moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polski oficer szefem kontrolerów AWACS

Kapitan Konrad Mączka zarządza ruchem samolotów w powietrzu, monitoruje trasy, po których poruszają się myśliwce, wydaje polecenia pilotom F-16. Z pokładu samolotu E-3a NATO AWACS dowodzi także nawigatorami naprowadzania. Jest pierwszym Polakiem w historii, który uzyskał takie uprawnienia.


Kapitan Konrad Mączka jest jednym z kilkunastu żołnierzy Sił Powietrznych, którzy służą w międzynarodowym komponencie Sił Wczesnego Ostrzegania i Kontroli Powietrznej NATO. Jak dotąd tylko jemu udało się osiągnąć takie uprawnienia – tytuł FA, czyli Fighter Allocator. Obecnie oficer służy w 2 Eskadrze NATO AWACS w bazie NATO w Geilenkirchen, w Niemczech. W natowskich strukturach kapitan pracuje od trzech lat. Wcześniej był żołnierzem 31 Ośrodka Dowodzenia i Naprowadzania w Poznaniu.

Polak pracuje na pokładzie samolotu Boeing E-3A, gdzie jako Fighter Allocator jest szefem sekcji kontrolerów. Odpowiada m.in. za przydzielanie zadań poszczególnym członkom zespołu i nadzorowanie ich pracy. FA czuwa nad bezpieczeństwem wykonywanych misji lotniczych, efektywnością szkolenia, równomiernym podziałem obowiązków sekcji kontrolerów na pokładzie samolotu E-3a NATO AWACS. Jego zadaniem jest także wprowadzanie odpowiedniej taktyki działań w zależności od charakteru wykonywanych misji, niezależnie od tego, czy AWACS lata nad Polską, Wielką Brytanią, Francją czy Norwegią.

– Po przybyciu do Geilenkirchen w 2010 roku i ukończeniu szkolenia podstawowego przez półtora roku pracowałem jako kontroler (Weapons Controller), nadzorując samoloty z powietrza. Później zostałem wytypowany na kurs instruktorski, żebym mógł uczyć następnych specjalistów – opowiada kpt. Mączka.

W maju 2013 roku oficer rozpoczął trening jako „student Fighter Allocator”. – Szkolenie do uzyskania pełnych uprawnień FA obejmuje część teoretyczną, kończącą się pisemnymi egzaminami z zakresu procedur NATO i obowiązków na zajmowanym stanowisku, wielu treningów symulatorowych, jak również realnych misji podczas lokalnych lotów oraz w czasie międzynarodowych ćwiczeń – opowiada kapitan.


– Wytypowanie kpt. Mączki do szkolenia na FA było wynikiem uzyskiwania przez niego doskonałych wyników w trakcie szkolenia, najpierw jako kontrolera, później jako instruktora – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Sił Powietrznych. – W zdobyciu funkcji FA kapitanowi Mączce pomogły nalot 1200 godzin na pokładzie E-3a i doświadczenia z udziału w wielu ćwiczeniach, takich jak Red Flag, TLP, Anatolian Eagle, Frisian Flag, Arctic Challenge i innych – wylicza rzecznik.

– Kapitan miał doświadczenia z wcześniejszej pracy jako nawigator naprowadzania w 31 ODN. Był już specjalistą z I klasą i instruktorem przed wyjazdem z Polski. Wysłaliśmy dobrego oficera i stał się jeszcze lepszy. Jak wróci, będzie z niego wielki pożytek dla Sił Powietrznych – przyznaje ppłk Goławski.

Głównym zadaniem kontrolerów na pokładzie AWACS jest zapewnienie bezpieczeństwa samolotom, które wykonują zadania w przestrzeni powietrznej państw NATO. Dotyczy to lotów szkolnych, misji bojowych i dużych ćwiczeń wojskowych. Kontrolerzy muszą zapewnić odpowiednie separacje pomiędzy samolotami (w zależności od specyfiki przepisów danej przestrzeni powietrznej).

Podczas wojskowych ćwiczeń i manewrów w Polsce kontrolerzy nadzorują strefy, po których loty szkolne wykonują samoloty myśliwskie, zwłaszcza F-16 i MiG-29. Kontrolerzy nie tylko czuwają nad bezpieczeństwem lotu poszczególnych samolotów lub grup samolotów, koordynują z pilotami założenia taktyczne i dostosowują sposób kontroli oraz taktykę do postawionych zadań w powietrzu. W zależności od rodzaju misji mogą kontrolować pary dyżurne, loty szkolne i duże ćwiczenia, kiedy w jednej strefie odpowiedzialności samolotu AWACS znajduje się nawet 60 maszyn. Inne zadania realizowane przez NATO AWACS dotyczą zabezpieczenia tankowania w powietrzu, misji bliskiego wsparcia z powietrza (Close Air Support) oraz szerokiej współpracy z Marynarką Wojenną.

AWACS rusza do akcji nie tylko podczas wojskowych manewrów. Samoloty E-3A wiele razy zabezpieczały przestrzeń powietrzną podczas ważnych, krajowych oraz międzynarodowych wydarzeń. AWACS monitorował bezpieczeństwo np. podczas szczytów NATO i UE, piłkarskich mistrzostw świata oraz igrzysk olimpijskich, wymieniając dane z naziemnymi stanowiskami dowodzenia obroną powietrzną danego kraju.

Samolot E-3A powstał na bazie Boeinga 707. Wyposażony jest w radar umożliwiający wykrywanie obiektów w powietrzu, obiektów naziemnych i nawodnych na dużych odległościach. Charakterystyczną cechą budowy samolotu jest ważąca przeszło 5 ton obrotowa antena radarowa, która zamontowana jest na grzbiecie maszyny.

MKS

autor zdjęć: arch. kpt. Konrada Mączki, NATO

dodaj komentarz

komentarze

~colin000
1385656860
Szacunek i powodzenia!
7E-60-04-02

W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Kolarskie święto w stolicy
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Cel: wyszkolić podoficera
Na ratunek pancerniakom
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Nocny patrol myśliwców
Inwestycje w mobilność wojska
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Orlik na Alfę
Ostatnia niedziela…
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
BWR-1 – weteran po liftingu
Planowano zamach na Zełenskiego
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Cześć bohaterom naszej wolności
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Dzieci wojny
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
W drodze po młodszego nurka
Najbardziej żołnierski żołnierz
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Zmodernizowany Leopard 2PL
Pucharowe zmagania Polaków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Pieta Michniowska
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Cisza przed wojną
Zmiana warty na wschodniej granicy
Rekompensaty na ostatniej prostej
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Ten beton... żyje!
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
7TP – czołg kompromisu
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Czas na wspólne działania
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Tłumy na zawodach w Krakowie
Na rosyjskim pasku
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Czas próby
Terytorialsi zawitają do Płocka
Brytyjczycy żegnają Malbork

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO