moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Bieliki wystartowały. Za sterami podchorążowie

Po długich przygotowaniach, szkoleniu naziemnym i symulatorowym pierwsi podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej wzbili się w powietrze samolotem M-346 Bielik. Lot trwał 1,5 godziny. – Najpierw na Bielikach szkolili się instruktorzy, teraz za stery chwycili podchorążowie. To przełomowy moment dla polskich sił powietrznych – mówi płk pil. dr Konrad Madej.

Pierwszy lot M-346 Bielik odbył się 16 kwietnia. W południe maszynę z płyty lotniska w Dęblinie poderwał podchorąży Lotniczej Akademii Wojskowej. Lot trwał półtorej godziny, a w powietrzu młodego pilota nadzorował doświadczony instruktor z 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego. Przed startem lotnicy wzięli udział w długim briefingu, w czasie którego podchorąży dokładnie poznał swoje zadania.

Na początku szkolenia w powietrzu każdy z wojskowych studentów musi wykonać lot zapoznawczy. Chodzi o to, aby przećwiczył obsługę systemów samolotu, uruchomienie i wyłączenie go oraz podstawowe manewry, czyli m.in. lot do wyznaczonej strefy i podejście do lądowania. – Sprawdziłem przygotowanie instruktora i podchorążego przed lotem. Jestem pewny umiejętności kadry instruktorskiej i wojskowych studentów, bo ukończyli długie teoretyczne i praktyczne przygotowania – mówi płk pil. dr Konrad Madej, szef szkolenia 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. – Przed startem uścisnąłem im ręce i życzyłem powodzenia – dodaje oficer.

REKLAMA

Szef szkolenia lotniczego, odwołując się do swojego doświadczenia w pilotażu, przyznaje, że podchorążowie są przed lotem zestresowani. – To zupełnie normalne. Czeka ich coś nowego, innego. W powietrzu wykonają skomplikowane manewry, poruszać się będą z dużymi prędkościami. A do tego, każdy założy kombinezon antyprzeciążeniowy i maskę. Zapoznali się z tym w ograniczonym zakresie w czasie szkolenia symulatorowego – podkreśla płk Madej.

Do lotów na Bielikach wytypowano czterech najlepszych podchorążych LAW. I teraz, zgodnie z planem, każdego dnia jeden z nich wykona swój pierwszy lot. – Wczoraj poleciał pierwszy student, dziś startuje drugi. Właśnie przygotowujemy się do lotu, więc będę miał możliwość osobiście sprawdzić w powietrzu jego umiejętności – mówił tuż przed startem płk Madej. Oficer dodaje, że kilka dni wcześniej pierwszy lot na M-346 wykonał oficer, który cały program szkolenia przeszedł w Polsce. – To przełomowy moment dla naszych sił powietrznych i systemu szkolenia lotniczego – podkreśla.

Pierwsze loty podchorążych poprzedziło szkolenie naziemne. Czterech studentów LAW rozpoczęło je w połowie marca. Uczyli się specyfiki samolotu M-346, czyli np. jego możliwości, procedur obowiązujących w czasie wykonywania lotów i komunikacji radiowej. Następnie każdy z nich przeszedł szkolenie symulatorowe. Z wykorzystaniem symulatorów uczyli się uruchamiania silników, obsługi systemów pokładowych i zachowania w sytuacjach awaryjnych.

Szkolenie naziemne młodych pilotów trwa od 4 do 6 tygodni. Obecnie 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego dysponuje ośmioma samolotami szkolno-treningowymi M-346 Bielik. Do 2022 roku jednostka ma otrzymać jeszcze osiem takich maszyn. Instruktorzy zakładają, że w ciągu roku będą w stanie przeszkolić od 10 do 12 podchorążych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: 41 BLSz

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1556119080
Sugeruję, by z Bielikami zintegrować Spice 250. Niech się młodzi piloci uczą "prostego" bombardowania .... .
EC-B4-95-43

Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej najlepsi w oktagonie
Jihadist Mill
Zmiany w przepisach mundurowych
Legionowo – kolebka polskiego spadochroniarstwa
Modernizacja bombowców
Konstytucja 3 maja – światło w tunelu ginącej ojczyzny
W Polsce uczczono żołnierzy gen. Andersa
Krwiodawcy w mundurach znów w akcji
Dokumenty z Brazylii trafiły do Polski
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Grupa Bojowa gotowa do unijnego dyżuru
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Jak Polacy obronili Kamień Stołpecki
Wsparcie MON dla weteranów
I poszli! Jak zawsze się bić!
75 lat temu Polacy zdobyli Monte Cassino. Cześć i chwała bohaterom!
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
Zmiana warty na Mazurach
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Szef NATO w Warszawie
Być krok przed Bielikiem
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi
Obrady Rady Unii Europejskiej
Kampania wyborcza poza armią
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
„Vigorous Warrior” z polskimi medykami
Bilans wojennych strat jeszcze w tej kadencji Sejmu
Kolejne szkoły w programie MON
Weterani gen. Andersa uczcili pamięć włoskich żołnierzy
Buzdygan – nagroda, która czyni dobro
Tu się zadań nie wybiera
Podchorążowie szkolą się na Bielikach
Bitwa o Monte Cassino we wspomnieniach Aleksandra Grobickiego
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
St. szer. Radosław Zawrotniak drugi w Pucharze Świata
Jelcze dla Wisły
Generałowie i olimpijczycy z „Sokoła”
Polacy na zawodach amerykańskich wojowników
„Baltic Protector”
Uchylone wrota piekieł
Zapomniani żołnierze Niepodległej
Defilada 15 sierpnia w tym roku w Katowicach
Decyzja najwyższej wagi
Fabryka dżihadystów
Kierunek: Afganistan
Noc Muzeów już w weekend!
„Dragon ’19” na lądzie, morzu, w powietrzu i w cyberprzestrzeni
Już ponad 20 000 żołnierzy w szeregach WOT
FENIXFS - ręczny inhibitor aerozolowy
Region Without a Key
Medale dla uczestników walk w Karbali
F-16 wracają do Polski
My, Włosi zawsze będziemy kustoszami pamięci o polskich żołnierzach
Modernizacja floty powietrznej
Pierwsze polskie walki na Monte Cassino
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Targi Air Fair 2019
Wiosenna burza z polskim udziałem
Śmigłowiec na „Ślązaku”

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO