moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wodowanie i chrzest holownika H-3 „Leszko”

2 czerwca w Gdańsku odbyła się uroczystość chrztu i wodowania holownika (H-3) „Leszko”. To ostatnia, z trzech nowoczesnych jednostek typu B860 przeznaczonych do służby w 3 Flotylli Okrętów.

Uroczystość chrztu i wodowania, piątego z sześciu zakontraktowanych holowników proj. B 860 budowanego dla Marynarki Wojennej, miała miejsce w Gdańsku na terenie stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. Matką chrzestną została pani mgr inż. Hanna Szkodo - dyrektor Zespołu Szkół Morskich im. Bohaterskich Obrońców Westerplatte w Gdańsku. Podczas uroczystości, wypowiedziała ona tradycyjne słowa chrztu: „Płyń po morzach i oceanach świata, sław imię polskiego stoczniowca i polskiego marynarza. Nadaję ci imię Leszko”, po czym nastąpiło symboliczne rozbicie butelki o burtę jednostki. Następnie rozpoczęło się opuszczanie jednostki na wodę z wykorzystaniem dźwigu pływającego.

W uroczystości wzięli udział: dowódca 3 Flotylli Okrętów kontradmirał Mirosław Jurkowlaniec, dowódca Dywizjonu Okrętów Wsparcia komandor Robert Szymaniuk, przedstawiciel Inspektoratu Marynarki Wojennej oraz zaproszeni goście.

Kontrakt na budowę sześciu holowników dla Marynarki Wojennej RP podpisano w czerwcu 2017 r. w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. „Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. Holownik”. Realizacja zamówienia dotyczy zaprojektowania i wybudowania jednostek pływających klasy holownik.

Holowniki są przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Klasa lodowa holowników pozwala na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Uciąg holowników wynosi ponad 35 t.

Podstawowe parametry holownika typu B860

Długość całkowita: 29,20 m
Szerokość: 10,40 m
Uciąg: 35 t
Załoga (osób): 10
Wyporność: do 490 t
Wysokość na śródokręciu: 4,95 m

System napędowy:

Silniki Główne: 2 x 1200 kW
Pędniki azymutalne: 2 x 1200 kW

Tekst: kmdr ppor. Radosław Pioch

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Radosław Pioch

dodaj komentarz

komentarze


Cisza przed wojną
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
BWR-1 – weteran po liftingu
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Czas próby
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Kolarskie święto w stolicy
Najbardziej żołnierski żołnierz
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Cześć bohaterom naszej wolności
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Cel: wyszkolić podoficera
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Dzieci wojny
Ostatnia niedziela…
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Tłumy na zawodach w Krakowie
Na rosyjskim pasku
Zmodernizowany Leopard 2PL
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Inwestycje w mobilność wojska
Pieta Michniowska
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
7TP – czołg kompromisu
Ten beton... żyje!
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Czas na wspólne działania
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Terytorialsi zawitają do Płocka
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Na ratunek pancerniakom
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Rząd o bezpieczeństwie Polski
W drodze po młodszego nurka
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Zmiana warty na wschodniej granicy
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Nocny patrol myśliwców
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rekompensaty na ostatniej prostej
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Orlik na Alfę
Planowano zamach na Zełenskiego
Pucharowe zmagania Polaków
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO