moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańskie F-16 w zakładach w Bydgoszczy

Duży sukces polskiej zbrojeniówki. Należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 będą przez pięć lat serwisowały i naprawiały samoloty F-16 US Air Force w Europie. Dziś pierwszy amerykański myśliwiec został przekazany do naprawy. W uroczystym spotkaniu wzięli udział premier Mateusz Morawiecki i Mark Brzezinski, ambasador USA w Polsce.

Dzisiejsze wydarzenie jest efektem umowy, którą kilka miesięcy temu podpisały polskie zakłady lotnicze z AAR Government Services INC. Amerykańska firma specjalizuje się w serwisowaniu i naprawach amerykańskich wojskowych samolotów, m.in. wielozadaniowych F-16. Od kilku lat realizuje na rzecz US Air Force program SLEP (Service Life Extension Program), który przewiduje kompleksowe wydłużanie resursów technicznych efów użytkowanych przez siły powietrzne Stanów Zjednoczonych.

AAR Government Services INC i Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 z Bydgoszczy podpisały w lipcu pięcioletnią umowę (z opcją przedłużenia aż do 2032 roku), na mocy której polska spółka będzie zajmować się serwisem i naprawami F-16 stacjonujących w Europie w ramach kontyngentu sił powietrznych USA (US Air Forces in Europe, USAFE).

Polsko-amerykańska współpraca

Dziś w bydgoskich zakładach został przyjęty pierwszy samolot F-16 z US Air Force. W uroczystości wzięli udział premier Mateusz Morawiecki oraz ambasador USA w Polsce Mark Brzezinski. Podczas konferencji prasowej szef rządu mówił o sukcesie spółki należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. I podkreślał, że weszła ona do elitarnego grona firm, które mogą serwisować i naprawiać samoloty F-16. Premier przypominał, że Polska musi dla własnego bezpieczeństwa inwestować w swoją zbrojeniówkę. – Obowiązkiem rządzących jest doprowadzić do takiej siły obronnej polskiej armii, aby uniknąć wojny. Wzmacnianie wszystkich naszych zakładów zbrojeniowych jest działaniem na rzecz obronności – mówił Mateusz Morawiecki.

Mark Brzezinski, ambasador USA w Polsce, podkreślał wyjątkowe więzi łączące nasze kraje. Wspomniał amerykańskich lotników z jednostki noszącej imię Tadeusza Kościuszki, którzy walczyli po naszej stronie w czasie wojny polsko-bolszewickiej, a także Polaków z dywizjonu imienia generała Kościuszki, którzy broni brytyjskiego nieba i osłaniali amerykańskie bombowce w czasie II wojny światowej. Zaznaczył, że obecny rok jest wyjątkowym, ponieważ polscy i amerykańscy żołnierze stoją ramię w ramię wobec zagrożenia ze strony Rosji. – I jednocześnie Amerykanie i Polacy pracują ramię w ramię na polskiej ziemi, aby przeprowadzić remont amerykańskiego samolotu F-16 na potrzeby lotnictwa USA w Europie – mówił ambasador. Mark Brzezinski wyjaśnił, że pierwszy samolot F-16 należący do US Air Force, który trafił do WZL nr 2, przejdzie w Bydgoszczy nie tylko serwis, lecz także skomplikowane naprawy podwozia, które zostało uszkodzone w czasie lądowania.

Możliwości bydgoskich zakładów

Co dokładnie polscy specjaliści będą wykonywać na podstawie umowy z Amerykanami? – Będziemy zajmowali się wszelkiego rodzaju pracami konserwacyjnymi i remontowymi m.in. awioniki, goleni podwozia oraz obszarów lakierniczych – wyjaśniał Szymon Dankowski, członek zarządu i dyrektor rozwoju produktu i jakości WZL nr 2.

Wejście bydgoskich zakładów do łańcucha podwykonawców ARR to ogromny sukces. Amerykańska firma zawiera bowiem kontrakty z czołowymi przedsiębiorstwami lotniczymi na całym świecie, serwisuje m.in. F-16 użytkowane przez państwa Bliskiego Wschodu. – Ta umowa otwiera WZL nr 2 drzwi do pogłębienia wiedzy technologicznej oraz uzyskania szerszego doświadczenia w obsłudze samolotów z rodziny F-16, które są w wyposażeniu amerykańskich jak i polskich sił powietrznych – podkreślał Piotr Skrzyński, prezes WZL nr 2.

Choć ani przedstawiciele ARR ani WZL nr 2 nie ujawnili, ile sztuk samolotów F-16 obejmuje pięcioletnia umowa, zadeklarowali, że ich liczba będzie z każdym rokiem coraz większa. – Jeszcze w tym roku trafią do WZL nr 2 kolejne nasze samoloty – zapowiedział ambasador Mark Brzezinski.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: KPRM, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polski „Wiking” dla Danii
Starcie pancerniaków
Marynarze mają nowe motorówki
Standardy NATO w Siedlcach
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Abolicja dla ochotników
Rusza program „wGotowości”
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Szansa na nowe życie
Męska sprawa: profilaktyka
Pomnik nieznanych bohaterów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Marynarze podjęli wyzwanie
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Zasiać strach w szeregach wroga
Mundurowi z benefitami
Sukces Polaka w biegu z marines
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Nowe zasady dla kobiet w armii
Arteterapia dla weteranów
Koniec dzieciństwa
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Pięściarska uczta w Suwałkach
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Nie daj się zhakować
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Odznaczenia za wzorową służbę
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Road Runner” w Libanie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Niespokojny poranek pilotów
Wellington „Zosia” znad Bremy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Mity i manipulacje
Sportowcy na poligonie
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Inwestycja w bezpieczeństwo
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Kircholm 1605
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kaman – domknięcie historii
Kolejny kontrakt Dezametu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO