moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Defender” na polskich drogach

Jak z daleka rozpoznać wojskową kolumnę? Czy można ją wyprzedzać? A jeśli tak, to w jaki sposób? MON we współpracy z Żandarmerią Wojskową wydał informator dla kierowców. Powód? W najbliższych miesiącach częściej niż zwykle będą oni mogli spotykać na drogach ciężarówki i transportery należące przede wszystkim do wojsk USA.

W piątek pojawili się w Polsce pierwsi amerykańscy żołnierze biorący udział w ćwiczeniu „Defender Europe 20”. Przylecieli wyczarterowanymi samolotami, które lądowały na lotnisku w Poznaniu. Jednocześnie polsko-niemiecką granicę przekroczyły transporty kolejowe ze sprzętem oraz sunące po drogach kolumny wojskowych pojazdów. – Łącznie w Polsce pojawi się kilkanaście tysięcy żołnierzy armii USA i wojsk sojuszniczych. Większość z nich będzie ćwiczyć na poligonie w Drawsku Pomorskim. Część wyruszy jednak na wschód Polski – do ośrodka treningowego w Bemowie Piskim – wyjaśnia kmdr por. Piotr Wojtas z Centrum Operacyjnego w MON. Przerzut wojsk będzie prowadzony przez kilka najbliższych tygodni. Choć większość wyposażenia dotrze na poligony koleją, zaś z publicznych dróg wojskowi korzystają przede wszystkim wieczorami i nocami, mogą wystąpić utrudnienia dla kierowców. Z myślą o nich resort obrony i Żandarmeria Wojskowa przygotowały specjalny informator. Kierowcy dowiedzą się z niego, w jaki sposób zachować się w zetknięciu z kolumną wojskowych pojazdów.

Jak tłumaczą autorzy ulotki, zgodnie z polskimi przepisami, kolumna taka nie powinna liczyć więcej niż 20 pojazdów. Pierwszy i ostatni z nich mają pomarańczowe tablice. Czasami te pojazdy są oznaczone chorągiewkami zainstalowanymi od strony kierowcy. W przypadku pierwszego z nich to chorągiewka niebieska, ostatniego – zielona. Dodatkowo pojazdy mogą mieć włączone światła błyskowe. – Kolumna może być też otwierana i zamykana przez nasze samochody, nie jest to jednak bezwzględnie wymagane. Jeśli dostaniemy takie zlecenie, zrealizujemy je – informuje ppłk Artur Karpienko, rzecznik Żandarmerii Wojskowej. Kierowcy mogą wyprzedzać wojskowe pojazdy. Muszą jednak pamiętać o jednym. – Przepisy zakazują przedzielania kolumny. Podczas wyprzedzania nie można ani na chwilę wjechać w jej środek. Kto zatem zdecyduje się na taki manewr, powinien wyprzedzić od razu wszystkie pojazdy – podkreśla ppłk Karpienko. – Jeśli kolumna porusza się bocznymi drogami to ze względu na jej długość, bezpieczniej z tego zrezygnować – dodaje.

Wojsko, jak każdy inny użytkownik drogi, musi stosować się do przepisów o ruchu drogowym. Kiedy więc kolumna chce włączyć się do ruchu, musi zaczekać aż główną drogą przejadą poruszające się nią pojazdy. To właśnie one mają pierwszeństwo. Chyba, że ruch zostanie na chwilę wstrzymany przez kierujących nim żołnierzy żandarmerii. – Na razie ulotka została udostępniona w mediach społecznościowych. Można się z nią zapoznać na facebookowych i twitterowych profilach MON oraz Żandarmerii Wojskowej. Chcemy ją także rozesłać do mediów – zapowiada kmdr por. Wojtas.

Pojazdy, które wezmą udział w „Defenderze” poruszają się przede wszystkim głównymi trasami – autostradami, drogami krajowymi i wojewódzkimi. W boczne trasy kolumny zjeżdżają dopiero w sąsiedztwie poligonów. – Zgodę na przejazd kolumn wydaje Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk. Każda z nich, zanim wjedzie do Polski, jest kontrolowana. Nasi żołnierze sprawdzają czy liczba i rodzaj pojazdów zgadzają się z tym, co zostało zapisane w dokumentach – wyjaśnia ppłk Marek Chmiel z Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. – Duże znaczenie ma także współpraca z instytucjami cywilnymi. W organizacji przejazdu wojsk pomaga Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. O przemieszczaniu się kolumn przez poszczególne regiony Polski powiadamiani są też przedstawiciele lokalnych samorządów – dodaje.

W ćwiczeniu „Defender Europe 2020” weźmie udział 37 tysięcy wojskowych z 18 państw NATO. Trzon sił stanowią żołnierze z USA. 9 tysięcy z nich na co dzień służy w Europie. Plan ćwiczeń zakłada też przerzut zza oceanu 20 tysięcy wojskowych. Chodzi zarówno o żołnierzy US Army, jak i Armii Rezerwowej oraz Gwardii Narodowej. Docierają oni przede wszystkim do portów i na lotniska zachodniej Europy. Ćwiczyć będą jednak w Polsce i krajach bałtyckich. W programie znalazło się między innymi forsowanie rzeki, desant morski i powietrzny. Po zakończeniu manewrów żołnierze, którzy przyjechali bezpośrednio ze Stanów Zjednoczonych wraz ze sprzętem wrócą do macierzystych jednostek. Tym razem jednak podróż dużej części z nich rozpocznie się w Polsce. – Sprzęt będzie przerzucany z portów w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie – zapowiada kmdr por. Wojtas.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Battle Group Poland
 

dodaj komentarz

komentarze


Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
 
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
„Różycki” zwodowany
Kajakami po medale
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Wypadek Rosomaka
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Pionierski dron
NATO przechodzi do działania
Specjalsi pod nowym dowództwem
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Strażnicy polskiego nieba
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Planowano zamach na Zełenskiego
Pierwsze oficerskie gwiazdki
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Podejrzane manewry na Bałtyku
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Świat F-35
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
The Power of Infrastructure
Ratownik w akcji
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Czarna Pantera celuje
Inwestycja w żołnierzy
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Pancerny kot w polskim wojsku
Flyer, zdobywca przestworzy
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Ewakuacja Polaków z Izraela
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Drukowanie dronów
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Podróż w ciemność
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Śmierć gorsza niż wszystkie
Bezpieczniejsza Europa
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Policjanci w koszarach WOT
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Wyższe stawki dla niezawodowych
Broń przeciwko wrogim satelitom
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Święto sportów walki w Warendorfie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO