moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lojalny skrzydłowy Boeinga

Na początku maja Boeing zaprezentował w Australii model samolotu bezzałogowego Loyal Wingman ATS (Airpower Teaming System). Trzy prototypy tej maszyny mają w przyszłości posłużyć do badań nad tym, jak je zintegrować z samolotami załogowymi. Na początku „lojalny skrzydłowy” ma współpracować z australijskimi myśliwcami F/A-18 E/F Super Hornet i samolotami walki radioelektronicznej EA-18G Growler. Jeśli projekt zakończy się sukcesem, niewykluczone, że bezzałogowiec Boeinga będzie pierwszą tego rodzaju maszyną wspierającą F-35.

Samoloty bezzałogowe nie są oczywiście niczym nowym, jednakże jak dotąd nie wykonują one swych misji w sposób autonomiczny, są bowiem sterowane przez operatorów. Tymczasem idea wykorzystania na polu walki tzw. roju maszyn tego rodzaju zakłada coś zgoła innego. W przyszłości dzięki rozwojowi sztucznej inteligencji bezzałogowce mogłyby komunikować się zarówno między sobą, jak i z maszynami załogowymi, wymieniać niezbędne dane i wypełniać określony katalog misji autonomicznie. Pozwoli to zmniejszać ryzyko nie tylko dla najcenniejszego zasobu sił powietrznych, jakim są piloci, lecz także dla wartych dziesiątki, a czasem i setki milionów dolarów płatowców, które nie są już dostępne w tysiącach i setkach egzemplarzy, jak było to w przeszłości. Potencjalna utrata eskadry maszyn załogowych może w przyszłości zadecydować o losach całej operacji, a czas ich zastąpienia na pewno nie będzie liczony w godzinach, a często nawet nie w dniach. Bezzałogowce powinny więc stwarzać możliwość taniego, dostępnego i efektywnego zwielokrotnienia potencjału bojowego lotnictwa. Konstrukcja Boeinga to znaczący krok w tym kierunku.

Loyal Wingman ma 11,7 m długości i zasięg przekraczający 2700 km, wykonany jest z zastosowaniem technologii obniżonej wykrywalności (stealth). Przednią część samolotu, o długości 2,6 m, stanowi łatwo wymienialny moduł o pojemności blisko 1,5 m3. W zależności od rodzaju misji może on w sobie mieścić różnego rodzaju wyposażenie: kamery i innego typu sensory czy też urządzenia służące np. do walki radioelektronicznej. Loyal Wingman ma się poruszać z dużą prędkością poddźwiękową, a także mieć zdolności lotu i manewrowania podobne do myśliwców – tak w listopadzie ubiegłego roku zapewniali przedstawiciele australijskiego oddziału Boeinga. Wówczas to ukończono próbne loty pomniejszoną wersją samolotu, a jeśli wierzyć deklaracjom producenta, oblatywanie wersji pełnoskalowej powinno odbyć się jeszcze w tym roku.

Trzy prototypy, które zostaną dostarczone Australijskim Królewskim Siłom Powietrznym, posłużą do serii testów, mających ostatecznie określić skalę i możliwy zakres użycia płatowców. Najpierw zostaną one zintegrowane z innymi maszynami Boeinga – Super Hornetami i Growlerami, ale w dalszej kolejności mówi się także o samolotach zwalczania okrętów podwodnych P-8 Poseidon czy maszynach wczesnego ostrzegania E-7 Wedgetail oraz oczywiście produkowanych przez Lockheeda Martina myśliwcach F-35.

Program dotyczący „lojalnego skrzydłowego” jest kluczowy dla dalszego rozwoju myśliwców V i kolejnych generacji. Opracowanie podobnej maszyny to np. część europejskiego programu „Future Combat Air System” (FCAS), rozwijanego przez Francję, Niemcy i Hiszpanię, który zakłada skonstruowanie myśliwca VI generacji. Projekt Boeinga, jeśli zakończy się powodzeniem i spełni pokładane w nim oczekiwania, ma szansę odnieść znaczny sukces komercyjny. Jeśli bowiem Loyal Wingman stanie się pierwszym tego rodzaju bezzałogowcem zintegrowanym z F-35, będzie można go oferować kolejnym państwom, które kupiły ten typ myśliwca.

Rafał Ciastoń , ekspert ds. stosunków międzynarodowych, technologii militarnych i konfliktów zbrojnych

autor zdjęć: Boeing

dodaj komentarz

komentarze


Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
 
Śmierć gorsza niż wszystkie
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Ewakuacja Polaków z Izraela
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Musimy być szybsi niż zagrożenie
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Inwestycja w żołnierzy
GROM’s DNA
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
The Power of Infrastructure
Drukowanie dronów
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Wyższe stawki dla niezawodowych
„Różycki” zwodowany
Świat F-35
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Święto sportów walki w Warendorfie
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Więcej na obronność, silniejsze NATO
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Planowano zamach na Zełenskiego
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
K2. Azjatycka pantera
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Wypadek Rosomaka
Flyer, zdobywca przestworzy
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
NATO przechodzi do działania
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Dzień, który zmienił bieg wojny
Pionierski dron
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pancerny kot w polskim wojsku
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Podróż w ciemność
Nowa dostawa Homarów-K
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Policjanci w koszarach WOT
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Specjalsi pod nowym dowództwem
Ratownik w akcji
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Strażnicy polskiego nieba
Rakiety dla polskich FA-50
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kajakami po medale
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Podejrzane manewry na Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO