moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Iskra” w prestiżowych regatach

ORP „Iskra” po raz kolejny weźmie udział w prestiżowych regatach The Tall Ships’ Races. Obok polskiego okrętu na trasie z Belfastu do Aalesund będzie się ścigało 87 żaglowców. Rozpoczęła się faza portowa zawodów. Uczestnicy wyruszą na trasę w niedzielę.

ORP „Iskra” brała już udział w The Tall Ships’ Races. Na zdjęciach powitanie okrętu po ubiegłorocznych regatach.

Na pokładzie ORP „Iskra” praktyki odbywają właśnie studenci wojskowi z Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Okręt opuścił macierzysty port dwa tygodnie temu. – Podczas przejścia do Belfastu pogoda nas nie rozpieszczała. Niemal przez cały czas wiało, a fale były naprawdę spore. Podchorążowie mieli dobrą okazję, by się sprawdzić i raz jeszcze przemyśleć swoje zawodowe wybory – przyznaje por. mar. Dawid Klawitter dowódca podchorążych. O ciężkiej przeprawie mówi też st. mar. pchor. Katarzyna Garus z pierwszego roku AMW. – Siła wiatru na morzu dochodziła do siedmiu, nawet ośmiu stopni w skali Beauforta i niektórzy musieli „oddać hołd Neptunowi” – żartuje z choroby morskiej kolegów. – Ale przynajmniej nikt z nas nie powie, że było nudno. Tym bardziej że jeśli chodzi o służbę na pokładzie, to załoga pozwala nam wykonywać prawie wszystko. Oczywiście w granicach bezpieczeństwa – dodaje st. mar. pchor. Garus.

„Iskra” zawinęła do Belfastu w środę po południu. A już w czwartek rozpoczęła się tam faza portowa regat The Tall Ship’s Races. W tegorocznej edycji weźmie udział 87 żaglowców z kilkunastu państw świata. Polskę będzie reprezentować łącznie 11 jednostek, między innymi „Dar Młodzieży”, „Fryderyk Chopin” i „Pogoria”. Rywalizować będą w czterech kategoriach, a podział został przeprowadzony ze względu na wielkość żaglowców. Wyniki będą też zliczane do klasyfikacji generalnej.

Organizatorzy regat przewidzieli trzy etapy. ORP „Iskra” weźmie udział w pierwszym z nich – z Belfastu do norweskiego Aalesund. – Dla nas to nowość. Spodziewam się, że będzie mało snu, za to mnóstwo pracy. Pewnie pościeramy sobie dłonie o okrętowe liny – mówi st. mar. pchor. Garus. Dowódca podchorążych dodaje, że z pewnością będzie to najtrudniejsza część praktyk. – Rywalizacja zwykle sprawia, że wzrasta liczba alarmów do żagli – zaznacza por. mar. Klawitter. Tzw. alarm do żagli jest związany z eksploatacją i bezpieczeństwem statku. Po jego ogłoszeniu cała załoga natychmiast biegnie do masztów i musi pracować przy żaglach. Na ogół wiąże się to ze zmianą warunków panujących na morzu. – Najbliższe dni upłyną pod znakiem ciągłego szukania wiatru, do którego trzeba dostosować ustawienie okrętu. To będzie twarda szkoła marynarskiego rzemiosła – dodaje por. mar. Klawitter. W Aalesund okręty powinny się zameldować 15 lipca.

The Tall Ships’ Races to jedne z najbardziej znanych regat na świecie. Ich historia sięga 1938 roku, kiedy to z inicjatywy kpt. Arnolda Schumburga w Sztokholmie odbył się zlot 20 żaglowców. Regularne regaty po raz pierwszy zostały zorganizowane w 1956 roku. 16 lat później zadebiutował w nich polski żaglowiec. Był nim „Dar Pomorza” należący do Wyższej Szkoły Morskiej. Ostatecznie wygrał on wyścig na trasie Solent–Skaw i dlatego właśnie gospodarzem kolejnej edycji została Gdynia. Od tego momentu lista zwycięzców powiększyła się o kilka polskich jednostek, między innymi ORP „Iskra” czy też należący do marynarki wojennej jacht „Admirał Dickman”, który dwa lata temu wygrał klasyfikację generalną regat na etapie z Rygi do Szczecina.

The Tall Ships’ Races mają ogromny walor szkoleniowy. Zgodnie z regulaminem w każdej z załóg przystępujących do rywalizacji połowa marynarzy musi być w wieku od 16 do 25 lat.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: K. Żakowski

dodaj komentarz

komentarze


Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Ostatnia niedziela…
W drodze po młodszego nurka
Czas próby
Na ratunek pancerniakom
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Terytorialsi zawitają do Płocka
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Dzieci wojny
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
BWR-1 – weteran po liftingu
Najbardziej żołnierski żołnierz
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Kolarskie święto w stolicy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Zmodernizowany Leopard 2PL
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Cisza przed wojną
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Nocny patrol myśliwców
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Na rosyjskim pasku
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Czas na wspólne działania
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Cel: wyszkolić podoficera
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Cześć bohaterom naszej wolności
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Inwestycje w mobilność wojska
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Ten beton... żyje!
Tłumy na zawodach w Krakowie
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Pilot F-16 doceniony przez widzów
7TP – czołg kompromisu
Brytyjczycy żegnają Malbork
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Planowano zamach na Zełenskiego
Pieta Michniowska
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Pucharowe zmagania Polaków
Rekompensaty na ostatniej prostej
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Zmiana warty na wschodniej granicy
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Orlik na Alfę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO