moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Na tropie kłopotliwych pamiątek

Nurkowie minerzy ze Świnoujścia pomagają oczyszczać teren pod budowę terminalu instalacyjnego farm wiatrowych. Na dziś została zaplanowana operacja usuwania głowicy niemieckiej torpedy G7, która zalega na dnie kanału portowego dawnej stoczni Gryfia. Od lipca nurkowie wydobyli już dwie podobne głowice oraz bombę głębinową WBD.

Głowica torpedy G7 spoczywa na głębokości 7 m, mniej więcej 100 m od nabrzeża. – Jest pozbawiona zapalnika, ale zawiera blisko 300 kg materiału wybuchowego o zwiększonej sile działania – informuje kpt. mar. Piotr Bruski, dowódca grupy nurków minerów 12 Dywizjonu Trałowców w Świnoujściu. Natrafili na nią pracownicy firmy, która oczyszcza i wyrównuje dno w basenie należącym niegdyś do stoczni Gryfia. Znalezisko pochodzi z czasów II wojny światowej. – Przez kilkadziesiąt lat większa część torpedy uległa korozji i rozpadła się. Sama głowica jednak przetrwała, bo została zbudowana ze wzmocnionej stali – wyjaśnia oficer. Dlaczego jednak tak długo nikt nie trafił na jej ślad? – W basenach portowych zawsze panuje duży ruch. Dno morskie mocno pracuje, do tego dochodzą prądy. Niewybuch może przeleżeć zagrzebany w mule przez bardzo długi czas – zaznacza kpt. mar. Bruski.

Rozpoczęcie operacji usunięcia niewybuchu zostało zaplanowane na czwartek. – Nurkowie podczepią głowicę do pontonu wydobywczego, uniosą ponad dno, po czym przeholują do nabrzeża. Tam za pomocą dźwigu zostanie wyciągnięta na nabrzeże i przekazana patrolowi z 8 Batalionu Saperów – zapowiada oficer. Ostatecznie głowica trafi na poligon, gdzie zostanie zdetonowana. To już kolejna tego typu operacja w ciągu ostatnich kilku tygodni. – Do tej pory z terenów dawnej Gryfii usunęliśmy dwie inne głowice torped G7, a także niemiecką bombę głębinową WBD, która ważyła 100 kg. Wszystkie te znaleziska zostały już zneutralizowane – zapewnia kpt. mar. Bruski.

Podobnych operacji w najbliższym czasie będzie zapewne więcej. Na postoczniowych terenach trwają bowiem intensywne prace nad stworzeniem terminalu do montażu turbin i masztów, które staną się elementem bałtyckich farm wiatrowych. Inwestycję realizuje Orlen. Jeszcze w styczniu tego roku wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki wydał zgodę na rozbiórkę budynków należących wcześniej do Gryfii. – To zielone światło dla inwestycji ważnej nie tylko dla Pomorza Zachodniego, ale też całej Polski w aspekcie naszego bezpieczeństwa i transformacji energetycznej – podkreślał wówczas. Na 20 ha mają powstać hale do składowania komponentów i dziesięć stanowisk montażowych. Do tego dojdą dwa nabrzeża o długości 250 m i głębokości niemal 15 m, przy których będą mogły cumować duże statki przystosowane do transportu turbin. Kompleks pozwoli na montaż, a potem obsługę 80 turbin wiatrowych rocznie. – Jego uruchomienie planowane jest na początek 2025 roku – dodaje Bogucki.

Firma odpowiedzialna za przygotowanie basenu portowego i podejścia do niego, zawarła z wojskiem umowę. Jeśli podczas prac budowlanych natrafi na przedmioty niebezpieczne o masie powyżej 50 kg, na miejsce wezwie nurków minerów. Lżejsze znaleziska tego rodzaju firma jest zobowiązana neutralizować we własnym zakresie. Chyba że są to niewybuchy zawierające szczególnie groźne substancje chemiczne, na przykład bomby zapalające.

Tymczasem budowa terminala do montażu i obsługi turbin wiatrowych to niejedyna inwestycja realizowana w Świnoujściu. Niebawem w mieście ruszą prace związane z tworzeniem głębokowodnego terminala kontenerowego. W tej sprawie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz konsorcjum utworzone przez spółki z Belgii i Kataru podpisały w lipcu przedwstępną umowę. Dotyczy ona dzierżawy terenów, na których ma być realizowana inwestycja, a także jej finansowania. Jednocześnie zostanie pogłębiony tor podejściowy do portu w Świnoujściu. Terminal powinien być gotowy w 2028 roku. Zgodnie z deklaracją wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka, jeśli chodzi o przeładunek towarów, zabezpieczy on potrzeby Europy centralnej i południowej. W realizację tej inwestycji pośrednio będą także zaangażowani nurkowie minerzy z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Podobnie jak teraz zajmą się usuwaniem starych min, torped i bomb, na które natrafią załogi pogłębiarek.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze


Pilecki. Do końca walczył z tyranią
 
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
PGZ na nowo
Wyzwanie, które integruje
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Badania z WAT-u na misji AX-4
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
W wakacje wstąp do WOT-u!
Nowe cele obronne NATO
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Trzy okręty, jeden zespół
Robotyka to przyszłość medycyny
Piloci na straży bezpieczeństwa
Walczmy mądrze
Wieczór pełen koszykarskich emocji
DNA GROM-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podróż w ciemność
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Tak uczyły się latać orlęta
Misja PKW „Olimp” doceniona
W Dęblinie tylko do przodu
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Żołnierz influencer?
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Droga pełna emocji
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Nasi czołgiści najlepsi
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Nowy rozdział w historii Mesko
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Dzień, który zmienił bieg wojny
Letni wypoczynek z MON-em
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Zmagania sześcioosobowych armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
ZMU dla marynarzy
Kierunek Karkonosze
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Film o Feniksie i terytorialsach
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Droga do zespołu bojowego GROM
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Uczelnia wysokich lotów
100 lat historii Szkoły Orląt
Lekcje na poligonie
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Podejrzane manewry na Bałtyku
Dezamet rośnie w siłę
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Ogniem i tarczą
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
ASzWoj na warcie od pokoleń
Od chaosu do wiktorii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO