moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Iskra” w prestiżowych regatach

ORP „Iskra” po raz kolejny weźmie udział w prestiżowych regatach The Tall Ships’ Races. Obok polskiego okrętu na trasie z Belfastu do Aalesund będzie się ścigało 87 żaglowców. Rozpoczęła się faza portowa zawodów. Uczestnicy wyruszą na trasę w niedzielę.

ORP „Iskra” brała już udział w The Tall Ships’ Races. Na zdjęciach powitanie okrętu po ubiegłorocznych regatach.

Na pokładzie ORP „Iskra” praktyki odbywają właśnie studenci wojskowi z Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Okręt opuścił macierzysty port dwa tygodnie temu. – Podczas przejścia do Belfastu pogoda nas nie rozpieszczała. Niemal przez cały czas wiało, a fale były naprawdę spore. Podchorążowie mieli dobrą okazję, by się sprawdzić i raz jeszcze przemyśleć swoje zawodowe wybory – przyznaje por. mar. Dawid Klawitter dowódca podchorążych. O ciężkiej przeprawie mówi też st. mar. pchor. Katarzyna Garus z pierwszego roku AMW. – Siła wiatru na morzu dochodziła do siedmiu, nawet ośmiu stopni w skali Beauforta i niektórzy musieli „oddać hołd Neptunowi” – żartuje z choroby morskiej kolegów. – Ale przynajmniej nikt z nas nie powie, że było nudno. Tym bardziej że jeśli chodzi o służbę na pokładzie, to załoga pozwala nam wykonywać prawie wszystko. Oczywiście w granicach bezpieczeństwa – dodaje st. mar. pchor. Garus.

„Iskra” zawinęła do Belfastu w środę po południu. A już w czwartek rozpoczęła się tam faza portowa regat The Tall Ship’s Races. W tegorocznej edycji weźmie udział 87 żaglowców z kilkunastu państw świata. Polskę będzie reprezentować łącznie 11 jednostek, między innymi „Dar Młodzieży”, „Fryderyk Chopin” i „Pogoria”. Rywalizować będą w czterech kategoriach, a podział został przeprowadzony ze względu na wielkość żaglowców. Wyniki będą też zliczane do klasyfikacji generalnej.

Organizatorzy regat przewidzieli trzy etapy. ORP „Iskra” weźmie udział w pierwszym z nich – z Belfastu do norweskiego Aalesund. – Dla nas to nowość. Spodziewam się, że będzie mało snu, za to mnóstwo pracy. Pewnie pościeramy sobie dłonie o okrętowe liny – mówi st. mar. pchor. Garus. Dowódca podchorążych dodaje, że z pewnością będzie to najtrudniejsza część praktyk. – Rywalizacja zwykle sprawia, że wzrasta liczba alarmów do żagli – zaznacza por. mar. Klawitter. Tzw. alarm do żagli jest związany z eksploatacją i bezpieczeństwem statku. Po jego ogłoszeniu cała załoga natychmiast biegnie do masztów i musi pracować przy żaglach. Na ogół wiąże się to ze zmianą warunków panujących na morzu. – Najbliższe dni upłyną pod znakiem ciągłego szukania wiatru, do którego trzeba dostosować ustawienie okrętu. To będzie twarda szkoła marynarskiego rzemiosła – dodaje por. mar. Klawitter. W Aalesund okręty powinny się zameldować 15 lipca.

The Tall Ships’ Races to jedne z najbardziej znanych regat na świecie. Ich historia sięga 1938 roku, kiedy to z inicjatywy kpt. Arnolda Schumburga w Sztokholmie odbył się zlot 20 żaglowców. Regularne regaty po raz pierwszy zostały zorganizowane w 1956 roku. 16 lat później zadebiutował w nich polski żaglowiec. Był nim „Dar Pomorza” należący do Wyższej Szkoły Morskiej. Ostatecznie wygrał on wyścig na trasie Solent–Skaw i dlatego właśnie gospodarzem kolejnej edycji została Gdynia. Od tego momentu lista zwycięzców powiększyła się o kilka polskich jednostek, między innymi ORP „Iskra” czy też należący do marynarki wojennej jacht „Admirał Dickman”, który dwa lata temu wygrał klasyfikację generalną regat na etapie z Rygi do Szczecina.

The Tall Ships’ Races mają ogromny walor szkoleniowy. Zgodnie z regulaminem w każdej z załóg przystępujących do rywalizacji połowa marynarzy musi być w wieku od 16 do 25 lat.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: K. Żakowski

dodaj komentarz

komentarze


Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Z Su-22 dronów nie będzie
Po co wojsku satelity?
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Nadchodzi era Borsuka
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Artylerzyści mają moc!
Szwedzi w pętli
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Pancerniacy jadą na misję
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Najdłuższa noc
Czwarta dostawa Abramsów
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Czas na polskie Borsuki
Wojsko ma swojego satelitę!
Razem na ratunek
Militarne Schengen
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Nowe zasady dla kobiet w armii
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Nowe zdolności sił zbrojnych
Holenderska misja na polskim niebie
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
W krainie Świętego Mikołaja
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Mundurowi z benefitami
Wojskowa łączność w Kosmosie
Borsuki jadą do wojska!
Gdy ucichnie artyleria
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Plan na WAM
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Don’t Get Hacked
Kapral Bartnik mistrzem świata
Polski „Wiking” dla Danii
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Zwrot na Bałtyk
Komplet medali wojskowych na ringu
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Niebo pod osłoną
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Uczelnie łączą siły
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Dzień wart stu lat
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Wojsko przetestuje nowe technologie
Przygotowani znaczy bezpieczni

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO