moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Albatros” wyszedł na morze

Do 16 czerwca potrwa pierwszy etap prób morskich niszczyciela min ORP „Albatros”. Załoga stoczniowa w obecności m.in. przedstawicieli wojska sprawdza działanie systemów nawigacji, napędu i wyposażenia pokładowego. „Albatros” to druga jednostka projektu Kormoran II budowana przez stocznię Remontowa Shipbuilding.


fot. Marcin Koszałka / PortalMorski.pl

„Albatros” opuścił gdańską stocznię w ubiegłym tygodniu. – Jednostka osiągnęła gotowość do wyjścia w morze i tym samym rozpoczyna się regulowanie urządzeń i systemów – wyjaśnia Bartłomiej Pomierski, kierownik projektu budowy dwóch niszczycieli min typu Kormoran II. Pierwszy etap prób obejmuje testy systemów nawigacji, napędu i wyposażenia pokładowego. Okręt jest obsługiwany przez cywilną załogę, na jego pokład zaś weszli między innymi fachowcy ze stoczni, członkowie towarzystwa klasyfikacyjnego Polskiego Rejestru Statków oraz przedstawiciele wojska, w tym marynarze, którzy w przyszłości będą na nim służyć. Pierwszy etap prób potrwa do 16 czerwca. Po dwóch dniach przerwy „Albatros” ponownie pojawi się na Zatoce Gdańskiej – tym razem na cztery dni. Potem czekają go kolejne wyjścia. Próby morskie to najważniejszy sprawdzian przed włączeniem jednostki do służby. Podczas niego dokonuje się odbioru poszczególnych urządzeń i elementów wyposażenia.

„Albatros” to drugi z serii trzech niszczycieli min budowanych z myślą o polskiej marynarce. Pierwszy – ORP „Kormoran” – do służby wszedł prawie cztery lata temu. Trzeci, czyli ORP „Mewa”, został zwodowany w grudniu 2020 roku. Próby morskie jeszcze przed nim. Okręty w swojej klasie zaliczane są do najnowocześniejszych na świecie. Ich kadłuby skonstruowane zostały z amagnetycznej stali, każda z jednostek zaś oprócz dwóch wysokoprężnych silników ma także silniki elektryczne. Takie rozwiązania redukują pola fizyczne oraz natężenie emitowanych przez okręty dźwięków, a co za tym idzie zmniejszają ryzyko aktywowania ustawionych na ich drodze min. Dzięki pędnikom cykloidalnym Kormorany II zyskują ponadprzeciętną zwrotność, z kolei system zarządzania walką SCOT-M ma zapewnić załodze sprawną realizację misji bojowych.

Prototypowy okręt różni się jednak nieco od kolejnych dwóch „Kormoranów”. Dysponuje nieco inaczej skonfigurowanymi systemami łączności i nawigacji, ma też inny zestaw pojazdów podwodnych. Załoga ORP „Kormoran” korzysta między innymi z Morświna i urządzenia Saab Double Eagle III, podczas gdy w wyposażeniu „Albatrosa” i „Mewy” znalazły się sonar holowany Kraken Katfish, system Gavia, a także pojazd Saab Double Eagle Sarov. Okręty będą się też różniły armatą. Na pierwszym „Kormoranie” został zainstalowany 23-milimetrowy zestaw Wróbel. Marynarze z „Albatrosa” i „Mewy” będą korzystać z 35-milimetrowej armaty OSU-35. Z czasem wyposażenie wszystkich jednostek najpewniej jednak będzie ujednolicane.

– Rozpoczęcie prób morskich „Albatrosa” to dla nas świetna wiadomość. Z niecierpliwością czekamy aż okręt dołączy do służby. Zgodnie z informacjami, które do nas docierają, powinno to nastąpić jesienią tego roku – podkreśla kmdr por. Jarosław Iwańczuk, dowódca 13 Dywizjonu Trałowców, w którym będą służyć wszystkie trzy Kormorany. Załoga „Albatrosa” została już skompletowana. Podobnie jest z załogą trzeciego niszczyciela min ORP „Mewa”. Utworzą ją przede wszystkim marynarze, którzy obecnie służą na ORP „Czajka” – ostatnim z niszczycieli min projektu 206FM, który jeszcze pozostał w służbie. Wszystko wskazuje na to, że zostanie z niej wycofany do końca tego roku. – Załogi rozpoczęły już szkolenia zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Odbywają się one na przykład u producenta silników we Friedrichshafen, ale też na Politechnice Gdańskiej czy w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej w Gdyni – wylicza oficer.

Tymczasem jednostka prototypowa, czyli ORP „Kormoran”, faktycznie zakończyła już badania eksploatacyjno-wojskowe, które przeprowadza się po wprowadzeniu okrętu do służby. W tej chwili trwa kompletowanie związanej z nimi dokumentacji. Okręt regularnie wykonuje też zadania na morzu. Ostatnio wziął udział w międzynarodowej operacji „Solidarna Belona”. Wspólnie z okrętami natowskiego zespołu SNMCMG1 i polskimi trałowcami poszukiwał min w okolicach Kołobrzegu. Skutecznie – załodze „Kormorana” udało się namierzyć trzy miny kotwiczne typu UMA z czasów II wojny światowej. – Zaawansowane systemy sprawiają, że okręt podczas tego typu zadań jest niezwykle skuteczny – podkreśla kmdr por. Iwańczuk. – Żartujemy sobie nawet, że kiedy „Kormoran” idzie w morze, to zawsze coś wygrzebie – dodaje.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marcin Koszałka / PortalMorski.pl

dodaj komentarz

komentarze

~Arek
1624042260
Przynajmniej jakieś pływające jednostki, które rzeczywiście się do czegoś przydają, a nie jak reszta, pływającego muzeum
6C-31-55-BE

Przygotowani znaczy bezpieczni
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Polskie MIG-i dla Ukrainy?
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Mundurowi z benefitami
Nie panikuj. Działaj. Bądź w gotowości
Nowe zdolności sił zbrojnych
Plan na WAM
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Dzień wart stu lat
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojskowa łączność w Kosmosie
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Borsuki jadą do wojska!
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
W krainie Świętego Mikołaja
Artylerzyści mają moc!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Wojsko ma swojego satelitę!
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Czas na polskie Borsuki
Najdłuższa noc
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Gdy ucichnie artyleria
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Orka na kursie
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Smak służby
Niebo pod osłoną
Szwedzi w pętli
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Obywatele chcą być wGotowości
Satelita MikroSAR nadaje
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Don’t Get Hacked
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Pancerniacy jadą na misję
Zawiszacy przywitali Borsuki
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Combat 56 u terytorialsów
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Militarne Schengen
Polski „Wiking” dla Danii
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Holenderska misja na polskim niebie
Komplet medali wojskowych na ringu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO