pil. dr inż. Krzysztof Cur, rektor-komendant Lotniczej Akademii Wojskowej, a referat otwierający serię paneli wygłosił gen. dyw. pil. Cezary Wiśniewski, zastępca dowódcy generalnego rodzajów sił zbrojnych. Generał zaznaczył, że Polska w kontekście sił powietrznych musi realizować jasno nakreśloną strategię bezpieczeństwa państwa. Podkreślił również znaczenie międzynarodowego zaangażowania polskich sił powietrznych: – Nasze samoloty strzegą przestrzeni powietrznej krajów bałtyckich, odpowiadamy też za słowacką przestrzeń powietrzną – zauważył gen. dyw. pil. Wiśniewski.

Jednym z tematów, które zdominowały dyskusję w trakcie wszystkich zorganizowanych w ramach konferencji paneli poświęconych lotnictwu wojskowemu, była modernizacja techniczna sił powietrznych i wynikające z tego konsekwencje.
Gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak z Inspektoratu Sił Powietrznych DGRSZ wskazał, że jednym z najważniejszych wyzwań, z jakimi muszą mierzyć się siły powietrzne każdej z armii NATO, jest posiadanie zdolności do pokonywania tzw. baniek antydostępowych, czyli wydzielonych przez nieprzyjaciela stref obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej, bronionych przez lotnictwo i siły lądowe. Zaznaczył również, że wnioski z Ukrainy pokazują jednoznacznie, jak bardzo lotnictwo potrzebuje nie tylko maszyn bojowych, lecz także, a może przede wszystkim, maszyn wsparcia – logistycznych czy walki radioelektronicznej. – W tej chwili NATO dysponuje w zasadzie jednym samolotem walki radioelektronicznej, F-18 Growler. To zdecydowanie za mało – mówił generał. Dodał, że w przypadku Polski priorytetem jest zakup maszyn do tankowania w powietrzu, które mogą również transportować rannych i poszkodowanych. – Tankowce to nie jest, jak długo uważało wielu decydentów, zabawka dla sił powietrznych. Jeżeli przykładowo mamy utrzymać w jednym miejscu nad Polską bojowy patrol powietrzny, to potrzebuję na to około ośmiu samolotów i 14 pilotów na 12 godzin. Mając tankowiec, mogę te liczby zmniejszyć o połowę – wskazywał dowódca Sił Powietrznych RP.

Dyskusja o nowych zakupach

O ile uczestnicy konferencji byli zgodni, że Wojsko Polskie potrzebuje nowych statków powietrznych – śmigłowców, samolotów i bezzałogowców, o tyle w przypadku dokonywanych w ostatnich latach zakupów oceny były różne. Posłanka Joanna Kluzik-Rostkowska, wiceprzewodnicząca Komisji Obrony Narodowej, podkreślała, że ma ogromne wątpliwości, czy siłom powietrznym na pewno były potrzebne samoloty FA-50, bo nie wie, do czego właściwie te maszyny mają służyć. – Do działań bojowych czy do szkolenia? – pytała.

Były wiceprzewodniczący SKON Paweł Poncyljusz wskazywał, że w jego ocenie polska armia sięgnęła po samoloty FA-50, ponieważ nie była w stanie zmierzyć się z niskim poziomem gotowości do lotu samolotów M-346 Bielik. – Ich poziom gotowości wynosił około 30–35%. Zamiast więc uporać się z ich producentem, kupiono nowe samoloty szkolne – komentował.

Nie tylko lotnictwo wojskowe

W ramach konferencji „Lotnictwo Nowej Generacji” poza pięcioma sesjami „wojskowymi” organizatorzy przygotowali cztery panele dyskusyjne poświęcone lotnictwu cywilnemu oraz wykorzystaniu przez przemysł i gospodarkę narodową przestrzeni kosmicznej. Sprawy związane z najnowszymi technologiami satelitarnymi, które umożliwiają np. skuteczniejsze planowanie geoprzestrzenne rozwoju miast i miasteczek czy nadzór nad uprawami, nie budziły większych emocji, podobnie jak najnowsze rozwiązania do obsługi lotnisk. Gorącą dyskusję wywołał natomiast temat Centralnego Portu Komunikacyjnego, a zwłaszcza kwestia, czy ta inwestycja jest naprawdę Polsce potrzebna.

Konferencja „Lotnictwo Nowej Generacji” odbyła się 7 grudnia w Warszawie. Patronat honorowy nad nią objęło Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz Marszałek Województwa Mazowieckiego.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: US Army

dodaj komentarz

komentarze


Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
 
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Pancerniacy trenują cywilów
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Roczny dyżur spadochroniarzy
Mark Rutte pokieruje NATO
Szpital u „Troski”
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Ostatnia niedziela…
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Lato pod wodą
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strzelnice dla specjalsów
Oczy na Kijów
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Prezydent Zełenski w Warszawie
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Szkolenie do walk w mieście
Za zdrowie utracone na służbie
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Spędź wakacje z wojskiem!
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pancerny sznyt
RBN przed szczytem NATO
Polsko-litewskie konsultacje
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Spadochroniarze na warcie w UE
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Jak usprawnić działania służb na granicy
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Śmierć przyszła po wojnie
Serwis bliżej domu
Olimp gotowy na igrzyska!
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Biało-czerwona nad Wilnem
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Czujemy się tu jak w rodzinie
Walka – tak, ale tylko polityczna
Szkolenie na miarę czasów
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Wsparcie MON-u dla studentów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO