moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-amerykańskie szkolenie transportowców

Przeloty na niskich wysokościach z użyciem noktowizji, zrzut ładunków i żołnierzy na Pustynię Błędowską, desant do Bałtyku, wspólny trening z myśliwcami – to część zadań polskich i amerykańskich lotników, którzy szkolą się w ramach pierwszej w tym roku zmiany pododdziału Aviation Detachment w Powidzu. Amerykańskie Herculesy C-130J będą stacjonować w Polsce do końca października.

Do Powidza przyleciało prawie 100 amerykańskich żołnierzy oraz trzy samoloty C-130J Hercules. To piloci, nawigatorzy, technicy pokładowi, technicy załadunku (tzw. loadmasterzy), logistycy, łącznościowcy oraz medycy z 37 Eskadry Lotniczej z Rammstein. – Przez półtora tygodnia będą się wspólnie szkolić z żołnierzami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego, 6 Brygady Powietrznodesantowej, 12 Brygady Zmechanizowanej, a także 1 i 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego oraz wojsk specjalnych – wymienia kpt. Martyna Fedro-Samojedny, oficer prasowy Dowództwa 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Szkolenia w ramach Aviation Detachment odbywają się od kilku lat cyklicznie, najczęściej dwa razy w roku. W tym roku ze względu na pandemię koronawirusa tego typu szkolenie prowadzone jest pierwszy raz – dodaje rzeczniczka.

Polscy i amerykańscy lotnicy do wspólnego treningu przygotowywali się już od kilku miesięcy. – Odbyły się trzy konferencje planistyczne: w czerwcu, lipcu i we wrześniu. Podczas tej ostatniej ustalaliśmy detale dotyczące przebiegu ćwiczeń. Omawialiśmy harmonogram planowanych lotów, przestrzeń powietrzną, w jakiej będą wykonywane zadania, a także wysokości, na jakich będziemy latać – tłumaczy por. nawig. Robert Chełmecki z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Jednostka z Powidza do wspólnego treningu delegowała kilkudziesięciu żołnierzy i dwa samoloty C-130E. – Będziemy doskonalić się m.in. w lotach formacjami od dwóch do pięciu samolotów w dzień oraz w nocy z użyciem noktowizji – mówi por. nawig. Chełmecki.

Loty będą się odbywać w przestrzeni powietrznej całego kraju. Załogi będą wykonywać zadania m.in. nad Bałtykiem, gdzie współdziałając z wojskami specjalnymi, przeprowadzą desant komandosów i łodzi do wody. Polecą także na południe Polski, by w okolicach Myślenic i Nowego Targu ćwiczyć loty formacjami w terenie górzystym.

To nie wszystko. W programie szkolenia ujęto także loty taktyczne na małych wysokościach, tzn. od 150 do 200 metrów. Lotnicy planują również desant żołnierzy 6 Brygady Powietrznodesantowej na Pustynię Błędowską oraz zrzuty tzw. tary desantowej. – Dodatkowo przećwiczymy współdziałanie z przeciwlotnikami z 12 Brygady Zmechanizowanej. Będziemy musieli wykonywać zadania w taki sposób, by nie mogli nas wykryć za pomocą naziemnych środków przeciwlotniczych – opowiada nawigator z 33 Bazy.

Polscy i amerykańscy piloci Herculesów przećwiczą również lądowanie na nieutwardzonych i nieoznakowanych lądowiskach oraz przejdą taktyczne szkolenie z myśliwcami MiG-29 i F-16. – Zakładamy dwa warianty ćwiczeń. Jeden, gdy będziemy się starali uchronić przed atakiem przeciwnika, i drugi, gdy myśliwce będą osłaniać nas podczas lotu w strefie kontrolowanej przez siły nieprzyjaciela – opisuje por. nawig. Chemłecki.


Film: Tech. Sgt. Devin Nothstine (www.ramstein.af.mil)

Lotnicy z Powidza podkreślają, że tegoroczne szkolenie w ramach Aviation Detachment jest trudne ze względu na pandemię koronawirusa. Polscy i amerykańscy żołnierze wspólne briefingi i debriefingi po lotach prowadzą wyłącznie za pośrednictwem wideokonferencji. Zrezygnowano także z lotów w mieszanych załogach. – Musimy zminimalizować ryzyko zachorowania, dlatego nasi żołnierze nie będą latać z Amerykanami, i odwrotnie. Będziemy wykonywać wspólnie zadania w powietrzu, ale wszyscy w ramach swoich załóg – podkreśla por. nawig. Chełmecki.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Luiza Wawrzyniak-Kozera

dodaj komentarz

komentarze


Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Trenują przed „Zapadem ‘25”
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Black Hawki nad Warszawą
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Hekatomba na Woli
Kurs dla najlepszych w SERE
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
W poszukiwaniu majora Serafina
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Czołgiści w ogniu
Święto Wojsk Lądowych
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Cios w plecy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Zwycięska batalia o stolicę
Człowiek w pętli
Największy transport Abramsów w tym roku
Debiut polskich Patriotów
Dwie agresje, dwie okupacje
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Z najlepszymi na planszy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
NATO – jesteśmy z Polską
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Wielkie zbrojenia za Odrą
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Orlik na Alfę
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Rekompensaty na nowych zasadach
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Husarz z polskim instruktorem
Brytyjczycy na wschodniej straży
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Road Runner” w Libanie
Pożegnanie z Columbią
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Krok ku niezależności
17 września 1939. Nigdy więcej
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
H145M – ciekawa oferta dla Polski
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO