moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Herculesy dla wojska

Mogą latać dalej i szybciej, koszt ich eksploatacji jest niższy, a dzięki nowocześniejszej awionice i silnikom ich użytkowanie jest bezpieczniejsze niż poprzedników, modelu C-130E. Wojsko Polskie w ramach programu Excess Defense Articles dostanie od USA pięć samolotów C-130 Hercules w wersji H. Pierwszy samolot przyleci do Polski jeszcze w tym roku, ostatni w 2024.

Wojsko znacząco zwiększy swoje możliwości w zakresie transportu lotniczego. Do pięciu używanych od dekady przez Siły Powietrzne RP samolotów C-130 Hercules w wersji „E”, dołączy pięć kolejnych Herculesów, tyle że w nowszej wersji, oznaczonej jako „H”.

Umowę w sprawie przekazania Polsce tych maszyn podpisano 12 kwietnia tego roku. Co ważne, nasz kraj zapłaci jedynie za ich remont – około 14 milionów dolarów. Same maszyny otrzymamy za darmo z nadwyżek amerykańskiej armii, w ramach programu EDA – Excess Defense Articles. Program ten umożliwia Stanom Zjednoczonym przekazywanie najbliższym sojusznikom sprzętu i wyposażenia wojskowego, które nie jest już potrzebne US Armed Forces. Jak zapowiada rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON mjr Krzysztof Płatek, pierwszy Hercules C-130H powinien przylecieć do Polski jeszcze w tym roku. – Kolejne dotrą do Polski do 2024 roku – mówi.

Polska wniosek o przekazanie nam niepotrzebnych US Air Force transportowych samolotów Hercules C-130 w wersji H, złożyła dwa lata temu. Ówczesny szef Inspektoratu Uzbrojenia MON gen. bryg. Dariusz Pluta wręczył dokument gen. bryg. Charlesowi Hooperowi, szefowi Defense Security Cooperation Agency (DSCA), podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Lepsze i bezpieczniejsze

Herculesy C-130 w wersji „H” znacznie różnią się od używanych obecnie przez Siły Zbrojne RP modeli „E”. Jak podkreślają eksperci, dzięki nowej awionice, zmodernizowanym żyroskopom laserowym, częściowo przeszklonemu kokpitowi i nowemu radarowi APN–241, model C-130H jest bezpieczniejszy od swojego poprzednika.


Grafika PZ

To jednak nie wszystko. Dzięki zmodernizowanym silnikom turbośmigłowym Allison T56-A-15 o mocy 4 591 koni mechanicznych każdy, maszyny w wersji „H” mają nie tylko większy zasięg od modelu „E”, ale także większą prędkość lotu oraz, co ma niebagatelny wpływ na koszty ich eksploatacji, niższe zużycie paliwa.

Koń roboczy Sił Powietrznych RP

Pięć Herculesów C-130E trafiło do Polski w ramach programu bezzwrotnej pomocy wojskowej FMF (Foreign Military Financing). Pierwsza maszyna, która otrzymała w Siłach Powietrznych RP numer boczny 1501, przyleciała nad Wisłę 24 marca 2009 roku. Drugi samolot, który otrzymał oznaczenie 1502, 26 kwietnia 2010 roku. Kolejny, nr 1503, 16 listopada 2010 roku. Nr 1504 – 16 września 2011, a ostatni, piąty, nr 1505, 23 lipca 2012 roku.

Samoloty weszły do służby w 3 Skrzydle Lotnictwa Transportowego i przez ponad dekadę były intensywnie eksploatowane przez Siły Zbrojne RP. W latach 2011–2020 spędzały rocznie w powietrzu (wszystkie razem) około 1700 godzin.

Samoloty Hercules latają przede wszystkim w celu zabezpieczenia Polskich Kontyngentów Wojskowych, czyli na trasach z Polski do PKW Republika Środkowej Afryki, PKW Łotwa, PKW Rumunia, PKW KFOR w Kosowie, PKW Afganistan, PKW EUFOR w Bośni i Hercegowinie, PKW EU IRINI na Sycylii, PKW Irak oraz PKW UNIFIL w Libanie – wyjaśnia ppłk Marek Pawlak, rzecznik prasowy Dowódcy Generalnego RSZ.

Pięć Herculesów C-130H, które trafi do 3 SLTr. będzie wykonywało podobne zadania.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Śmierć gorsza niż wszystkie
Apache’e z szachownicą
Letni wypoczynek z MON-em
Droga do zespołu bojowego GROM
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Ewakuacja Polaków z Izraela
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Wyższe stawki dla niezawodowych
Podejrzane manewry na Bałtyku
Kolejni Polacy ewakuowani z Bliskiego Wschodu
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
„Baltops” także na lądzie
Dzień, który zmienił bieg wojny
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
DNA GROM-u
Misja PKW „Olimp” doceniona
Lekcje na poligonie
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Nie żyje żołnierz PKW Irak
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Nasi czołgiści najlepsi
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Wykuwanie interoperacyjności
Film o Feniksie i terytorialsach
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Gen. Sosabowski upamiętniony
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Podróż w ciemność
Umarł król, niech żyje król!
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Nowy rozdział w historii Mesko

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO