moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hardun w akcji

Zajmują miejsce na końcu ugrupowania, niosą pomoc w trudnych sytuacjach. Są zawsze na czas ze specjalistycznym sprzętem. Zespół ewakuacji technicznej jest niezbędnym elementem logistycznym na ówczesnym polu walki.

Logistyka wojskowa składa się ze specjalnych jednostek, które organizują oraz realizują zaopatrzenie ponadto świadczą usługi na rzecz wszystkich jednostek wojskowych. Jednym z wielu zadań, które można zaliczyć do działań logistycznych jest ewakuacja techniczna. Najprościej ujmując ewakuacja techniczna to przemieszczenie niezdatnego do użycia lub pozostawionego sprawnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego z obszaru zagrożenia oraz z położenia nienaturalnego.

17 Wielkopolska Brygada Zmechanizowana z Międzyrzecza, a dokładniej żołnierze z batalionu logistycznego dysponują najwyższej klasy sprzętem do ewakuacji technicznej. Ciężki Kołowy Pojazd Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego Hardun to pojazd z układem napędowym 8x8, jego masa własna to aż 36 ton, natomiast prędkość maksymalna którą osiąga to 90km/h. Przeznaczony jest do wykonywania zadań zabezpieczenia technicznego pododdziałów wyposażonych w pojazdy kołowe, a w szczególności transportery opancerzone Rosomak, które są zasadniczym sprzętem będącym na wyposażeniu brygady.

Czym charakteryzuje się ten specjalistyczny pojazd? Hardun posiada m.in. urządzenie podnosząco-holownicze, system centralnego pompowania kół, wyposażenie ratownicze do prowadzenia akcji przy zdarzeniach drogowych, ponadto wyposażony jest w lemiesz, wyciągarkę i wiele, wiele innych urządzeń.

W roku 2019 do batalionu logistycznego trafiło kilka sztuk tego typu pojazdów. Poprzez szkolenia, codzienną eksploatację obsługa Harduna poznaje cały wachlarz jego możliwości. Poczynając od przenoszenia ładunków i kontenerów po agregaty prądotwórcze. Jest stworzony do pracy w terenie, najlepiej sprawdza się na drogach utwardzonych. - Hardun posiada duże zdolności techniczno-ewakuacyjne. Posiada wielofunkcyjny warsztat, który jest bogato wyposażony, zdecydowanie mogę powiedzieć, że jest samowystarczalny – podkreśla kpr. Jacek Kiławiec z blog.

Kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego potocznie nazywany WZT dla Rosomaka przy odpowiednim i umiejętnym wykorzystaniu przez jego załogę posiada ogromny potencjał. Nie tylko wysokiej rangi sprzęt jest drogą do dobrze wykonanego zadania ale wyszkolona i zgrana załoga, która umiejętnie go wykorzysta.

Tekst: ppor. Anna Dominiak

red. PZ

autor zdjęć: st. szer. Kamil Śpiączka, kpr. Damian Dański

dodaj komentarz

komentarze


Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
 
NATO na północnym szlaku
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
W obronie wschodniej flanki NATO
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Pływacy i maratończycy na medal
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Daglezje poszukiwane
Pierwsi na oceanie
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Tragiczne zdarzenie na służbie
Weterani pod wszechstronną opieką
Awanse na Trzeciego Maja
Pilecki ucieka z Auschwitz
Biel i czerwień łączy pokolenia
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
NATO on Northern Track
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Pod skrzydłami Kormoranów
Zmiany w dodatkach stażowych
Pytania o europejską tarczę
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Wioślarze i triatlonistka na podium
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Dumni z munduru
Szybki marsz, trudny odwrót
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
25 lat w NATO – serwis specjalny
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
W Italii, za wolność waszą i naszą
Posłowie dyskutowali o WOT
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wytropić zagrożenie
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Ameryka daje wsparcie
Wojna w świętym mieście, epilog
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Patriotyczny maraton
Święto stołecznego garnizonu
Gunner, nie runner
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Husarz na straży nieba
Barwy Ojczyzny
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO