moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańskie F-16 w zakładach w Bydgoszczy

Duży sukces polskiej zbrojeniówki. Należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 będą przez pięć lat serwisowały i naprawiały samoloty F-16 US Air Force w Europie. Dziś pierwszy amerykański myśliwiec został przekazany do naprawy. W uroczystym spotkaniu wzięli udział premier Mateusz Morawiecki i Mark Brzezinski, ambasador USA w Polsce.

Dzisiejsze wydarzenie jest efektem umowy, którą kilka miesięcy temu podpisały polskie zakłady lotnicze z AAR Government Services INC. Amerykańska firma specjalizuje się w serwisowaniu i naprawach amerykańskich wojskowych samolotów, m.in. wielozadaniowych F-16. Od kilku lat realizuje na rzecz US Air Force program SLEP (Service Life Extension Program), który przewiduje kompleksowe wydłużanie resursów technicznych efów użytkowanych przez siły powietrzne Stanów Zjednoczonych.

AAR Government Services INC i Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 z Bydgoszczy podpisały w lipcu pięcioletnią umowę (z opcją przedłużenia aż do 2032 roku), na mocy której polska spółka będzie zajmować się serwisem i naprawami F-16 stacjonujących w Europie w ramach kontyngentu sił powietrznych USA (US Air Forces in Europe, USAFE).

Polsko-amerykańska współpraca

Dziś w bydgoskich zakładach został przyjęty pierwszy samolot F-16 z US Air Force. W uroczystości wzięli udział premier Mateusz Morawiecki oraz ambasador USA w Polsce Mark Brzezinski. Podczas konferencji prasowej szef rządu mówił o sukcesie spółki należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. I podkreślał, że weszła ona do elitarnego grona firm, które mogą serwisować i naprawiać samoloty F-16. Premier przypominał, że Polska musi dla własnego bezpieczeństwa inwestować w swoją zbrojeniówkę. – Obowiązkiem rządzących jest doprowadzić do takiej siły obronnej polskiej armii, aby uniknąć wojny. Wzmacnianie wszystkich naszych zakładów zbrojeniowych jest działaniem na rzecz obronności – mówił Mateusz Morawiecki.

Mark Brzezinski, ambasador USA w Polsce, podkreślał wyjątkowe więzi łączące nasze kraje. Wspomniał amerykańskich lotników z jednostki noszącej imię Tadeusza Kościuszki, którzy walczyli po naszej stronie w czasie wojny polsko-bolszewickiej, a także Polaków z dywizjonu imienia generała Kościuszki, którzy broni brytyjskiego nieba i osłaniali amerykańskie bombowce w czasie II wojny światowej. Zaznaczył, że obecny rok jest wyjątkowym, ponieważ polscy i amerykańscy żołnierze stoją ramię w ramię wobec zagrożenia ze strony Rosji. – I jednocześnie Amerykanie i Polacy pracują ramię w ramię na polskiej ziemi, aby przeprowadzić remont amerykańskiego samolotu F-16 na potrzeby lotnictwa USA w Europie – mówił ambasador. Mark Brzezinski wyjaśnił, że pierwszy samolot F-16 należący do US Air Force, który trafił do WZL nr 2, przejdzie w Bydgoszczy nie tylko serwis, lecz także skomplikowane naprawy podwozia, które zostało uszkodzone w czasie lądowania.

Możliwości bydgoskich zakładów

Co dokładnie polscy specjaliści będą wykonywać na podstawie umowy z Amerykanami? – Będziemy zajmowali się wszelkiego rodzaju pracami konserwacyjnymi i remontowymi m.in. awioniki, goleni podwozia oraz obszarów lakierniczych – wyjaśniał Szymon Dankowski, członek zarządu i dyrektor rozwoju produktu i jakości WZL nr 2.

Wejście bydgoskich zakładów do łańcucha podwykonawców ARR to ogromny sukces. Amerykańska firma zawiera bowiem kontrakty z czołowymi przedsiębiorstwami lotniczymi na całym świecie, serwisuje m.in. F-16 użytkowane przez państwa Bliskiego Wschodu. – Ta umowa otwiera WZL nr 2 drzwi do pogłębienia wiedzy technologicznej oraz uzyskania szerszego doświadczenia w obsłudze samolotów z rodziny F-16, które są w wyposażeniu amerykańskich jak i polskich sił powietrznych – podkreślał Piotr Skrzyński, prezes WZL nr 2.

Choć ani przedstawiciele ARR ani WZL nr 2 nie ujawnili, ile sztuk samolotów F-16 obejmuje pięcioletnia umowa, zadeklarowali, że ich liczba będzie z każdym rokiem coraz większa. – Jeszcze w tym roku trafią do WZL nr 2 kolejne nasze samoloty – zapowiedział ambasador Mark Brzezinski.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: KPRM, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Cios w plecy
Pożegnanie z Columbią
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dwie agresje, dwie okupacje
Hekatomba na Woli
Brytyjczycy na wschodniej straży
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Wielkie zbrojenia za Odrą
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Black Hawki nad Warszawą
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
„Road Runner” w Libanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Kurs dla najlepszych w SERE
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Zwycięska batalia o stolicę
Czołgiści w ogniu
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Debiut polskich Patriotów
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Z najlepszymi na planszy
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Krok ku niezależności
NATO – jesteśmy z Polską
W poszukiwaniu majora Serafina
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Największy transport Abramsów w tym roku
Człowiek w pętli
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
17 września 1939. Nigdy więcej
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Husarz z polskim instruktorem
Święto Wojsk Lądowych
Brytyjczycy żegnają Malbork
Orlik na Alfę
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Rekompensaty na nowych zasadach
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO