moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pech ORP „Iskra”

Zerwane żagle sprawiły, że okręt szkolny ORP „Iskra” wypadł z rywalizacji o czołowe miejsca w regatach The Tall Ships’ Races. – Atlantyk dał nam się we znaki, ale dzięki temu podchorążowie zyskali cenne doświadczenie – mówi por. mar. Dawid Klawitter z Akademii Marynarki Wojennej.

Międzynarodowe regaty rozpoczęły się na początku lipca. Żaglowce wyruszyły z Belfastu, a trasa pierwszego etapu wiodła przez Ocean Atlantycki i Morze Północne. – Pewnego dnia po chwilowej flaucie zerwał się silny wiatr. Postawiliśmy żagle i poszliśmy odpocząć. Wtedy rozległ się trzask. Zerwało dwa żagle na dziobie. Sytuacja stała się niebezpieczna, więc podchorążych na pokładzie zastąpili marynarze ze stałej załogi. Ale rywalizacja w regatach w tym momencie się dla nas skończyła – opowiada st. mar. pchor. Konrad Budzisz, student pierwszego roku Akademii Marynarki Wojennej. Dalszą część trasy do norweskiego Aalesund ORP „Iskra” częściowo przeszła na ocalałych żaglach, częściowo zaś na silniku.

Trudne praktyki

Marynarze przyznają, że od początku rejsu bardzo mocno wiało i kołysało. – Pod koniec wszyscy byliśmy już zmęczeni chodzeniem po ścianach, a podczas posiłków ciągłym pilnowaniem zupy czy kompotu – mówi por. mar. Dawid Klawitter, dowódca podchorążych, którzy na pokładzie ORP „Iskra” odbywają jednocześnie praktyki. St. mar. pchor. Budzisz także przyznaje, że pogoda dała się we znaki wielu studentom. – Ja akurat mieszkam na Półwyspie Helskim i od najmłodszych lat żeglowałem po Bałtyku z tatą, więc jestem przyzwyczajony. Ale niektórzy koledzy znosili falowanie z trudem i musiało minąć trochę czasu zanim się z nim oswoili – wspomina.

Okręt wszedł do Aalesund kilkadziesiąt godzin temu. – Niektórzy z nas musieli jeszcze zdać u bosmana okrętowego egzamin z węzłów. Szczęśliwie wszystkim się to udało i teraz mamy trochę czasu wolnego – mówi st. mar. pchor. Budzisz. – W planach mamy na przykład zwiedzanie miasta. Wszyscy się cieszą, bo trafiliśmy w naprawdę piękne miejsce. Aalesund przypomina troszeczkę Wenecję – dodaje.

Cumowanie w Danii

Żaglowce opuszczą port 18 lipca. Skierują się do Kristiansand na południu Norwegii. Będzie to tzw. etap przyjaźni, podczas którego niektóre jednostki wymienią między sobą załogi. Do rywalizacji powrócą na ostatnim odcinku z Kristiansand do duńskiego Aalborga. Ale w tym etapie ORP „Iskra” nie weźmie już udziału.

– Praktyki podchorążych zakończą się w Norwegii. Z Kristiansand wojskowym samolotem odlatujemy do Gdyni. „Iskrę” do macierzystego portu przyprowadzi stała załoga – zapowiada por. mar. Klawitter. A st. mar. pchor. Budzisz przyznaje: – Przeżywamy wspaniałą przygodę, ale wszyscy już chyba odliczają dni do jej końca.


The Tall Ships’ Races to jedne z najbardziej prestiżowych regat na świecie. Ich historia sięga 1938 roku. Z czasem na listę zwycięzców wpisało się kilka polskich jednostek, w tym ORP „Iskra”. Żaglowce biorące udział w rywalizacji ze względu na wielkość dzielone są na cztery kategorie. Podczas zawodów połowa osób znajdujących się na każdym z pokładów musi mieć od 16 do 25 lat.

Do tegorocznej rywalizacji przystąpiło blisko sto jednostek. W pierwszym etapie na czele zarówno swojej klasy, jak i klasyfikacji generalnej uplasował się polski żaglowiec „Fryderyk Chopin”. Regaty potrwają do sierpnia.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek/ CC DORSZ, Sail Training International

dodaj komentarz

komentarze


Ostatnia niedziela…
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Cześć bohaterom naszej wolności
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Tłumy na zawodach w Krakowie
Inwestycje w mobilność wojska
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Terytorialsi zawitają do Płocka
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Planowano zamach na Zełenskiego
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Orlik na Alfę
W drodze po młodszego nurka
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ten beton... żyje!
Czas próby
Kolarskie święto w stolicy
Rekompensaty na ostatniej prostej
Pucharowe zmagania Polaków
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
BWR-1 – weteran po liftingu
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Nocny patrol myśliwców
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Cisza przed wojną
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Zmodernizowany Leopard 2PL
Zmiana warty na wschodniej granicy
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Najbardziej żołnierski żołnierz
Na rosyjskim pasku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Dzieci wojny
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Czas na wspólne działania
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
7TP – czołg kompromisu
Na ratunek pancerniakom
Brytyjczycy żegnają Malbork
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Pieta Michniowska
Cel: wyszkolić podoficera
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO