moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-amerykańskie szkolenie transportowców

Przeloty na niskich wysokościach z użyciem noktowizji, zrzut ładunków i żołnierzy na Pustynię Błędowską, desant do Bałtyku, wspólny trening z myśliwcami – to część zadań polskich i amerykańskich lotników, którzy szkolą się w ramach pierwszej w tym roku zmiany pododdziału Aviation Detachment w Powidzu. Amerykańskie Herculesy C-130J będą stacjonować w Polsce do końca października.

Do Powidza przyleciało prawie 100 amerykańskich żołnierzy oraz trzy samoloty C-130J Hercules. To piloci, nawigatorzy, technicy pokładowi, technicy załadunku (tzw. loadmasterzy), logistycy, łącznościowcy oraz medycy z 37 Eskadry Lotniczej z Rammstein. – Przez półtora tygodnia będą się wspólnie szkolić z żołnierzami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego, 6 Brygady Powietrznodesantowej, 12 Brygady Zmechanizowanej, a także 1 i 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego oraz wojsk specjalnych – wymienia kpt. Martyna Fedro-Samojedny, oficer prasowy Dowództwa 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Szkolenia w ramach Aviation Detachment odbywają się od kilku lat cyklicznie, najczęściej dwa razy w roku. W tym roku ze względu na pandemię koronawirusa tego typu szkolenie prowadzone jest pierwszy raz – dodaje rzeczniczka.

Polscy i amerykańscy lotnicy do wspólnego treningu przygotowywali się już od kilku miesięcy. – Odbyły się trzy konferencje planistyczne: w czerwcu, lipcu i we wrześniu. Podczas tej ostatniej ustalaliśmy detale dotyczące przebiegu ćwiczeń. Omawialiśmy harmonogram planowanych lotów, przestrzeń powietrzną, w jakiej będą wykonywane zadania, a także wysokości, na jakich będziemy latać – tłumaczy por. nawig. Robert Chełmecki z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Jednostka z Powidza do wspólnego treningu delegowała kilkudziesięciu żołnierzy i dwa samoloty C-130E. – Będziemy doskonalić się m.in. w lotach formacjami od dwóch do pięciu samolotów w dzień oraz w nocy z użyciem noktowizji – mówi por. nawig. Chełmecki.

Loty będą się odbywać w przestrzeni powietrznej całego kraju. Załogi będą wykonywać zadania m.in. nad Bałtykiem, gdzie współdziałając z wojskami specjalnymi, przeprowadzą desant komandosów i łodzi do wody. Polecą także na południe Polski, by w okolicach Myślenic i Nowego Targu ćwiczyć loty formacjami w terenie górzystym.

To nie wszystko. W programie szkolenia ujęto także loty taktyczne na małych wysokościach, tzn. od 150 do 200 metrów. Lotnicy planują również desant żołnierzy 6 Brygady Powietrznodesantowej na Pustynię Błędowską oraz zrzuty tzw. tary desantowej. – Dodatkowo przećwiczymy współdziałanie z przeciwlotnikami z 12 Brygady Zmechanizowanej. Będziemy musieli wykonywać zadania w taki sposób, by nie mogli nas wykryć za pomocą naziemnych środków przeciwlotniczych – opowiada nawigator z 33 Bazy.

Polscy i amerykańscy piloci Herculesów przećwiczą również lądowanie na nieutwardzonych i nieoznakowanych lądowiskach oraz przejdą taktyczne szkolenie z myśliwcami MiG-29 i F-16. – Zakładamy dwa warianty ćwiczeń. Jeden, gdy będziemy się starali uchronić przed atakiem przeciwnika, i drugi, gdy myśliwce będą osłaniać nas podczas lotu w strefie kontrolowanej przez siły nieprzyjaciela – opisuje por. nawig. Chemłecki.


Film: Tech. Sgt. Devin Nothstine (www.ramstein.af.mil)

Lotnicy z Powidza podkreślają, że tegoroczne szkolenie w ramach Aviation Detachment jest trudne ze względu na pandemię koronawirusa. Polscy i amerykańscy żołnierze wspólne briefingi i debriefingi po lotach prowadzą wyłącznie za pośrednictwem wideokonferencji. Zrezygnowano także z lotów w mieszanych załogach. – Musimy zminimalizować ryzyko zachorowania, dlatego nasi żołnierze nie będą latać z Amerykanami, i odwrotnie. Będziemy wykonywać wspólnie zadania w powietrzu, ale wszyscy w ramach swoich załóg – podkreśla por. nawig. Chełmecki.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Luiza Wawrzyniak-Kozera

dodaj komentarz

komentarze


Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wyzwaniem – czas
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Apache i Chinook a sprawa polska
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Baltexpo ‘25 wystartowały
Kawaleria pancerna spod znaku 11
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Owad z drukarki
Unia chce zbudować „mur dronowy"
W poszukiwaniu majora Serafina
W obronie gazoportu
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Abolicja dla ochotników
Rekompensaty na nowych zasadach
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Polski „Wiking” dla Danii
Drony w natarciu
„Road Runner” w Libanie
Brytyjczycy na wschodniej straży
W wojsku orientują się najlepiej
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Dziki na Legwanach
Kopuła nad bewupem
Europa ma być zdolna do obrony
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Para ratowników i pies w kopalni złota
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Maratońskie święto w Warszawie
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Nowe horyzonty medyków
Weterani pamiętają
Koniec dzieciństwa
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Jednym głosem w sprawie obronności
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Koniec pewnej epoki
Historia jest po to, by z niej czerpać
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Pływali jak morscy komandosi
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Przedwczesny triumf
Kircholm 1605
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Okiełznać Borsuka
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Speczespół wybierze „Orkę”
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Medycyna na trudne czasy
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO