moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Herculesy dla wojska

Mogą latać dalej i szybciej, koszt ich eksploatacji jest niższy, a dzięki nowocześniejszej awionice i silnikom ich użytkowanie jest bezpieczniejsze niż poprzedników, modelu C-130E. Wojsko Polskie w ramach programu Excess Defense Articles dostanie od USA pięć samolotów C-130 Hercules w wersji H. Pierwszy samolot przyleci do Polski jeszcze w tym roku, ostatni w 2024.

Wojsko znacząco zwiększy swoje możliwości w zakresie transportu lotniczego. Do pięciu używanych od dekady przez Siły Powietrzne RP samolotów C-130 Hercules w wersji „E”, dołączy pięć kolejnych Herculesów, tyle że w nowszej wersji, oznaczonej jako „H”.

Umowę w sprawie przekazania Polsce tych maszyn podpisano 12 kwietnia tego roku. Co ważne, nasz kraj zapłaci jedynie za ich remont – około 14 milionów dolarów. Same maszyny otrzymamy za darmo z nadwyżek amerykańskiej armii, w ramach programu EDA – Excess Defense Articles. Program ten umożliwia Stanom Zjednoczonym przekazywanie najbliższym sojusznikom sprzętu i wyposażenia wojskowego, które nie jest już potrzebne US Armed Forces. Jak zapowiada rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON mjr Krzysztof Płatek, pierwszy Hercules C-130H powinien przylecieć do Polski jeszcze w tym roku. – Kolejne dotrą do Polski do 2024 roku – mówi.

Polska wniosek o przekazanie nam niepotrzebnych US Air Force transportowych samolotów Hercules C-130 w wersji H, złożyła dwa lata temu. Ówczesny szef Inspektoratu Uzbrojenia MON gen. bryg. Dariusz Pluta wręczył dokument gen. bryg. Charlesowi Hooperowi, szefowi Defense Security Cooperation Agency (DSCA), podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Lepsze i bezpieczniejsze

Herculesy C-130 w wersji „H” znacznie różnią się od używanych obecnie przez Siły Zbrojne RP modeli „E”. Jak podkreślają eksperci, dzięki nowej awionice, zmodernizowanym żyroskopom laserowym, częściowo przeszklonemu kokpitowi i nowemu radarowi APN–241, model C-130H jest bezpieczniejszy od swojego poprzednika.


Grafika PZ

To jednak nie wszystko. Dzięki zmodernizowanym silnikom turbośmigłowym Allison T56-A-15 o mocy 4 591 koni mechanicznych każdy, maszyny w wersji „H” mają nie tylko większy zasięg od modelu „E”, ale także większą prędkość lotu oraz, co ma niebagatelny wpływ na koszty ich eksploatacji, niższe zużycie paliwa.

Koń roboczy Sił Powietrznych RP

Pięć Herculesów C-130E trafiło do Polski w ramach programu bezzwrotnej pomocy wojskowej FMF (Foreign Military Financing). Pierwsza maszyna, która otrzymała w Siłach Powietrznych RP numer boczny 1501, przyleciała nad Wisłę 24 marca 2009 roku. Drugi samolot, który otrzymał oznaczenie 1502, 26 kwietnia 2010 roku. Kolejny, nr 1503, 16 listopada 2010 roku. Nr 1504 – 16 września 2011, a ostatni, piąty, nr 1505, 23 lipca 2012 roku.

Samoloty weszły do służby w 3 Skrzydle Lotnictwa Transportowego i przez ponad dekadę były intensywnie eksploatowane przez Siły Zbrojne RP. W latach 2011–2020 spędzały rocznie w powietrzu (wszystkie razem) około 1700 godzin.

Samoloty Hercules latają przede wszystkim w celu zabezpieczenia Polskich Kontyngentów Wojskowych, czyli na trasach z Polski do PKW Republika Środkowej Afryki, PKW Łotwa, PKW Rumunia, PKW KFOR w Kosowie, PKW Afganistan, PKW EUFOR w Bośni i Hercegowinie, PKW EU IRINI na Sycylii, PKW Irak oraz PKW UNIFIL w Libanie – wyjaśnia ppłk Marek Pawlak, rzecznik prasowy Dowódcy Generalnego RSZ.

Pięć Herculesów C-130H, które trafi do 3 SLTr. będzie wykonywało podobne zadania.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Pokój w Ukrainie bliżej? Amerykanie są dobrej myśli
 
Kłopotliwe pamiątki na morskim dnie
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Wicepremier Kosiniak-Kamysz na spotkaniu ministrów obrony E5
Strzelanie w Orzyszu, czyli Leopardy w akcji
Waszyngton mówi Moskwie „sprawdzam”. Co zrobi Władimir Putin?
Czas przełomu
Medalowy weekend reprezentantów Wojska Polskiego
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Szefowie obrony debatowali w Paryżu
Trzy kierunki ku bezpieczeństwu
Walka w półcieniu
Sojusz na niepewne czasy
Wojskowe emerytury w górę
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
Trio na medal
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Panczeniści nie zawiedli
Fabryki schronów wzmocnią „Tarczę Wschód”
Budynki jak z klocków
Prezydent Duda z wizytą w NATO
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
„Baltic Sentry” na polskich wodach
„Feniks” w Niedźwiedzicy
Nowa brygada na horyzoncie
30 mld zł z KPO na wydatki na obronność
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Przebiegła, dywersyjna operacja Rosjan na ukraińskich tyłach
Premier Tusk: Zaczynamy wyścig o bezpieczeństwo
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polskie holowniki dla szwedzkiego wojska
Inwestycja MON-u szansą dla lokalnej społeczności
Podziękowania dla niezwyciężonych
Inżynierowie od UBM
Potrzeba wsparcia i dialogu
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Foch stawia warunki
Szybkość reakcji i bezpieczeństwo to podstawa
Przerwany lot „Orlika”
Wojsko zaprasza na poligon
Pierwsze drony MALE w Wojsku Polskim
1 Brygada Pancerna zdobywa teren zurbanizowany
Transport 12 czołgów K2 w Polsce
Szer. rez. Jakub Szymański mistrzem Europy
Pod polskim dowództwem
Polska i Litwa – łączy nas bezpieczeństwo
Różne oblicza Warmate’a
Zmiana warty na Sycylii
Zasady doręczania powołań – co się zmieniło?
Polski rząd z dyplomatyczną ofensywą
Misje w pigułce
WOT uczy się wspinaczki od kpr. Mirosław
Hugin, podpora Kormorana
Mieliśmy rok rekordowych podwyżek. Czy będzie powtórka?
Nowy inspektorat w Dowództwie Generalnym
Zapiski z „Dzika” – unikat w Muzeum MW
Pancerni z Braniewa i ich Czarne Pantery
Czas na armię rezerwistów
Nowe odkrycia na Westerplatte
Półmaraton Komandosa – pękła bariera tysiąca
Adam Małysz i Sebastian Chmara o współpracy z wojskiem
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO