moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-amerykańskie szkolenie transportowców

Przeloty na niskich wysokościach z użyciem noktowizji, zrzut ładunków i żołnierzy na Pustynię Błędowską, desant do Bałtyku, wspólny trening z myśliwcami – to część zadań polskich i amerykańskich lotników, którzy szkolą się w ramach pierwszej w tym roku zmiany pododdziału Aviation Detachment w Powidzu. Amerykańskie Herculesy C-130J będą stacjonować w Polsce do końca października.

Do Powidza przyleciało prawie 100 amerykańskich żołnierzy oraz trzy samoloty C-130J Hercules. To piloci, nawigatorzy, technicy pokładowi, technicy załadunku (tzw. loadmasterzy), logistycy, łącznościowcy oraz medycy z 37 Eskadry Lotniczej z Rammstein. – Przez półtora tygodnia będą się wspólnie szkolić z żołnierzami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego, 6 Brygady Powietrznodesantowej, 12 Brygady Zmechanizowanej, a także 1 i 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego oraz wojsk specjalnych – wymienia kpt. Martyna Fedro-Samojedny, oficer prasowy Dowództwa 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Szkolenia w ramach Aviation Detachment odbywają się od kilku lat cyklicznie, najczęściej dwa razy w roku. W tym roku ze względu na pandemię koronawirusa tego typu szkolenie prowadzone jest pierwszy raz – dodaje rzeczniczka.

Polscy i amerykańscy lotnicy do wspólnego treningu przygotowywali się już od kilku miesięcy. – Odbyły się trzy konferencje planistyczne: w czerwcu, lipcu i we wrześniu. Podczas tej ostatniej ustalaliśmy detale dotyczące przebiegu ćwiczeń. Omawialiśmy harmonogram planowanych lotów, przestrzeń powietrzną, w jakiej będą wykonywane zadania, a także wysokości, na jakich będziemy latać – tłumaczy por. nawig. Robert Chełmecki z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Jednostka z Powidza do wspólnego treningu delegowała kilkudziesięciu żołnierzy i dwa samoloty C-130E. – Będziemy doskonalić się m.in. w lotach formacjami od dwóch do pięciu samolotów w dzień oraz w nocy z użyciem noktowizji – mówi por. nawig. Chełmecki.

Loty będą się odbywać w przestrzeni powietrznej całego kraju. Załogi będą wykonywać zadania m.in. nad Bałtykiem, gdzie współdziałając z wojskami specjalnymi, przeprowadzą desant komandosów i łodzi do wody. Polecą także na południe Polski, by w okolicach Myślenic i Nowego Targu ćwiczyć loty formacjami w terenie górzystym.

To nie wszystko. W programie szkolenia ujęto także loty taktyczne na małych wysokościach, tzn. od 150 do 200 metrów. Lotnicy planują również desant żołnierzy 6 Brygady Powietrznodesantowej na Pustynię Błędowską oraz zrzuty tzw. tary desantowej. – Dodatkowo przećwiczymy współdziałanie z przeciwlotnikami z 12 Brygady Zmechanizowanej. Będziemy musieli wykonywać zadania w taki sposób, by nie mogli nas wykryć za pomocą naziemnych środków przeciwlotniczych – opowiada nawigator z 33 Bazy.

Polscy i amerykańscy piloci Herculesów przećwiczą również lądowanie na nieutwardzonych i nieoznakowanych lądowiskach oraz przejdą taktyczne szkolenie z myśliwcami MiG-29 i F-16. – Zakładamy dwa warianty ćwiczeń. Jeden, gdy będziemy się starali uchronić przed atakiem przeciwnika, i drugi, gdy myśliwce będą osłaniać nas podczas lotu w strefie kontrolowanej przez siły nieprzyjaciela – opisuje por. nawig. Chemłecki.


Film: Tech. Sgt. Devin Nothstine (www.ramstein.af.mil)

Lotnicy z Powidza podkreślają, że tegoroczne szkolenie w ramach Aviation Detachment jest trudne ze względu na pandemię koronawirusa. Polscy i amerykańscy żołnierze wspólne briefingi i debriefingi po lotach prowadzą wyłącznie za pośrednictwem wideokonferencji. Zrezygnowano także z lotów w mieszanych załogach. – Musimy zminimalizować ryzyko zachorowania, dlatego nasi żołnierze nie będą latać z Amerykanami, i odwrotnie. Będziemy wykonywać wspólnie zadania w powietrzu, ale wszyscy w ramach swoich załóg – podkreśla por. nawig. Chełmecki.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Luiza Wawrzyniak-Kozera

dodaj komentarz

komentarze


„Road Runner” w Libanie
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Polski „Wiking” dla Danii
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rusza program „wGotowości”
Inwestycja w bezpieczeństwo
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Kolejny kontrakt Dezametu
Dzień wart stu lat
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Mundurowi z benefitami
Nie daj się zhakować
Gdy ucichnie artyleria
Koniec dzieciństwa
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Kaman – domknięcie historii
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Starcie pancerniaków
Wellington „Zosia” znad Bremy
Arteterapia dla weteranów
Mity i manipulacje
Marynarze podjęli wyzwanie
Odznaczenia za wzorową służbę
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Brytyjczycy na wschodniej straży
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Jesteśmy dziećmi wolności
Standardy NATO w Siedlcach
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Grecka walka z sabotażem
Sportowcy na poligonie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Abolicja dla ochotników
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
OPW budują świadomość obronną
Kircholm 1605
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Awanse w dniu narodowego święta
Sukces Polaka w biegu z marines
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Czy to już wojna?
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Marynarze mają nowe motorówki
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Zasiać strach w szeregach wroga

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO