moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Na tropie kłopotliwych pamiątek

Nurkowie minerzy ze Świnoujścia pomagają oczyszczać teren pod budowę terminalu instalacyjnego farm wiatrowych. Na dziś została zaplanowana operacja usuwania głowicy niemieckiej torpedy G7, która zalega na dnie kanału portowego dawnej stoczni Gryfia. Od lipca nurkowie wydobyli już dwie podobne głowice oraz bombę głębinową WBD.

Głowica torpedy G7 spoczywa na głębokości 7 m, mniej więcej 100 m od nabrzeża. – Jest pozbawiona zapalnika, ale zawiera blisko 300 kg materiału wybuchowego o zwiększonej sile działania – informuje kpt. mar. Piotr Bruski, dowódca grupy nurków minerów 12 Dywizjonu Trałowców w Świnoujściu. Natrafili na nią pracownicy firmy, która oczyszcza i wyrównuje dno w basenie należącym niegdyś do stoczni Gryfia. Znalezisko pochodzi z czasów II wojny światowej. – Przez kilkadziesiąt lat większa część torpedy uległa korozji i rozpadła się. Sama głowica jednak przetrwała, bo została zbudowana ze wzmocnionej stali – wyjaśnia oficer. Dlaczego jednak tak długo nikt nie trafił na jej ślad? – W basenach portowych zawsze panuje duży ruch. Dno morskie mocno pracuje, do tego dochodzą prądy. Niewybuch może przeleżeć zagrzebany w mule przez bardzo długi czas – zaznacza kpt. mar. Bruski.

Rozpoczęcie operacji usunięcia niewybuchu zostało zaplanowane na czwartek. – Nurkowie podczepią głowicę do pontonu wydobywczego, uniosą ponad dno, po czym przeholują do nabrzeża. Tam za pomocą dźwigu zostanie wyciągnięta na nabrzeże i przekazana patrolowi z 8 Batalionu Saperów – zapowiada oficer. Ostatecznie głowica trafi na poligon, gdzie zostanie zdetonowana. To już kolejna tego typu operacja w ciągu ostatnich kilku tygodni. – Do tej pory z terenów dawnej Gryfii usunęliśmy dwie inne głowice torped G7, a także niemiecką bombę głębinową WBD, która ważyła 100 kg. Wszystkie te znaleziska zostały już zneutralizowane – zapewnia kpt. mar. Bruski.

Podobnych operacji w najbliższym czasie będzie zapewne więcej. Na postoczniowych terenach trwają bowiem intensywne prace nad stworzeniem terminalu do montażu turbin i masztów, które staną się elementem bałtyckich farm wiatrowych. Inwestycję realizuje Orlen. Jeszcze w styczniu tego roku wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki wydał zgodę na rozbiórkę budynków należących wcześniej do Gryfii. – To zielone światło dla inwestycji ważnej nie tylko dla Pomorza Zachodniego, ale też całej Polski w aspekcie naszego bezpieczeństwa i transformacji energetycznej – podkreślał wówczas. Na 20 ha mają powstać hale do składowania komponentów i dziesięć stanowisk montażowych. Do tego dojdą dwa nabrzeża o długości 250 m i głębokości niemal 15 m, przy których będą mogły cumować duże statki przystosowane do transportu turbin. Kompleks pozwoli na montaż, a potem obsługę 80 turbin wiatrowych rocznie. – Jego uruchomienie planowane jest na początek 2025 roku – dodaje Bogucki.

Firma odpowiedzialna za przygotowanie basenu portowego i podejścia do niego, zawarła z wojskiem umowę. Jeśli podczas prac budowlanych natrafi na przedmioty niebezpieczne o masie powyżej 50 kg, na miejsce wezwie nurków minerów. Lżejsze znaleziska tego rodzaju firma jest zobowiązana neutralizować we własnym zakresie. Chyba że są to niewybuchy zawierające szczególnie groźne substancje chemiczne, na przykład bomby zapalające.

Tymczasem budowa terminala do montażu i obsługi turbin wiatrowych to niejedyna inwestycja realizowana w Świnoujściu. Niebawem w mieście ruszą prace związane z tworzeniem głębokowodnego terminala kontenerowego. W tej sprawie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz konsorcjum utworzone przez spółki z Belgii i Kataru podpisały w lipcu przedwstępną umowę. Dotyczy ona dzierżawy terenów, na których ma być realizowana inwestycja, a także jej finansowania. Jednocześnie zostanie pogłębiony tor podejściowy do portu w Świnoujściu. Terminal powinien być gotowy w 2028 roku. Zgodnie z deklaracją wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka, jeśli chodzi o przeładunek towarów, zabezpieczy on potrzeby Europy centralnej i południowej. W realizację tej inwestycji pośrednio będą także zaangażowani nurkowie minerzy z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Podobnie jak teraz zajmą się usuwaniem starych min, torped i bomb, na które natrafią załogi pogłębiarek.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze


Noc Dnia Podchorążego
Więcej Herculesów dla Abramsów
Czwarta dostawa Abramsów
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Nowe Kraby w Sulechowie
Nowe zasady dla kobiet w armii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Najdłuższa noc
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Niebo pod osłoną
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Kapral Bartnik mistrzem świata
Zwrot na Bałtyk
Po co wojsku satelity?
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Polscy marynarze na misjach
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
The Darker, the Better
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Gdy ucichnie artyleria
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
AW149 made in Poland
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Razem na ratunek
Wojsko ma swojego satelitę!
Mundurowi z benefitami
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Formoza – 50 lat morskich komandosów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Dzień wart stu lat
Wojsko przetestuje nowe technologie
W krainie Świętego Mikołaja
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Skytrucki dla Niemiec
Militarne Schengen
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojskowy bus do szczęścia
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Komplet medali wojskowych na ringu
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Pociski rakietowe dla Husarzy
Pancerniacy jadą na misję
Uczelnie łączą siły
wGotowości do reakcji
Wojsko na Horyzoncie
Plan na WAM

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO