moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Bieliki wylądowały w Dęblinie

Na lotnisku w Dęblinie stacjonuje już dziesięć nowoczesnych samolotów do szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik. Kolejne dwa wylądują tu do końca roku. Nowe Bieliki muszą przejść teraz weryfikację, a następnie zostaną wprowadzone do wyposażenia polskich sił powietrznych. Za kilka tygodni za sterami nowych samolotów usiądą instruktorzy z 41 Bazy oraz podchorążowie Szkoły Orląt.

– Kolejne nowoczesne samoloty szkoleniowe M-346 Bielik trafiają do sił powietrznych – poinformował Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej. – Na lotnisku 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie wylądował Bielik o numerze bocznym 7710. Kilka dni temu witaliśmy numer 7709. Polscy piloci dysponują już dziesięcioma takimi maszynami – dodał szef MON.

W 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie stacjonowało dotychczas osiem samolotów do szkolenia zaawansowanego M-346. Zgodnie z umową z marca 2018 roku, jaką Ministerstwo Obrony Narodowej zawarło z dostawcą maszyn – włoską firmą Leonardo, jesienią 2020 roku w Polsce miały wylądować cztery samoloty szkolne. Dwa już są, kolejne dwa przylecą za kilka tygodni. – Mamy już dziesięć samolotów zakupionych na potrzeby szkolenia przyszłych pilotów samolotów odrzutowych, prowadzonego w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego – informuje por. Ewa Złotnicka, oficer prasowy 4 SLSz.

To nie wszystko. Ministerstwo skorzystało w grudniu 2018 roku z tzw. prawa opcji do kontraktu, czyli zakupu kolejnych czterech maszyn. Zgodnie z tą umową następne cztery Bieliki przylecą do Polski za dwa lata. Oznacza to, że flota M-346 z biało-czerwoną szachownicą w 2022 roku powiększy się do 16 maszyn.

Zanim jednak nowe samoloty zostaną wykorzystane do szkolenia lotników, muszą przejść proces zdawczo-odbiorczy. Jak wyjaśnia por. Złotnicka, polega on przede wszystkim na sprawdzeniu wszystkich funkcjonalności samolotu określonych w umowie. – Jednym z najistotniejszych elementów tej weryfikacji jest lot zdawczo-odbiorczy, który wykonają piloci doświadczalni. Skontrolują oni właściwości lotne maszyn i zainstalowane w Bielikach systemy szkolenia – wyjaśnia rzecznik 4 Skrzydła. Poza tym zostanie sprawdzone wyposażenie lotniskowo-hangarowe oraz dokumentacja eksploatacyjna.

Testy Bielików potrwają kilkanaście dni. Jeżeli nie będzie żadnych odstępstw od kontraktu, maszyny zostaną wprowadzone do wyposażenia polskich sił powietrznych oraz – podobnie jak poprzednie egzemplarze Bielików – będą eksploatowane w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego. Dowództwo 4 Skrzydła zakłada, że jeszcze w tym roku za sterami nowych Bielików usiądą piloci instruktorzy oraz wojskowi studenci Szkoły Orląt.

Przetarg na system szkolenia (Advancet Jet Trainer – AJT) oraz osiem samolotów do szkolenia zaawansowanego dla Wojska Polskiego Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił w 2013 roku w lutym. Rok później Polska zdecydowała się na zakup odrzutowców szkolnych M-346 produkowanych przez włoski koncern Leonardo. Pierwsze dwa Mastery przyleciały do Dęblina w listopadzie 2016 roku. Początkowo, podczas weryfikacji zgodności wyposażenia samolotu z wymaganiami ujętymi w kontrakcie, wskazano braki. Strona włoska musiała je uzupełnić. Chodziło o elementy systemu symulacji uzbrojenia. Pierwszy lot maszyny z biało-czerwoną szachownicą odbył się w lutym 2018 roku. Początkowo treningi na M-346, które zostały ochrzczone Bielikami, przechodzili piloci wyszkoleni we Włoszech, potem instruktorzy z dęblińskiej jednostki. Pierwszy lot podchorążego samolotem Bielik odbył się wiosną 2019 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego

dodaj komentarz

komentarze


Brytyjczycy żegnają Malbork
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rekompensaty na nowych zasadach
Black Hawki nad Warszawą
Kurs dla najlepszych w SERE
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
17 września 1939. Nigdy więcej
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Czołgiści w ogniu
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Święto Wojsk Lądowych
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Hekatomba na Woli
Defendery skompletowane
Dwie agresje, dwie okupacje
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Brytyjczycy na wschodniej straży
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Z najlepszymi na planszy
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Wielkie zbrojenia za Odrą
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Największy transport Abramsów w tym roku
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Debiut polskich Patriotów
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Wojskowi szachiści z medalem NATO
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Krok ku niezależności
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
NATO – jesteśmy z Polską
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Orlik na Alfę
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Husarz z polskim instruktorem
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
W poszukiwaniu majora Serafina
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Zwycięska batalia o stolicę
Pożegnanie z Columbią
Cios w plecy
„Road Runner” w Libanie
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO