moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk na kieleckim salonie

Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego można obejrzeć prototyp nowego polskiego bojowego wozu piechoty. – Spełnia on wszystkie wymagania Wojska Polskiego – ocenił minister obrony Mariusz Błaszczak podczas prezentacji Borsuka. Nad pojazdem, który ma być następcą wysłużonych wozów BWP-1, pracuje od pięciu lat konsorcjum kierowane przez Hutę Stalowa Wola.

Borsuk waży niecałe dwadzieścia pięć ton. Uzbrojony jest w bezzałogową wieżę ZSSW-30 wyposażoną w 30 mm armatę Mk44 Bushmaster II oraz wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike. Ma pancerz poziomu Stanag 3 (z boku) oraz Stanag 4 (z przodu), który zapewnia mu skuteczną ochronę przed ostrzałem pociskami z ręcznych granatników przeciwpancernych oraz przed eksplozją improwizowanych ładunków wybuchowych i min. I – co najważniejsze – Borsuk potrafi pływać.

Podczas pierwszego dnia Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego zaprezentowano najnowszą wersję nowego polskiego bojowego wozu piechoty. W ubiegłym roku w Kielcach – konsorcjum, którym kieruje Huta Stalowa Wola – zaprezentowało model wozu, a dziś już można oglądać prototyp. Oznacza to, że projekt jest właściwie ukończony i niedługo – po przejściu oficjalnych wojskowych badań – będzie można skierować Borsuka do produkcji seryjnej. – Przeszedł już wszystkie podstawowe badania i po targach rozpoczną się badania zakładowe. Teraz ustalamy z wojskiem ich zakres – wyjaśnia Bartłomiej Zając, prezes HSW.

Zadowolony z bliskiej finalizacji prac badawczo-rozwojowych nad Borsukiem jest minister obrony Mariusz Błaszczak. – To pojazd wyczekiwany przez Wojsko Polskie. Spełnia wszystkie jego wymagania – mówił szef MON podczas prezentacji prototypu.

 Bartłomiej Zając podkreśla, że podpisanie umowy na dostawę Borsuków dla Sił Zbrojnych RP będzie korzystne nie tylko dla armii, która zastąpi nimi przestarzałe wozy BWP-1. Skorzysta na tym również polska zbrojeniówka, która zyska atrakcyjny produkt eksportowy. – Ten produkt został opracowany przez polskich inżynierów, prawa własności do niego zostają po stronie polskiej – podkreślał prezes HSW podczas targów zbrojeniowych.

Następca BWP-1

Obecnie podstawowym pojazdem poddziałów zmechanizowanych polskiej armii są bojowe wozy piechoty 1. Wojska lądowe mają ich aż siedemnaście batalionów – co daje około tysiąca sztuk. Niestety BWP-y mocno już odstają od wymagań współczesnego pola walki. Konstrukcja z lat sześćdziesiątych nie tylko jest uzbrojona w przestarzałe pociski przeciwpancerne Malutka oraz 73 mm gładkolufową armatę Grom, ale również starego typu przyrządy celownicze i obserwacyjne, środki łączności, napęd oraz opancerzenie.

Siły zbrojne już na początku lat dziewięćdziesiątych chciały poddać BWP-y gruntownej modernizacji. Mimo kilku prób, nic z tych planów nie wyszło.

W 2014 roku Ministerstwo Obrony Narodowej zdecydowało o uruchomieniu programu opracowania Nowego Pływającego Bojowego Wozu Piechoty Borsuk (NPBWP Borsuk). Zadanie jego opracowania otrzymała polska zbrojeniówka.

Borsuk z HSW

24 października 2014 roku Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisało z Hutą Stalowa Wola umowę dotyczącą prac badawczo-rozwojowych, które miały zaowocować nie tylko prototypem Borsuka, ale również projektami jego wersji specjalistycznych: rozpoznawczej, dowodzenia, rozpoznania skażeń, zabezpieczenia technicznego, rozpoznania inżynieryjnego oraz wóz ewakuacji medycznej. Wartość umowy to 75 mln złotych.

Film: Paweł Sobkowicz/PZ

Co bardzo istotne HSW nie podjęło się pracy samodzielnie, a stanęło na czele konsorcjum polskich firm, które tworzą: Rosomak S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A., Wojskowe Zakłady Inżynieryjne S.A., Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych – OBRUM Sp. z o.o., a także uczelnie: Wojskowa Akademia Techniczna, Akademia Sztuki Wojennej i Politechnika Warszawska.

Umowa z 2014 roku zakładała, że przebadany prototyp Borsuka wraz z dokumentacją techniczną do produkcji seryjnej zostanie przekazany wojsku do badań w 2017 roku. W 2016 roku termin wykonania kontraktu przesunięto na październik 2019 roku.

Nowa odsłona Borsuka

Wszystko wskazuje, że Huta Stalowa Wola dotrzyma tego terminu. Na MSPO 2019 zaprezentowała bowiem prototypową wersję Borsuka, gotową do wojskowych testów. Pojazd może zabrać sześciu żołnierzy desantu, napędzany jest przez power pack z 720-konnym silnikiem MTU i przekładnią Perkins. Wóz uzbrojony jest w bezzałogową wieżę ZSSW-30, ma też m.in. nawigację inercyjną Talin 5000 oraz system rozpoznania skażeń PIMCO Cherdes II.

 

 

Na Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach „Polska Zbrojna” przygotowała wydanie specjalne.

 

Nasze wydawnictwo będziecie mogli bezpłatnie dostać w czasie trwania kieleckiej imprezy na naszym stoisku (stoisko nr D66, hala D), na stoisku Ministerstwa Obrony Narodowej oraz w punkcie prasowym MSPO.

 

Czytelników, którzy nie dotrą na największe w Polsce targi zbrojeniowe, zachęcamy do lektury elektronicznej wersji numeru specjalnego „Polski Zbrojnej”.

 

 

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~samJo!
1602335220
Ciągle ten Borsuk , a kiedy wejdzie do Armii na wyposażenie i nie trzeba będzie modernizować BWP-1 i innych !
EA-36-EE-63
~Magoo
1567571160
Jaja sobie robicie? 75 mln na prace badawczo rozwojowe nowego wozu pancernego? Miliard dolarów, średnio kosztuje opracowanie i wdrożenie do produkcji nowego modelu samochodu - 75 mln złotych to żadne finansowanie, to mydlenie oczu.
10-08-EC-60

Brytyjczycy żegnają Malbork
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Dwie agresje, dwie okupacje
Czas nowych inwestycji
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Na motocyklach śladami historii
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Nocne ataki na Ukrainę
Drones on the Offensive
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Startuje „Żelazny obrońca”
Zakupy według potrzeb
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Zwycięska batalia o stolicę
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Nietypowa premiera targowa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
„Był twarzą sił powietrznych”
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Klucz do bezpieczeństwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
„Road Runner” w Libanie
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Najmłodszy w rodzinie
Tuga – postrach dronów
Pancerna pięść
Szczelna sieć dla Tarczy
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Radary, które widzą wszystko
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Wyczekiwane przyspieszenie
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pilica+ coraz bliżej
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Huta Stalowa Wola na MSPO
Baobab z miotaczem
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Wielkie zbrojenia za Odrą
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Beret „na rekinka” lub koguta
Drony w ofensywie
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Norwegowie budują na polskim poligonie
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Orlik na Alfę
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Lepsza efektywność
Świetne występy polskich żołnierzy
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Hekatomba na Woli
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Z najlepszymi na planszy
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO