moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańskie F-16 w zakładach w Bydgoszczy

Duży sukces polskiej zbrojeniówki. Należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 będą przez pięć lat serwisowały i naprawiały samoloty F-16 US Air Force w Europie. Dziś pierwszy amerykański myśliwiec został przekazany do naprawy. W uroczystym spotkaniu wzięli udział premier Mateusz Morawiecki i Mark Brzezinski, ambasador USA w Polsce.

Dzisiejsze wydarzenie jest efektem umowy, którą kilka miesięcy temu podpisały polskie zakłady lotnicze z AAR Government Services INC. Amerykańska firma specjalizuje się w serwisowaniu i naprawach amerykańskich wojskowych samolotów, m.in. wielozadaniowych F-16. Od kilku lat realizuje na rzecz US Air Force program SLEP (Service Life Extension Program), który przewiduje kompleksowe wydłużanie resursów technicznych efów użytkowanych przez siły powietrzne Stanów Zjednoczonych.

AAR Government Services INC i Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 z Bydgoszczy podpisały w lipcu pięcioletnią umowę (z opcją przedłużenia aż do 2032 roku), na mocy której polska spółka będzie zajmować się serwisem i naprawami F-16 stacjonujących w Europie w ramach kontyngentu sił powietrznych USA (US Air Forces in Europe, USAFE).

Polsko-amerykańska współpraca

Dziś w bydgoskich zakładach został przyjęty pierwszy samolot F-16 z US Air Force. W uroczystości wzięli udział premier Mateusz Morawiecki oraz ambasador USA w Polsce Mark Brzezinski. Podczas konferencji prasowej szef rządu mówił o sukcesie spółki należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. I podkreślał, że weszła ona do elitarnego grona firm, które mogą serwisować i naprawiać samoloty F-16. Premier przypominał, że Polska musi dla własnego bezpieczeństwa inwestować w swoją zbrojeniówkę. – Obowiązkiem rządzących jest doprowadzić do takiej siły obronnej polskiej armii, aby uniknąć wojny. Wzmacnianie wszystkich naszych zakładów zbrojeniowych jest działaniem na rzecz obronności – mówił Mateusz Morawiecki.

Mark Brzezinski, ambasador USA w Polsce, podkreślał wyjątkowe więzi łączące nasze kraje. Wspomniał amerykańskich lotników z jednostki noszącej imię Tadeusza Kościuszki, którzy walczyli po naszej stronie w czasie wojny polsko-bolszewickiej, a także Polaków z dywizjonu imienia generała Kościuszki, którzy broni brytyjskiego nieba i osłaniali amerykańskie bombowce w czasie II wojny światowej. Zaznaczył, że obecny rok jest wyjątkowym, ponieważ polscy i amerykańscy żołnierze stoją ramię w ramię wobec zagrożenia ze strony Rosji. – I jednocześnie Amerykanie i Polacy pracują ramię w ramię na polskiej ziemi, aby przeprowadzić remont amerykańskiego samolotu F-16 na potrzeby lotnictwa USA w Europie – mówił ambasador. Mark Brzezinski wyjaśnił, że pierwszy samolot F-16 należący do US Air Force, który trafił do WZL nr 2, przejdzie w Bydgoszczy nie tylko serwis, lecz także skomplikowane naprawy podwozia, które zostało uszkodzone w czasie lądowania.

Możliwości bydgoskich zakładów

Co dokładnie polscy specjaliści będą wykonywać na podstawie umowy z Amerykanami? – Będziemy zajmowali się wszelkiego rodzaju pracami konserwacyjnymi i remontowymi m.in. awioniki, goleni podwozia oraz obszarów lakierniczych – wyjaśniał Szymon Dankowski, członek zarządu i dyrektor rozwoju produktu i jakości WZL nr 2.

Wejście bydgoskich zakładów do łańcucha podwykonawców ARR to ogromny sukces. Amerykańska firma zawiera bowiem kontrakty z czołowymi przedsiębiorstwami lotniczymi na całym świecie, serwisuje m.in. F-16 użytkowane przez państwa Bliskiego Wschodu. – Ta umowa otwiera WZL nr 2 drzwi do pogłębienia wiedzy technologicznej oraz uzyskania szerszego doświadczenia w obsłudze samolotów z rodziny F-16, które są w wyposażeniu amerykańskich jak i polskich sił powietrznych – podkreślał Piotr Skrzyński, prezes WZL nr 2.

Choć ani przedstawiciele ARR ani WZL nr 2 nie ujawnili, ile sztuk samolotów F-16 obejmuje pięcioletnia umowa, zadeklarowali, że ich liczba będzie z każdym rokiem coraz większa. – Jeszcze w tym roku trafią do WZL nr 2 kolejne nasze samoloty – zapowiedział ambasador Mark Brzezinski.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: KPRM, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Standardy NATO w Siedlcach
Gdy ucichnie artyleria
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pięściarska uczta w Suwałkach
Abolicja dla ochotników
Marynarze podjęli wyzwanie
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Zasiać strach w szeregach wroga
„Road Runner” w Libanie
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Kircholm 1605
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Czy to już wojna?
Sukces Polaka w biegu z marines
Koniec dzieciństwa
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Kaman – domknięcie historii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Odznaczenia za wzorową służbę
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Jesteśmy dziećmi wolności
Wellington „Zosia” znad Bremy
Nie daj się zhakować
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Kolejny kontrakt Dezametu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Inwestycja w bezpieczeństwo
Marynarze mają nowe motorówki
OPW budują świadomość obronną
Arteterapia dla weteranów
Mundurowi z benefitami
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Sportowcy na poligonie
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Nowe zasady dla kobiet w armii
Dzień wart stu lat
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Mity i manipulacje
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Awanse w dniu narodowego święta
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rusza program „wGotowości”
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Męska sprawa: profilaktyka
Starcie pancerniaków
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Polski „Wiking” dla Danii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO