Siły Zbrojne RP chcą w najbliższych latach zmodernizować używany od 1998 roku system dowodzenia obroną przeciwlotniczą Łowcza-Rega. Ma on zostać przystosowany do współpracy z rozwiązaniami używanymi w NATO. O tym, jakie ulepszenia oferuje przemysł, wojsko rozmawia z trzema firmami: PIT-Radwar S.A., Teldat Sp. z o.o. i Leonardo S.p.A.
Wszystkie jednostki i pododdziały przeciwlotnicze Sił Zbrojnych RP do zarządzania polem walki używają systemu dowodzenia obroną przeciwlotniczą Łowcza-Rega. W dużym uproszczeniu umożliwia on pojedynczym zestawom ogniowym, drużynom przeciwlotniczym i bateriom ogniowym wskazywanie celów na podstawie danych rozpoznawczych uzyskanych np. z wyższych szczebli dowodzenia.
Ponieważ system Łowcza-Rega wszedł do służby w 1998 roku i od tego czasu nie był ulepszany, nie współpracuje on z podobnymi rozwiązaniami używanymi przez naszych sojuszników z NATO. Wojsko Polskie chce to zmienić i w najbliższych latach zmodernizować Łowczą-Regę, tak aby dzięki protokołom komunikacji Link 11B i Link 16 można było ją połączyć w jedną sieć dowodzenia z innymi systemami dowodzenia OPL.
Zanim ogłoszony zostanie przetarg, który wyłoni wykonawcę modernizacji, armia chce w ramach fazy analityczno-koncepcyjnej zebrać informacje na temat dostępnych na rynku rozwiązań i możliwości. W tym celu w ubiegłym roku Inspektorat Uzbrojenia ogłosił dialog techniczny, do którego zgłosiły się cztery podmioty: trzy polskie firmy – Teldat Sp. z o.o., PIT-Radwar S.A. i GISS Sp. z o.o., oraz włoski koncern zbrojeniowy Leonardo S.p.A. – Do dialogu technicznego dopuszczono Teldat Sp. z o.o., PIT-Radwar S.A. i Leonardo S.p.A. – wyjaśnia mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia.
Rozmowy z przedstawicielami firm trwają i powinny zakończyć się w najbliższych tygodniach. Potem zostaną przygotowane dokumenty, dotyczące m.in. wymagań technicznych, które umożliwią ogłoszenie przetargu na modernizację Łowczej-Regi.
Unowocześnienie systemu będzie obejmować nie tylko jego teleinformatyczną część (oprócz oprogramowania to także komputery, radiostacje i radiolinie), lecz również pojazdy, na których konstrukcja jest obecnie zainstalowana.
autor zdjęć: kpt. Krzysztof Baran
komentarze