moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pretorianin

Waży 13 ton i można nim przewozić ponad 30 pasażerów w trudnych warunkach terenowych. Pojazd opracowany przez polskich inżynierów z firmy Szczęśniak Pojazdy Specjalne oraz Czechów ze spółki Torsus to pierwszy na świecie opancerzony, dwuosiowy autobus terenowy o napędzie na wszystkie koła. Pretorianin był jedną z nowości na targach zbrojeniowych w Kielcach.

Jednym z najtrudniejszych wyzwań, z jakimi musi mierzyć się każda służba mundurowa na świecie, nie tylko wojsko, ale również straż graniczna czy policja, jest sprawny transport funkcjonariuszy (żołnierzy) w trudnych warunkach terenowych. Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest odpowiednio do tego przystosowana ciężarówka, na której naczepę można nie tylko wrzucić ładunek – w tym uzbrojenie oraz bagaże – lecz także załadować kilkunastu żołnierzy lub funkcjonariuszy. Taki środek transportu ma jednak jedną zasadniczą wadę. – Każdy kto spędził na takiej ciężarówce choć pół godziny w czasie jazdy po bezdrożach, wie doskonale, jakie jest to niewygodne i męczące. A co dopiero, gdy trzeba jechać kilka godzin. Wtedy po zejściu na ziemię marzymy, aby położyć się i odpocząć, a nie brać się za czekające nas zadanie – przyznaje Grzegorz Szczęśniak, prezes firmy Szczęśniak Pojazdy Specjalne.

Polska firma podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach zaprezentowała wóz rozwiązujący ten problem. To Pretorianin, czyli pierwszy na świecie opancerzony, terenowy autobus klasy 4x4. Opracowany został wspólnie przez Polaków oraz czeskich inżynierów z firmy Torsus. – Tego typu konstrukcji, a mamy chyba dobrą wiedzę o ofercie koncernów samochodowych z całego globu, nie ma obecnie żadna firma na świecie– zapewnia Szczęśniak.

Pojazd w wersji podstawowej waży 13,5 t, ma ponad 8 m długości, 3,7 m wysokości i może zabrać na pokład 31 pasażerów (plus kierowca). Za bazę Pretorianina posłużyło podwozie MAN-a (model TGM 13.240 4x4). Niemiecki jest również silnik. To sześciorzędowy, wysokoprężny motor MAN-a, model D0836LFL40, o pojemności 6,9 l i mocy 240 KM (176 kW), który generuje 925 Nm. Osiągający prędkość prawie 120 km/h autobus może bez przygotowania pokonywać przeszkody wodne o głębokości 70 cm, a prześwit w wozie – pod przednią osią – wynosi 389 mm.

Największą zaletą Pretorianina jest to, że na życzenie klienta można go opancerzyć do poziomu Stanag-1, czyli zapewniającego ochronę przed ostrzałem z karabinów kalibru 5,56 mm i 7,62 mm, a także wybuchami min czy granatów. W ten sposób staje się on pojazdem, którym można poruszać się w strefie działań wojennych.

Twórcy pojazdu deklarują, że Pretorianin jest przeznaczony nie tylko dla wojska czy formacji mundurowych. Mogą się nim zainteresować na przykład firmy wydobywcze, które muszą dowozić górników do kopalni położonych w niedostępnym terenie nawet kilkadziesiąt kilometrów.

Jak się dowiedział portal polska-zbrojna.pl, Pretorianinem jest zainteresowana armia ukraińska, która mogłaby używać tego typu wozów do przewozu żołnierzy w strefie działań zbrojnych na wschodzie kraju.

 

 

Z okazji tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego wydaliśmy specjalny 140-stronicowy numer „Polski Zbrojnej” zawierający artykuły o żywotnych problemach naszych sił zbrojnych. Piszemy m.in. o tym, jak bardzo potrzebne są naszym siłom zbrojnym nowe śmigłowce i gruntownie analizujemy koncepcję modernizacji czołgu Twardy.

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
 
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
W Italii, za wolność waszą i naszą
Głos z katyńskich mogił
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
NATO na północnym szlaku
Front przy biurku
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strażacy ruszają do akcji
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojna w świętym mieście, epilog
Ramię w ramię z aliantami
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Sandhurst: końcowe odliczanie
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Sprawa katyńska à la española
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Barwy walki
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Kolejne FlyEle dla wojska
Zmiany w dodatkach stażowych
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
NATO on Northern Track
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Charge of Dragon
Na straży wschodniej flanki NATO
Szarża „Dragona”
Szpej na miarę potrzeb
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Zachować właściwą kolejność działań
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część druga
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Święto stołecznego garnizonu
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wojna na detale
Gunner, nie runner
Przygotowania czas zacząć
SOR w Legionowie
Kadisz za bohaterów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO