moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-amerykańskie szkolenie transportowców

Przeloty na niskich wysokościach z użyciem noktowizji, zrzut ładunków i żołnierzy na Pustynię Błędowską, desant do Bałtyku, wspólny trening z myśliwcami – to część zadań polskich i amerykańskich lotników, którzy szkolą się w ramach pierwszej w tym roku zmiany pododdziału Aviation Detachment w Powidzu. Amerykańskie Herculesy C-130J będą stacjonować w Polsce do końca października.

Do Powidza przyleciało prawie 100 amerykańskich żołnierzy oraz trzy samoloty C-130J Hercules. To piloci, nawigatorzy, technicy pokładowi, technicy załadunku (tzw. loadmasterzy), logistycy, łącznościowcy oraz medycy z 37 Eskadry Lotniczej z Rammstein. – Przez półtora tygodnia będą się wspólnie szkolić z żołnierzami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego, 6 Brygady Powietrznodesantowej, 12 Brygady Zmechanizowanej, a także 1 i 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego oraz wojsk specjalnych – wymienia kpt. Martyna Fedro-Samojedny, oficer prasowy Dowództwa 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Szkolenia w ramach Aviation Detachment odbywają się od kilku lat cyklicznie, najczęściej dwa razy w roku. W tym roku ze względu na pandemię koronawirusa tego typu szkolenie prowadzone jest pierwszy raz – dodaje rzeczniczka.

Polscy i amerykańscy lotnicy do wspólnego treningu przygotowywali się już od kilku miesięcy. – Odbyły się trzy konferencje planistyczne: w czerwcu, lipcu i we wrześniu. Podczas tej ostatniej ustalaliśmy detale dotyczące przebiegu ćwiczeń. Omawialiśmy harmonogram planowanych lotów, przestrzeń powietrzną, w jakiej będą wykonywane zadania, a także wysokości, na jakich będziemy latać – tłumaczy por. nawig. Robert Chełmecki z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Jednostka z Powidza do wspólnego treningu delegowała kilkudziesięciu żołnierzy i dwa samoloty C-130E. – Będziemy doskonalić się m.in. w lotach formacjami od dwóch do pięciu samolotów w dzień oraz w nocy z użyciem noktowizji – mówi por. nawig. Chełmecki.

Loty będą się odbywać w przestrzeni powietrznej całego kraju. Załogi będą wykonywać zadania m.in. nad Bałtykiem, gdzie współdziałając z wojskami specjalnymi, przeprowadzą desant komandosów i łodzi do wody. Polecą także na południe Polski, by w okolicach Myślenic i Nowego Targu ćwiczyć loty formacjami w terenie górzystym.

To nie wszystko. W programie szkolenia ujęto także loty taktyczne na małych wysokościach, tzn. od 150 do 200 metrów. Lotnicy planują również desant żołnierzy 6 Brygady Powietrznodesantowej na Pustynię Błędowską oraz zrzuty tzw. tary desantowej. – Dodatkowo przećwiczymy współdziałanie z przeciwlotnikami z 12 Brygady Zmechanizowanej. Będziemy musieli wykonywać zadania w taki sposób, by nie mogli nas wykryć za pomocą naziemnych środków przeciwlotniczych – opowiada nawigator z 33 Bazy.

Polscy i amerykańscy piloci Herculesów przećwiczą również lądowanie na nieutwardzonych i nieoznakowanych lądowiskach oraz przejdą taktyczne szkolenie z myśliwcami MiG-29 i F-16. – Zakładamy dwa warianty ćwiczeń. Jeden, gdy będziemy się starali uchronić przed atakiem przeciwnika, i drugi, gdy myśliwce będą osłaniać nas podczas lotu w strefie kontrolowanej przez siły nieprzyjaciela – opisuje por. nawig. Chemłecki.


Film: Tech. Sgt. Devin Nothstine (www.ramstein.af.mil)

Lotnicy z Powidza podkreślają, że tegoroczne szkolenie w ramach Aviation Detachment jest trudne ze względu na pandemię koronawirusa. Polscy i amerykańscy żołnierze wspólne briefingi i debriefingi po lotach prowadzą wyłącznie za pośrednictwem wideokonferencji. Zrezygnowano także z lotów w mieszanych załogach. – Musimy zminimalizować ryzyko zachorowania, dlatego nasi żołnierze nie będą latać z Amerykanami, i odwrotnie. Będziemy wykonywać wspólnie zadania w powietrzu, ale wszyscy w ramach swoich załóg – podkreśla por. nawig. Chełmecki.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Luiza Wawrzyniak-Kozera

dodaj komentarz

komentarze


Niezłomni w obronie
„JUR” dla terytorialsów
Mity i manipulacje
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Sztuka i służba w jednym kadrze
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Wellington „Zosia” znad Bremy
Wyrównać szanse
Priorytetowe zaangażowanie
Bóbr na drodze Hannibala
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Standardy NATO w Siedlcach
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Operacja NATO u brzegów Estonii
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Szli po odznakę norweskiej armii
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Koniec dzieciństwa
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polski „Wiking” dla Danii
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
„Road Runner” w Libanie
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
DragonFly czeka na wojsko
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Abolicja dla ochotników
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MID w nowej odsłonie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kircholm 1605
Medale dla sojuszników z Niderlandów
W wojsku orientują się najlepiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO