moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Bieliki wylądowały w Dęblinie

Na lotnisku w Dęblinie stacjonuje już dziesięć nowoczesnych samolotów do szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik. Kolejne dwa wylądują tu do końca roku. Nowe Bieliki muszą przejść teraz weryfikację, a następnie zostaną wprowadzone do wyposażenia polskich sił powietrznych. Za kilka tygodni za sterami nowych samolotów usiądą instruktorzy z 41 Bazy oraz podchorążowie Szkoły Orląt.

– Kolejne nowoczesne samoloty szkoleniowe M-346 Bielik trafiają do sił powietrznych – poinformował Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej. – Na lotnisku 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie wylądował Bielik o numerze bocznym 7710. Kilka dni temu witaliśmy numer 7709. Polscy piloci dysponują już dziesięcioma takimi maszynami – dodał szef MON.

W 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie stacjonowało dotychczas osiem samolotów do szkolenia zaawansowanego M-346. Zgodnie z umową z marca 2018 roku, jaką Ministerstwo Obrony Narodowej zawarło z dostawcą maszyn – włoską firmą Leonardo, jesienią 2020 roku w Polsce miały wylądować cztery samoloty szkolne. Dwa już są, kolejne dwa przylecą za kilka tygodni. – Mamy już dziesięć samolotów zakupionych na potrzeby szkolenia przyszłych pilotów samolotów odrzutowych, prowadzonego w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego – informuje por. Ewa Złotnicka, oficer prasowy 4 SLSz.

To nie wszystko. Ministerstwo skorzystało w grudniu 2018 roku z tzw. prawa opcji do kontraktu, czyli zakupu kolejnych czterech maszyn. Zgodnie z tą umową następne cztery Bieliki przylecą do Polski za dwa lata. Oznacza to, że flota M-346 z biało-czerwoną szachownicą w 2022 roku powiększy się do 16 maszyn.

Zanim jednak nowe samoloty zostaną wykorzystane do szkolenia lotników, muszą przejść proces zdawczo-odbiorczy. Jak wyjaśnia por. Złotnicka, polega on przede wszystkim na sprawdzeniu wszystkich funkcjonalności samolotu określonych w umowie. – Jednym z najistotniejszych elementów tej weryfikacji jest lot zdawczo-odbiorczy, który wykonają piloci doświadczalni. Skontrolują oni właściwości lotne maszyn i zainstalowane w Bielikach systemy szkolenia – wyjaśnia rzecznik 4 Skrzydła. Poza tym zostanie sprawdzone wyposażenie lotniskowo-hangarowe oraz dokumentacja eksploatacyjna.

Testy Bielików potrwają kilkanaście dni. Jeżeli nie będzie żadnych odstępstw od kontraktu, maszyny zostaną wprowadzone do wyposażenia polskich sił powietrznych oraz – podobnie jak poprzednie egzemplarze Bielików – będą eksploatowane w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego. Dowództwo 4 Skrzydła zakłada, że jeszcze w tym roku za sterami nowych Bielików usiądą piloci instruktorzy oraz wojskowi studenci Szkoły Orląt.

Przetarg na system szkolenia (Advancet Jet Trainer – AJT) oraz osiem samolotów do szkolenia zaawansowanego dla Wojska Polskiego Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił w 2013 roku w lutym. Rok później Polska zdecydowała się na zakup odrzutowców szkolnych M-346 produkowanych przez włoski koncern Leonardo. Pierwsze dwa Mastery przyleciały do Dęblina w listopadzie 2016 roku. Początkowo, podczas weryfikacji zgodności wyposażenia samolotu z wymaganiami ujętymi w kontrakcie, wskazano braki. Strona włoska musiała je uzupełnić. Chodziło o elementy systemu symulacji uzbrojenia. Pierwszy lot maszyny z biało-czerwoną szachownicą odbył się w lutym 2018 roku. Początkowo treningi na M-346, które zostały ochrzczone Bielikami, przechodzili piloci wyszkoleni we Włoszech, potem instruktorzy z dęblińskiej jednostki. Pierwszy lot podchorążego samolotem Bielik odbył się wiosną 2019 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego

dodaj komentarz

komentarze


Odznaczenia za wzorową służbę
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Sportowcy na poligonie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polski „Wiking” dla Danii
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Pomnik nieznanych bohaterów
Kolejny kontrakt Dezametu
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Marynarze mają nowe motorówki
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Standardy NATO w Siedlcach
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Brytyjczycy na wschodniej straży
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Starcie pancerniaków
Męska sprawa: profilaktyka
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Zasiać strach w szeregach wroga
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kircholm 1605
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Koniec dzieciństwa
Mundurowi z benefitami
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nowe zasady dla kobiet w armii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Marynarze podjęli wyzwanie
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Pięściarska uczta w Suwałkach
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Sukces Polaka w biegu z marines
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Niespokojny poranek pilotów
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
„Road Runner” w Libanie
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Arteterapia dla weteranów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nie daj się zhakować
Inwestycja w bezpieczeństwo
Kaman – domknięcie historii
Szansa na nowe życie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Abolicja dla ochotników
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Rusza program „wGotowości”
Wellington „Zosia” znad Bremy
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Mity i manipulacje
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO