moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Herculesy dla wojska

Mogą latać dalej i szybciej, koszt ich eksploatacji jest niższy, a dzięki nowocześniejszej awionice i silnikom ich użytkowanie jest bezpieczniejsze niż poprzedników, modelu C-130E. Wojsko Polskie w ramach programu Excess Defense Articles dostanie od USA pięć samolotów C-130 Hercules w wersji H. Pierwszy samolot przyleci do Polski jeszcze w tym roku, ostatni w 2024.

Wojsko znacząco zwiększy swoje możliwości w zakresie transportu lotniczego. Do pięciu używanych od dekady przez Siły Powietrzne RP samolotów C-130 Hercules w wersji „E”, dołączy pięć kolejnych Herculesów, tyle że w nowszej wersji, oznaczonej jako „H”.

Umowę w sprawie przekazania Polsce tych maszyn podpisano 12 kwietnia tego roku. Co ważne, nasz kraj zapłaci jedynie za ich remont – około 14 milionów dolarów. Same maszyny otrzymamy za darmo z nadwyżek amerykańskiej armii, w ramach programu EDA – Excess Defense Articles. Program ten umożliwia Stanom Zjednoczonym przekazywanie najbliższym sojusznikom sprzętu i wyposażenia wojskowego, które nie jest już potrzebne US Armed Forces. Jak zapowiada rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON mjr Krzysztof Płatek, pierwszy Hercules C-130H powinien przylecieć do Polski jeszcze w tym roku. – Kolejne dotrą do Polski do 2024 roku – mówi.

Polska wniosek o przekazanie nam niepotrzebnych US Air Force transportowych samolotów Hercules C-130 w wersji H, złożyła dwa lata temu. Ówczesny szef Inspektoratu Uzbrojenia MON gen. bryg. Dariusz Pluta wręczył dokument gen. bryg. Charlesowi Hooperowi, szefowi Defense Security Cooperation Agency (DSCA), podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Lepsze i bezpieczniejsze

Herculesy C-130 w wersji „H” znacznie różnią się od używanych obecnie przez Siły Zbrojne RP modeli „E”. Jak podkreślają eksperci, dzięki nowej awionice, zmodernizowanym żyroskopom laserowym, częściowo przeszklonemu kokpitowi i nowemu radarowi APN–241, model C-130H jest bezpieczniejszy od swojego poprzednika.


Grafika PZ

To jednak nie wszystko. Dzięki zmodernizowanym silnikom turbośmigłowym Allison T56-A-15 o mocy 4 591 koni mechanicznych każdy, maszyny w wersji „H” mają nie tylko większy zasięg od modelu „E”, ale także większą prędkość lotu oraz, co ma niebagatelny wpływ na koszty ich eksploatacji, niższe zużycie paliwa.

Koń roboczy Sił Powietrznych RP

Pięć Herculesów C-130E trafiło do Polski w ramach programu bezzwrotnej pomocy wojskowej FMF (Foreign Military Financing). Pierwsza maszyna, która otrzymała w Siłach Powietrznych RP numer boczny 1501, przyleciała nad Wisłę 24 marca 2009 roku. Drugi samolot, który otrzymał oznaczenie 1502, 26 kwietnia 2010 roku. Kolejny, nr 1503, 16 listopada 2010 roku. Nr 1504 – 16 września 2011, a ostatni, piąty, nr 1505, 23 lipca 2012 roku.

Samoloty weszły do służby w 3 Skrzydle Lotnictwa Transportowego i przez ponad dekadę były intensywnie eksploatowane przez Siły Zbrojne RP. W latach 2011–2020 spędzały rocznie w powietrzu (wszystkie razem) około 1700 godzin.

Samoloty Hercules latają przede wszystkim w celu zabezpieczenia Polskich Kontyngentów Wojskowych, czyli na trasach z Polski do PKW Republika Środkowej Afryki, PKW Łotwa, PKW Rumunia, PKW KFOR w Kosowie, PKW Afganistan, PKW EUFOR w Bośni i Hercegowinie, PKW EU IRINI na Sycylii, PKW Irak oraz PKW UNIFIL w Libanie – wyjaśnia ppłk Marek Pawlak, rzecznik prasowy Dowódcy Generalnego RSZ.

Pięć Herculesów C-130H, które trafi do 3 SLTr. będzie wykonywało podobne zadania.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Granica z Białorusią zamknięta. Przez ćwiczenia „Zapad”
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Drony na celowniku
Wielkie zbrojenia za Odrą
Certyfikacja „Dwunastki” na XII zmianę do Libanu
Beret „na rekinka” lub koguta
Kuna na poligonie
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Defender dla oryginalnych i użytecznych
Terytorialsi w Pieninach
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Nocne ataki na Ukrainę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Orlik na Alfę
Niemiecki plan zniszczenia Polski
K9 ładowane z automatu
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wojsko i policja odnajdują szczątki kolejnych dronów
Kolejne naruszenie polskiej przestrzeni powietrznej
Prezydent: to bezprecedensowy moment w historii NATO i Polski
Zwycięska batalia o stolicę
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Dwie agresje, dwie okupacje
Terytorialsi na pętli
Szef MON-u: Panujemy nad sytuacją, apeluję o spokój
Wyróżnienia dla najlepszych
Premier: Sytuacja wydaje się być pod kontrolą
Żandarmeria skontroluje także cywilów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rosyjskie drony spowodowały zniszczenia
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
NATO – jesteśmy z Polską
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Miliardy euro na obronność dla Polski!
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Hekatomba na Woli
Współpraca z Koreą ma wymiar strategiczny
„Road Runner” w Libanie
Drony zneutralizowane. Wojsko odnajduje resztki bezzałogowców
Brytyjczycy żegnają Malbork
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Z najlepszymi na planszy
Drony zestrzelone. Trwają poszukiwania szczątków maszyn
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
„Żelazny obrońca” na Bugu
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
PGZ idzie w morze
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
Drony nad Polską
Szwecja kupuje Pioruny!
Laury MSPO przyznane
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Spotkanie Trump-Nawrocki
Świetne występy polskich żołnierzy
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Premier: prowokacja bez precedensu
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Trenują przed „Zapadem ‘25”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO