moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Armia sprawdza, czy warto modernizować BWP-a

W jakim stopniu można unowocześnić BWP-1, ile może to kosztować i jak długo potrwa – tego wszystkiego MON chce się dowiedzieć od firm zbrojeniowych podczas tzw. fazy analityczno-koncepcyjnej programu modernizacji Bojowych Wozów Piechoty-1. Do ogłoszonego postępowania swój akces zgłosiło 12 podmiotów: zagraniczne koncerny oraz polskie spółki zbrojeniowe.

Wyposażenie armii w nowoczesne BWP-y to jedno z założeń „Planu modernizacji technicznej na lata 2021–2035”. Obecnie wojska zmechanizowane posiadają prawie tysiąc BWP-1, wozów z lat siedemdziesiątych, które zdecydowanie odstają od oczekiwań współczesnego pola walki.

Na początku września Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął więc analizę rynku, która jest częścią tzw. fazy analityczno-koncepcyjnej programu modernizacji Bojowych Wozów Piechoty-1 i poprzedza dialog techniczny. Podczas analizy rynku MON chce się dowiedzieć od producentów, jaki jest możliwy zakres unowocześnienia radzieckiej konstrukcji, jej koszt oraz czas realizacji w przypadku całego batalionu pojazdów.

Na ogłoszenie Inspektoratu Uzbrojenia odpowiedziało 12 podmiotów z całego świata. – To Works-11 Sp. z o.o., CMI Defence Polska Sp. z o.o., Griffin Group SA Defence Sp. k., Rafael Advanced Defense Systems Ltd., Polska Grupa Zbrojeniowa SA wraz z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi SA, Teldat Sp. z o.o. Sp. k., Siltec Sp. z o.o., Kongsberg Defence & Aerospace AS., WarZone Solutions, Leonardo S.p.A., Stekop SA, Pol-Mot Rail Sp. z o.o. – wymienia mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Do wyżej wymienionych firm zostaną teraz rozesłane ankiety z prośbą o wypełnienie. Dzięki nim wojskowi specjaliści będą wiedzieć, jakie są dostępne na rynku rozwiązania w odniesieniu do modernizacji BWP-1. Szczegółowe rozmowy na ich temat są zaplanowane jednak dopiero podczas kolejnego etapu postępowania – dialogu technicznego.

W polskich siłach zbrojnych z około tysiąca Bojowych Wozów Piechoty-1 utworzono kilkanaście batalionów BWP-ów, które służą w jednostkach liniowych wojsk lądowych. Ministerstwo Obrony Narodowej nie podjęło jeszcze ostatecznej decyzji co do ich przyszłości. Jedną z rozważanych opcji – obok ich modernizacji (lub modyfikacji) – jest zastąpienie za kilka lat BWP-1 zupełnie nową konstrukcją, pojazdem Borsuk. Opracowanie nowego wozu zlecono w 2014 roku konsorcjum polskich spółek zbrojeniowych z Hutą Stalowa Wolą na czele. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: szer. Adrian Staszewski

dodaj komentarz

komentarze

~SamJo !
1602334860
Moze warto modernizowac ,ale jako wozy zabezpieczenia technicznego i pomocy medycznej ?!?!
EA-36-EE-63
~ja
1601640960
Czas przestawiać się na Borsuka, a nie inwestować w starocie.
C0-86-A4-D9

Kawaleria pancerna spod znaku 11
W poszukiwaniu majora Serafina
Maratońskie święto w Warszawie
Polski „Wiking” dla Danii
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Młodzi i bezzałogowce
Priorytetowe zaangażowanie
Abolicja dla ochotników
Wojny na rzut kostką
Speczespół wybierze „Orkę”
Polskie Bayraktary nad Turcją
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Orientuj się bez GPS-u
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Koniec pewnej epoki
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dywersanci atakują
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
„Road Runner” w Libanie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kawaleria w szkole
Człowiek jest najważniejszy
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Medycy na start
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Pływali jak morscy komandosi
„Droga do GROM-u”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Koniec dzieciństwa
Jelcz się wzmacnia
W wojsku orientują się najlepiej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Medicine for Hard Times
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Terytorialsi w akcji
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kosmiczny Perun
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Kopuła nad bewupem
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kircholm 1605
Pasja i fart
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czarnomorski szlif minerów
Mity i manipulacje
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Deterrence in Polish
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO