Niewielkie zanurzenie, konstrukcja kadłuba w kształcie podwójnej litery V i wysoka manewrowość – to tylko niektóre atuty łodzi patrolowo-ewakuacyjnej zaprezentowanej na MSPO przez firmę Concept. Producent zapewnia, że lekka, aluminiowa łódź sprawdzi się choćby na granicznym Bugu, który ze względu na działania hybrydowe Białorusi wymaga stałego monitorowania.
Concept przygotował lekką łódź patrolowo-ewakuacyjną o długości 5,6 m i szerokości 2,35 m pod potrzeby formacji i służb mundurowych, w tym wojsk specjalnych i Straży Granicznej do działania na rzekach, jeziorach i wodach przybrzeżnych. Jednym z potencjalnych miejsc wykorzystania jest graniczna rzeka Bug, która ze względu na działania hybrydowe Białorusi wymaga stałego monitorowania. Ale łódź sprawdzi się także na przykład na wodach wokół Mierzei Wiślanej czy na nadgranicznych jeziorach.
Atutami łodzi są niewielkie zanurzenie i konstrukcja kadłuba (z bocznymi pływakami) w kształcie przypominającym podwójną literę V, czyli tzw. cathedral. Jednostka cechuje się wysoką manewrowością. Na MSPO łódź prezentowana jest z silnikiem Yamaha o mocy 150 KM wyposażonym w śrubę, ale zamiast niej można zastosować pędnik. Pozwala on jej osiągnąć prędkość 65 km/h.
Konstrukcja zapewnia łodzi stabilność podczas ostrych manewrów. Innym ważnym rozwiązaniem jest otwierana rampa dziobowa o szerokości 90 cm, która ułatwia załodze szybkie zejście na brzeg lub powrót na pokład, ale usprawnia też wyładunek i załadunek sprzętu.
Ze względu na przeznaczenie militarne łódź może zostać wyposażona w osłonę balistyczną z wykorzystaniem płyt ceramiczno-kompozytowych zwiększających bezpieczeństwo załogi. Ta może liczyć sześciu członków, ale w razie potrzeby na pokładzie zmieszczą się jeszcze dodatkowe osoby. Z tego też powodu przy burtach w części dziobowej i rufowej łodzi są w sumie cztery stanowiska do zamontowania uzbrojenia (np. karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm).
Łódź Conceptu można wyposażyć w systemy rozpoznawczo-obserwacyjne przydatne podczas działań patrolowych czy rozpoznawczych. Na ramie łodzi – zaprezentowanej podczas tegorocznego MSPO – zamontowano głowicę izraelskiej firmy Controp o zasięgu obserwacji do 13 km. Może być ona używana zarówno w dzień. jak i w nocy, ponieważ posiada noktowizję i termowizję. Co więcej, głowica nie tylko wykrywa obiekt, ale jest w stanie także go śledzić.
W ofercie polskiej firmy Concept są też podobne – około 9 m – łodzie z opuszczaną rampą dziobową o szerokości 140 cm. Ich rozmiary umożliwiają m.in. transport quada lub większej liczby osób.
autor zdjęć: Michał Niwicz

komentarze