moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Włochy też chcą Tempesta

Tempest ma być większy od F-35, zabierać więcej uzbrojenia i w znacznie większym stopniu będzie oparty na technologii cyfrowej. Nad samolotem wielozadaniowym 6. generacji pracują razem Brytyjczycy, Szwedzi oraz Włosi, którzy kilka tygodni temu dołączyli do programu. Demonstrator technologii Tempesta ma powstać w ciągu sześciu lat, a prototyp do 2035 roku.

Włosi postanowili wspólnie z Brytyjczykami oraz Szwedami opracować wielozadaniowy samolot 6. generacji o kryptonimie Tempest. Porozumienie o dołączeniu do prowadzonego przez Wielką Brytanię programu badawczo-rozwojowego (do którego Skandynawowie przystąpili kilka miesięcy temu) podpisano 10 września, podczas londyńskich targów zbrojeniowych DSEI.

Zgodnie ze wstępnym terminarzem, demonstrator technologii Tempesta ma powstać do 2025 roku, a prototyp ma być gotowy do wdrożenia do produkcji seryjnej do 2035 roku. Nowy samolot ma w przyszłości zastąpić w brytyjskich Royal Air Force i włoskich Aeronautica Militare wielozadaniowe Eurofighter Typhoon. Natomiast w szwedzkich Svenska Flygvapnet – Saaby Jas 39 Gripen.

Włosi podkreślają korzyści płynące z wielonarodowego programu. – Wspólna praca nad Tempestem jeszcze bardziej wzmocni bazę technologiczną, przemysłową i umiejętności każdego z państw – mówił w Londynie Alessandro Profumo, dyrektor wykonawczy firmy Leonardo, który ma być głównym partnerem BAE System, głównego koncernu ze strony brytyjskiej.

„Zjednoczone Królestwo i Włochy mają udokumentowane 50-letnie doświadczenie w ścisłej współpracy w zakresie rozwoju samolotów bojowych i wsparcia w ramach programów Panavia Tornado i Eurofighter Typhoon” – napisali z kolei w komunikacie przedstawiciele brytyjskiego MON.

 

Jaki ma być Tempest? W znacznej mierze oparty na systemach cyfrowych. – Te samoloty wejdą do służby po maszynach 4. i 5. generacji, będą to więc konstrukcje wojny informacyjnej. Będą musiały zdobywać informacje, dostarczyć je do właściwych ludzi, w odpowiedniej jakości, w odpowiednim czasie, tak by oni mogli podejmować właściwe decyzje – wyjaśnia wing commander Mark Still z RAF Rapid Capabilities Office – Future Combat Air System Technology Initiative and Team Tempest, czyli komórki brytyjskich sił powietrznych zajmującej się projektem Tempesta.

Zgodnie z deklaracjami Brytyjczyków, Tempest ma być większy od F-35 (który w wersji F-35B wszedł niedawno do służby w tamtejszej armii). Dzięki temu będzie zabierać więcej uzbrojenia i latać dalej od amerykańskiego samolotu. Poza klasycznymi rakietami i bombami ma dysponować również uzbrojeniem laserowym.

Podczas targów DSEI zaprezentowano model Tempesta. Cieszył się on ogromnym zainteresowaniem zwiedzających. Mark Still podkreślał jednak, że nie należy przywiązywać zbyt dużej wagi do przyjętych w modelu kształtów maszyny, gdyż jest to tylko wstępna wizualizacja.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1572812220
Osobiście zobowiązuję się, że ze szwagrem do 2080 zbudujemy makietę demonstracyjną przyszłego prototypu samolotu 5 generacji
C4-33-CA-F9
~Scooby
1572803880
Lepszy od F-35 . przynajmniej w koncepcji .. .
C4-33-CA-F9
~Piotrr
1571898600
~asd. Do 16-tki tez nie mamy.
F2-6A-84-5D
~asd
1571767920
@~Piotrr Tzn. do F16 mamy kody źródłowe ?
34-35-73-0B
~Piotrr
1571475420
Dobrym rozwiązaniem by było przystąpienie do tego programu, choćby finansowo. Amerykanie nigdy nam nie dadzą kodów źródłowych do F-35, tak jak do F-16. Taka Turcja posiada wspomniane kody do efa i dobiera sobie uzbrojenie i modyfikuje awionikę według własnych potrzeb.
11-08-EE-F5

Święto Wojsk Lądowych
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Orlik na Alfę
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Krok ku niezależności
Husarz z polskim instruktorem
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Kurs dla najlepszych w SERE
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Black Hawki nad Warszawą
Brytyjczycy żegnają Malbork
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Apache’e nad Inowrocławiem
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Największy transport Abramsów w tym roku
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Cios w plecy
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Rekompensaty na nowych zasadach
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
NATO – jesteśmy z Polską
Pożegnanie z Columbią
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Debiut polskich Patriotów
Czołgiści w ogniu
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Zwycięska batalia o stolicę
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W poszukiwaniu majora Serafina
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Wielkie zbrojenia za Odrą
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
17 września 1939. Nigdy więcej
Z najlepszymi na planszy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Człowiek w pętli
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Miliardy na budowę schronów
„Road Runner” w Libanie
Hekatomba na Woli
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Dwie agresje, dwie okupacje
Niemiecki plan zniszczenia Polski
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Wieża z HSW nie tylko dla Warana

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO