moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Będą kolejne Mastery

Dostawę czterech kolejnych samolotów M-346, pakietu logistycznego oraz siedmiu stanowisk Simulation Based Training przewiduje umowa, którą we wtorek zawarł Inspektorat Uzbrojenia z włoską firmą Leonardo. Maszyny mają trafić do Polski do końca października 2020 roku. Wartość kontraktu to blisko 488 mln złotych. Umowa zawiera też opcję kupna dodatkowych czterech samolotów.

Przetarg na system szkolenia lotniczego AJT (Advanced Jet Trainer) i osiem samolotów do szkolenia zaawansowanego dla polskiego wojska Inspektorat Uzbrojenia ogłosił w lutym 2013 roku. W lutym 2014 roku Polska wybrała odrzutowiec szkolny M-346, zaproponowany przez włoską firmę Leonardo. W pakiecie znalazł się także kompletny system szkoleniowy, w tym symulatory, komputerowy system wspomagania szkolenia oraz pakiety szkoleniowy i logistyczny. W Polsce są już wszystkie z ośmiu zamówionych samolotów. Są one w wyposażeniu 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Kontrakt, który Ministerstwo Obrony Narodowej zawarło z dostawcą maszyn, przewidywał też opcję dokupienia kolejnych czterech egzemplarzy szkolnego odrzutowca. 10 stycznia tego roku Inspektorat Uzbrojenia wysłał koncernowi Leonardo zaproszenie do udziału w negocjacjach w sprawie zakupu dodatkowych M-346.

Dziś przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia podpisali umowę z włoskim producentem samolotów. Jej przedmiotem jest dostawa Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego – Advanced Jet Trainer (AJT). – Zamówienie podstawowe obejmuje dostawę czterech samolotów M-346 w takiej samej wersji, jakie mają polskie siły powietrzne, pakietu logistycznego oraz siedmiu stanowisk Simulation Based Training, będących rozbudową funkcjonalności dostarczonego już wcześniej systemu szkolenia – tłumaczy ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia. Dodaje, że samoloty mają zostać dostarczone do Polski do końca października 2020 roku. Wartość tego zamówienia to blisko 488 mln złotych. – Ta umowa umacnia bliskie partnerstwo Grupy Leonardo z Polską, czyli krajem, w którym nasze technologie oraz umiejętności są głęboko zakorzenione, oraz który docenia wyjątkowe możliwości naszego zintegrowanego systemu szkolenia opartego o samolot M-346 – mówił Alessandro Profumo, dyrektor generalny Grupy Leonardo.

Podpisany dziś kontrakt także zawiera zapis o możliwości dokupienia w przyszłości kolejnych czterech maszyn. – Jeśli nasza armia się na to zdecyduje, to Włosi mieliby czas na realizację zamówienia do końca października 2022 roku. Zgodnie z umową wartość tej dodatkowej części kontraktu opiewa na 550 mln, z racji bardziej rozbudowanego pakietu logistycznego – dodaje rzecznik Inspektoratu.

Nowe maszyny, podobnie jak osiem dostarczonych w ramach pierwszego kontaktu, trafią do 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Będą się na nich szkolić przede wszystkim podchorążowie, kandydaci na pilotów samolotów wielozadaniowych F-16.

Dwa pierwsze Mastery wylądowały w Polsce w listopadzie 2016 roku. Podczas oceny zgodności wyposażenia z wymogami kontaktu, okazało się, że dwa samoloty nie spełniają wszystkich wymagań. Chodziło głównie o braki w systemie symulacji uzbrojenia i choć Włosi w końcu wypełnili zapisy kontraktu, to z racji opóźnień w jego realizacji, zostały na nich nałożone kary finansowe. Jak zapewniają jednak przedstawiciele MON, kary rozliczane są na bieżąco, bez związku z zakupem kolejnych maszyn.

Obecnie w dęblińskiej bazie stacjonuje osiem sprawnych samolotów M-346. Pierwszy lot maszyny z biało-czerwoną szachownicą odbył się w lutym tego roku. W trakcie lotu były ćwiczone m.in. podejście do lądowania z jednym włączonym silnikiem. Teraz treningi na maszynach odbywają polscy piloci wyszkoleni we Włoszech. Podchorążowie za sterami Masterów usiądą prawdopodobnie w 2019 roku.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Michał Niwicz, ppłk Robert Wincencik

dodaj komentarz

komentarze

~Art40
1523716860
M-346 Ładny Rosyjski samolot
96-72-EE-DB
~Scooby
1522896420
~Ja - doliczyli by nam je do kolejnego zamówienia. Masz feudalne podejście do współpracy i zakupów .. .
DB-3F-9C-53
~Ja
1522169700
A co z karami finansowymi dla LEONARDO za nieterminowe dostarczenie samolotów wynikłe z nieprawidłowego oprogramowania? Polska "odpuściła"?
47-DA-86-7C

F-16 wracają do Polski
 
Desant poza strefę komfortu
„Baltops”, czyli desanty pod wodzą USA
Minister Błaszczak z wizytą w bazie F-35
Z Wehrmachtu do Armii Andersa
Trudny sojusz partyzantów
Poprady w Gołdapi
NSR wciąż przyjmuje ochotników
Przegląd lekkoatletycznej kadry Wojska Polskiego
Modernizacja bombowców
Medale dla uczestników walk w Karbali
Stulecie wojskowej Akademii
Nowy rozdział w polsko-amerykańskiej współpracy
Jak „Tannenberg” poszedł na dno
Kierunek: Afganistan
Buzdygan płk. Głuszczaka nadal pomaga
W spadochroniarstwie trzeba wciąż się uczyć
Jihadist Mill
Miroslawiec Up
Od latarki do samolotu… 100 lat Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
Wojsko analizuje wnioski z ćwiczeń 12 Dywizji
Terytorialsi szkolą się w Toruniu
Stulecie Centralnej Biblioteki Wojskowej
Obrady Rady Unii Europejskiej
Statuetki „Lider Bezpieczeństwa Państwa” wręczone
„Noble Jump”, czyli gotowi 24/7
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Następcy Herculesów
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Ćwiczenia „Dragon ’19” rozpoczęte!
Tu się zadań nie wybiera
Rozbicie więzienia w Końskich
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Działalność firm na rzecz obronności
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Gumowy czołg, realny front
Rekordowy „Projekt Wojownik” w Giżycku
Flota przyszłości
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
A Half-Open Gate to Hell
Logistycy na poligonie w Drawsku
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Likwidacja komendanta Junka
Mistrzu ju-jitsu z Błękitnej Brygady
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Terytorialsi z szansą na oficerskie gwiazdki
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Polski wkład w operację „Overlord”
Rydwany dżihadu
„Ślązak” przeszedł kolejny test
Błaszczak: zdolności obronne Polski będą wzmocnione
Memoriał Ireny Szewińskiej: żołnierze nie zawiedli
Nowe plecaki dla żołnierzy
Zmiany w przepisach mundurowych
Pamięć dodaje skrzydeł
Sukcesy laureatów naszego plebiscytu sportowego

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO