moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrzębie nad islandzkim niebem

Choć dyżur bojowy polskich pilotów F-16 rozpocznie się 6 września, w czwartek do Keflavíku wylecieli pierwsi żołnierze PKW Islandia. To logistycy, których zadaniem jest przygotowanie bazy dla Polaków. W pierwszej zmianie kontyngentu wezmą udział cztery samoloty F-16 oraz 140 żołnierzy i pracowników wojska. Ich misja będzie trwała od 5 sierpnia do 10 października 2021 roku.

„Icelandic Air Policing” to misja NATO prowadzona od maja 2008 roku w ramach ASIC IPPN (Air Surveillance and Interception Capability to Meet Iceland’s Peacetime Preparedness Needs (Sojusznicza Misja Wsparcia Islandzkich Zdolności Czasu Pokoju w Zakresie Dozoru Przestrzeni Powietrznej oraz Przechwytywania Celów Powietrznych w Republice Islandii). Zgodnie z postanowieniem prezydenta Andrzeja Dudy w tym roku po raz pierwszy misję nad Islandią będą wykonywać polscy piloci z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Zadaniem pilotów F-16 będzie nadzorowanie oraz, gdy zajdzie taka potrzeba, obrona przestrzeni powietrznej Republiki Islandii.

 

– Dyżury w ramach misji ASIC IPPN są pełnione rotacyjnie przez około cztery tygodnie i składają się z czterech do ośmiu samolotów. Statki powietrzne stacjonują w bazie lotniczej Islandzkiej Straży Przybrzeżnej na lotnisku w Keflavíku - mówi kmdr ppor. Anna Maciejowska-Krześniak, zastępca rzecznika prasowego Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Oficer dodaje, że działania te są oparte na koncepcji Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej NATO (NATINAMDS). – Wynikają one ze zobowiązań sojuszniczych i z faktu, że Islandia nie ma możliwości do samodzielnej realizacji wojskowego nadzoru przestrzeni powietrznej nad własnym terytorium – tłumaczy zastępca rzecznika prasowego DORSZ.

W polskiej zmianie „Icelandic Air Policing” wezmą udział cztery samoloty F-16 wraz z uzbrojeniem i sprzętem oraz 140 żołnierzy i pracowników wojsk, którymi dowodzi ppłk Michał Krasa. Jest to 42. rotacja w ramach sił NATO wydzielonych do pełnienia misji w przestrzeni powietrznej Islandii. – Polskie myśliwce patrolujące niebo nad Islandią będą w gotowości do startu przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu – podkreśla komandor podporucznik Maciejowska-Krześniak.

Dyżur bojowy polskich pilotów F-16 będzie prowadzony od 6 do 27 września. Ze względu na okres potrzebny do przygotowania zaplecza misji pierwsza zmiana PKW Islandia rozpoczyna się 5 sierpnia i potrwa do 10 października 2021 roku.

Ochrona nieba Islandii nie jest jedyną misją nadzoru powietrznego realizowaną przez polskie Siły Powietrzne. Od grudnia 2005 roku polscy piloci wielokrotnie dyżurowali w ramach „Baltic Air Policing”. W odróżnieniu od stałych patroli prowadzonych w przestrzeni powietrznej krajów nadbałtyckich myśliwce NATO realizują zadania na Islandii jedynie kilka razy w roku i bez utrzymania ciągłości pobytu kontyngentów. „Icelandic Air Policing” wykonywali już m.in. Czesi, Duńczycy i Amerykanie.

Michał Zieliński

autor zdjęć: kpt. M. Kolad, st. chor. sztab. L. Jóźwik

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Terytorialsi w akcji
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Orientuj się bez GPS-u
Priorytetowe zaangażowanie
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Kosmiczny Perun
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Pływali jak morscy komandosi
Kopuła nad bewupem
„Road Runner” w Libanie
Pasja i fart
Koniec dzieciństwa
Polskie Bayraktary nad Turcją
Wojny na rzut kostką
Speczespół wybierze „Orkę”
Koniec pewnej epoki
Maratońskie święto w Warszawie
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Dywersanci atakują
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Medycy na start
Młodzi i bezzałogowce
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Medicine for Hard Times
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pocisk o chirurgicznej precyzji
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Abolicja dla ochotników
Polski „Wiking” dla Danii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
W poszukiwaniu majora Serafina
Mity i manipulacje
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Człowiek jest najważniejszy
Brytyjczycy na wschodniej straży
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Jelcz się wzmacnia
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
„Droga do GROM-u”
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Kawaleria w szkole
Deterrence in Polish
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W wojsku orientują się najlepiej
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Czarnomorski szlif minerów
Kircholm 1605

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO