moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bieliki wystartowały. Za sterami podchorążowie

Po długich przygotowaniach, szkoleniu naziemnym i symulatorowym pierwsi podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej wzbili się w powietrze samolotem M-346 Bielik. Lot trwał 1,5 godziny. – Najpierw na Bielikach szkolili się instruktorzy, teraz za stery chwycili podchorążowie. To przełomowy moment dla polskich sił powietrznych – mówi płk pil. dr Konrad Madej.

Pierwszy lot M-346 Bielik odbył się 16 kwietnia. W południe maszynę z płyty lotniska w Dęblinie poderwał podchorąży Lotniczej Akademii Wojskowej. Lot trwał półtorej godziny, a w powietrzu młodego pilota nadzorował doświadczony instruktor z 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego. Przed startem lotnicy wzięli udział w długim briefingu, w czasie którego podchorąży dokładnie poznał swoje zadania.

Na początku szkolenia w powietrzu każdy z wojskowych studentów musi wykonać lot zapoznawczy. Chodzi o to, aby przećwiczył obsługę systemów samolotu, uruchomienie i wyłączenie go oraz podstawowe manewry, czyli m.in. lot do wyznaczonej strefy i podejście do lądowania. – Sprawdziłem przygotowanie instruktora i podchorążego przed lotem. Jestem pewny umiejętności kadry instruktorskiej i wojskowych studentów, bo ukończyli długie teoretyczne i praktyczne przygotowania – mówi płk pil. dr Konrad Madej, szef szkolenia 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. – Przed startem uścisnąłem im ręce i życzyłem powodzenia – dodaje oficer.

Szef szkolenia lotniczego, odwołując się do swojego doświadczenia w pilotażu, przyznaje, że podchorążowie są przed lotem zestresowani. – To zupełnie normalne. Czeka ich coś nowego, innego. W powietrzu wykonają skomplikowane manewry, poruszać się będą z dużymi prędkościami. A do tego, każdy założy kombinezon antyprzeciążeniowy i maskę. Zapoznali się z tym w ograniczonym zakresie w czasie szkolenia symulatorowego – podkreśla płk Madej.

Do lotów na Bielikach wytypowano czterech najlepszych podchorążych LAW. I teraz, zgodnie z planem, każdego dnia jeden z nich wykona swój pierwszy lot. – Wczoraj poleciał pierwszy student, dziś startuje drugi. Właśnie przygotowujemy się do lotu, więc będę miał możliwość osobiście sprawdzić w powietrzu jego umiejętności – mówił tuż przed startem płk Madej. Oficer dodaje, że kilka dni wcześniej pierwszy lot na M-346 wykonał oficer, który cały program szkolenia przeszedł w Polsce. – To przełomowy moment dla naszych sił powietrznych i systemu szkolenia lotniczego – podkreśla.

Pierwsze loty podchorążych poprzedziło szkolenie naziemne. Czterech studentów LAW rozpoczęło je w połowie marca. Uczyli się specyfiki samolotu M-346, czyli np. jego możliwości, procedur obowiązujących w czasie wykonywania lotów i komunikacji radiowej. Następnie każdy z nich przeszedł szkolenie symulatorowe. Z wykorzystaniem symulatorów uczyli się uruchamiania silników, obsługi systemów pokładowych i zachowania w sytuacjach awaryjnych.

Szkolenie naziemne młodych pilotów trwa od 4 do 6 tygodni. Obecnie 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego dysponuje ośmioma samolotami szkolno-treningowymi M-346 Bielik. Do 2022 roku jednostka ma otrzymać jeszcze osiem takich maszyn. Instruktorzy zakładają, że w ciągu roku będą w stanie przeszkolić od 10 do 12 podchorążych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: 41 BLSz

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1556119080
Sugeruję, by z Bielikami zintegrować Spice 250. Niech się młodzi piloci uczą "prostego" bombardowania .... .
EC-B4-95-43

Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Terytorialsi i czarna taktyka
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Jak dojechać na defiladę?
Generalskie awanse
Jak zostać kapralem rezerwy
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Tomczyk: Macierewicz dążył do ukrycia prawdy
Orlik na Alfę
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Defilada prawdziwie joint
Szef rządu odwiedził „urodzonych zwycięzców”
Chwała zwycięzcom!
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Gen. Kukuła: Musimy być gotowi na prowokacje w trakcie „Zapadu”
Logistyczna rewolucja
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Zwycięska batalia o stolicę
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Coraz więcej strzelnic w powiatach
Bitwa Warszawska, dzień czwarty: Zwycięska kontrofensywa
Na niebo patrz!
Warszawo, do broni!
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Rady naukowe instytutów medycznych powołane
Defilada tuż-tuż, żołnierze już gotowi
Amunicja dla FA-50 kupiona
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Świetne występy polskich żołnierzy
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Nagrodzeni za wybitną służbę
Czternastka – pożegnanie z legendą
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Ossów 2025: rekonstrukcja, pamięć i wspólnota
Bezpieczni dzięki żołnierzom
Coraz więcej Panter w Polsce
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
„Road Runner” w Libanie
Bitwa Warszawska, dzień piąty: Bolszewika goń!
Najważniejszy jest żołnierz
Brytyjczycy żegnają Malbork
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
Hekatomba na Woli
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Moc wrażeń na defiladzie
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Karol Nawrocki objął urząd prezydenta
Kamień milowy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na rosyjskim pasku
Beret „na rekinka” lub koguta
Strzelanina w bazie US Army
Cisza przed wojną

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO