moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Herculesy dla wojska

Mogą latać dalej i szybciej, koszt ich eksploatacji jest niższy, a dzięki nowocześniejszej awionice i silnikom ich użytkowanie jest bezpieczniejsze niż poprzedników, modelu C-130E. Wojsko Polskie w ramach programu Excess Defense Articles dostanie od USA pięć samolotów C-130 Hercules w wersji H. Pierwszy samolot przyleci do Polski jeszcze w tym roku, ostatni w 2024.

Wojsko znacząco zwiększy swoje możliwości w zakresie transportu lotniczego. Do pięciu używanych od dekady przez Siły Powietrzne RP samolotów C-130 Hercules w wersji „E”, dołączy pięć kolejnych Herculesów, tyle że w nowszej wersji, oznaczonej jako „H”.

Umowę w sprawie przekazania Polsce tych maszyn podpisano 12 kwietnia tego roku. Co ważne, nasz kraj zapłaci jedynie za ich remont – około 14 milionów dolarów. Same maszyny otrzymamy za darmo z nadwyżek amerykańskiej armii, w ramach programu EDA – Excess Defense Articles. Program ten umożliwia Stanom Zjednoczonym przekazywanie najbliższym sojusznikom sprzętu i wyposażenia wojskowego, które nie jest już potrzebne US Armed Forces. Jak zapowiada rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON mjr Krzysztof Płatek, pierwszy Hercules C-130H powinien przylecieć do Polski jeszcze w tym roku. – Kolejne dotrą do Polski do 2024 roku – mówi.

Polska wniosek o przekazanie nam niepotrzebnych US Air Force transportowych samolotów Hercules C-130 w wersji H, złożyła dwa lata temu. Ówczesny szef Inspektoratu Uzbrojenia MON gen. bryg. Dariusz Pluta wręczył dokument gen. bryg. Charlesowi Hooperowi, szefowi Defense Security Cooperation Agency (DSCA), podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Lepsze i bezpieczniejsze

Herculesy C-130 w wersji „H” znacznie różnią się od używanych obecnie przez Siły Zbrojne RP modeli „E”. Jak podkreślają eksperci, dzięki nowej awionice, zmodernizowanym żyroskopom laserowym, częściowo przeszklonemu kokpitowi i nowemu radarowi APN–241, model C-130H jest bezpieczniejszy od swojego poprzednika.


Grafika PZ

To jednak nie wszystko. Dzięki zmodernizowanym silnikom turbośmigłowym Allison T56-A-15 o mocy 4 591 koni mechanicznych każdy, maszyny w wersji „H” mają nie tylko większy zasięg od modelu „E”, ale także większą prędkość lotu oraz, co ma niebagatelny wpływ na koszty ich eksploatacji, niższe zużycie paliwa.

Koń roboczy Sił Powietrznych RP

Pięć Herculesów C-130E trafiło do Polski w ramach programu bezzwrotnej pomocy wojskowej FMF (Foreign Military Financing). Pierwsza maszyna, która otrzymała w Siłach Powietrznych RP numer boczny 1501, przyleciała nad Wisłę 24 marca 2009 roku. Drugi samolot, który otrzymał oznaczenie 1502, 26 kwietnia 2010 roku. Kolejny, nr 1503, 16 listopada 2010 roku. Nr 1504 – 16 września 2011, a ostatni, piąty, nr 1505, 23 lipca 2012 roku.

Samoloty weszły do służby w 3 Skrzydle Lotnictwa Transportowego i przez ponad dekadę były intensywnie eksploatowane przez Siły Zbrojne RP. W latach 2011–2020 spędzały rocznie w powietrzu (wszystkie razem) około 1700 godzin.

Samoloty Hercules latają przede wszystkim w celu zabezpieczenia Polskich Kontyngentów Wojskowych, czyli na trasach z Polski do PKW Republika Środkowej Afryki, PKW Łotwa, PKW Rumunia, PKW KFOR w Kosowie, PKW Afganistan, PKW EUFOR w Bośni i Hercegowinie, PKW EU IRINI na Sycylii, PKW Irak oraz PKW UNIFIL w Libanie – wyjaśnia ppłk Marek Pawlak, rzecznik prasowy Dowódcy Generalnego RSZ.

Pięć Herculesów C-130H, które trafi do 3 SLTr. będzie wykonywało podobne zadania.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Mity i manipulacje
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Brytyjczycy na wschodniej straży
Bóbr na drodze Hannibala
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
„JUR” dla terytorialsów
„Road Runner” w Libanie
Wyrównać szanse
Wellington „Zosia” znad Bremy
Kircholm 1605
Koniec dzieciństwa
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Abolicja dla ochotników
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Edukacja z bezpieczeństwa
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polski „Wiking” dla Danii
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
W wojsku orientują się najlepiej
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Standardy NATO w Siedlcach
Niespokojny poranek pilotów
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Sztuka i służba w jednym kadrze
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
MID w nowej odsłonie
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Operacja NATO u brzegów Estonii
Husarze bliżej Polski
Niezłomni w obronie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO