moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bieliki wystartowały. Za sterami podchorążowie

Po długich przygotowaniach, szkoleniu naziemnym i symulatorowym pierwsi podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej wzbili się w powietrze samolotem M-346 Bielik. Lot trwał 1,5 godziny. – Najpierw na Bielikach szkolili się instruktorzy, teraz za stery chwycili podchorążowie. To przełomowy moment dla polskich sił powietrznych – mówi płk pil. dr Konrad Madej.

Pierwszy lot M-346 Bielik odbył się 16 kwietnia. W południe maszynę z płyty lotniska w Dęblinie poderwał podchorąży Lotniczej Akademii Wojskowej. Lot trwał półtorej godziny, a w powietrzu młodego pilota nadzorował doświadczony instruktor z 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego. Przed startem lotnicy wzięli udział w długim briefingu, w czasie którego podchorąży dokładnie poznał swoje zadania.

Na początku szkolenia w powietrzu każdy z wojskowych studentów musi wykonać lot zapoznawczy. Chodzi o to, aby przećwiczył obsługę systemów samolotu, uruchomienie i wyłączenie go oraz podstawowe manewry, czyli m.in. lot do wyznaczonej strefy i podejście do lądowania. – Sprawdziłem przygotowanie instruktora i podchorążego przed lotem. Jestem pewny umiejętności kadry instruktorskiej i wojskowych studentów, bo ukończyli długie teoretyczne i praktyczne przygotowania – mówi płk pil. dr Konrad Madej, szef szkolenia 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. – Przed startem uścisnąłem im ręce i życzyłem powodzenia – dodaje oficer.

Szef szkolenia lotniczego, odwołując się do swojego doświadczenia w pilotażu, przyznaje, że podchorążowie są przed lotem zestresowani. – To zupełnie normalne. Czeka ich coś nowego, innego. W powietrzu wykonają skomplikowane manewry, poruszać się będą z dużymi prędkościami. A do tego, każdy założy kombinezon antyprzeciążeniowy i maskę. Zapoznali się z tym w ograniczonym zakresie w czasie szkolenia symulatorowego – podkreśla płk Madej.

Do lotów na Bielikach wytypowano czterech najlepszych podchorążych LAW. I teraz, zgodnie z planem, każdego dnia jeden z nich wykona swój pierwszy lot. – Wczoraj poleciał pierwszy student, dziś startuje drugi. Właśnie przygotowujemy się do lotu, więc będę miał możliwość osobiście sprawdzić w powietrzu jego umiejętności – mówił tuż przed startem płk Madej. Oficer dodaje, że kilka dni wcześniej pierwszy lot na M-346 wykonał oficer, który cały program szkolenia przeszedł w Polsce. – To przełomowy moment dla naszych sił powietrznych i systemu szkolenia lotniczego – podkreśla.

Pierwsze loty podchorążych poprzedziło szkolenie naziemne. Czterech studentów LAW rozpoczęło je w połowie marca. Uczyli się specyfiki samolotu M-346, czyli np. jego możliwości, procedur obowiązujących w czasie wykonywania lotów i komunikacji radiowej. Następnie każdy z nich przeszedł szkolenie symulatorowe. Z wykorzystaniem symulatorów uczyli się uruchamiania silników, obsługi systemów pokładowych i zachowania w sytuacjach awaryjnych.

Szkolenie naziemne młodych pilotów trwa od 4 do 6 tygodni. Obecnie 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego dysponuje ośmioma samolotami szkolno-treningowymi M-346 Bielik. Do 2022 roku jednostka ma otrzymać jeszcze osiem takich maszyn. Instruktorzy zakładają, że w ciągu roku będą w stanie przeszkolić od 10 do 12 podchorążych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: 41 BLSz

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1556119080
Sugeruję, by z Bielikami zintegrować Spice 250. Niech się młodzi piloci uczą "prostego" bombardowania .... .
EC-B4-95-43

„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
 
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Wyższe stawki dla niezawodowych
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
GROM’s DNA
Planowano zamach na Zełenskiego
NATO przechodzi do działania
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Musimy być szybsi niż zagrożenie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Inwestycja w żołnierzy
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Podejrzane manewry na Bałtyku
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Policjanci w koszarach WOT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Kajakami po medale
Śmierć gorsza niż wszystkie
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Rakiety dla polskich FA-50
Święto sportów walki w Warendorfie
„Różycki” zwodowany
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Pancerny kot w polskim wojsku
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Wypadek Rosomaka
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Ratownik w akcji
Strażnicy polskiego nieba
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Specjalsi pod nowym dowództwem
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
The Power of Infrastructure
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Drukowanie dronów
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Nowa dostawa Homarów-K
Podróż w ciemność
Ewakuacja Polaków z Izraela
Świat F-35
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Bezpieczniejsza Europa
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Pionierski dron
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Flyer, zdobywca przestworzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO