moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Projekt MON dla szkół

W Ministerstwie Obrony Narodowej powstał projekt edukacyjny „Kalendarz z mundurem”, który zakłada spotkania z żołnierzami i oferuje scenariusze lekcji historii. – Tą ciekawą formą chcemy zachęcić i zainspirować uczniów do poznawania historii i przybliżyć temat Wojska Polskiego – mówi Agnieszka Glapiak, dyrektor Centrum Operacyjnego MON. W projekcie mogą wziąć udział szkoły z całej Polski.

 

„Kalendarz z mundurem” to edukacyjny projekt MON skierowany do uczniów i nauczycieli szkół podstawowych i średnich. Składa się z dwóch elementów. Pierwszym jest wyjątkowy, ścienny kalendarz z wyróżnionymi datami wojskowych świąt i wydarzeń historycznych. Zaznaczono w nim daty m.in. utworzenia Armii Krajowej (14 lutego), Święta Wojska Polskiego (15 sierpnia), Dnia Weterana Działań poza Granicami Państwa (29 maja) czy Narodowego Święta Niepodległości (11 listopada).

– Te ważne dla Polski wydarzenia są przyczynkiem do przybliżenia uczniom tematów związanych z historią i Wojskiem Polskim. Nasz projekt zakłada specjalne lekcje z udziałem żołnierzy. Chcemy, by opowiadając o ważnych wydarzeniach z historii, połączyli je ze współczesnością. Opowiedzieli o zadaniach sił zbrojnych, zaangażowaniu Polski w działania NATO, misje zagraniczne UE czy ćwiczenia wojskowe. Aby uczniowie dowiedzieli się, jakie są np. rodzaje wojsk, że służąc można jeździć na misje, a także, że można zostać wojskowym psychologiem – mówi Agnieszka Glapiak, dyrektor Centrum Operacyjnego MON i pomysłodawczyni projektu. – Mamy nadzieję, że w taki właśnie sposób zainspirujemy nauczycieli do ciekawego prowadzenia zajęć i zachęcania młodzieży do poznawania historii i zainteresowania się służbą wojskową – podkreśla dyrektor CO MON.

Pomóc w tym ma drugi z elementów projektu, czyli gotowe scenariusze lekcji, także z udziałem żołnierzy. Powstało ich w sumie 19. Opracowali je pracownicy Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej. Każdy z tematów został zaprezentowany w indywidualny, niestandardowy sposób. Są w nich odnośniki do filmów i tekstów historycznych oraz fotografie, które można pokazać uczniom podczas zajęć. Scenariusze są modułowe, co oznacza, że w wersji pełnej mogą być wykorzystane w nauce młodzieży. W przypadku uczniów młodszych, można wybrać tylko niektóre elementy, adekwatne do wieku i zainteresowań uczniów.

Jakich tematów dotyczą lekcje? Na przykład polskich powstań (styczniowe 1863 r., listopadowe 1830 r., kościuszkowskie 1794 r.), bohaterów powojennego podziemia niepodległościowego i Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych, Święta Narodowego Trzeciego Maja, obchodzonej 15 sierpnia rocznicy Bitwy Warszawskiej i Święta Wojska Polskiego czy przypadającego 11 listopada Narodowego Święta Niepodległości. Nie brakuje tematów poświęconych II wojnie światowej. Młodzież będzie mogła poznać szczegóły agresji Niemiec na Polskę i wybuchu II wojny światowej, dowiedzieć się jak przebiegała bitwa o Monte Cassino, desant 1 Samodzielnej Brygady Spadochronowej pod Arnhem w 1944 roku czy wyzwolenie Bredy przez 1 Dywizję Pancerną dowodzoną przez gen. Stanisława Maczka (1944 r.). Uczniom zostanie też przybliżona postać generała Stanisława Sosabowskiego oraz geneza powstania Armii Krajowej i Polskiego Państwa Podziemnego.

Jak zapewniają przedstawiciele WCEO, spotkania na pewno nie będą nudne. – Uczymy się przez zaangażowanie, więc i taką zasadę zastosowaliśmy, opracowując poszczególne scenariusze. Uczniowie zobaczą, jak wygląda żołnierz w pełnym rynsztunku, dowiedzą się ile waży jego kamizelka kuloodporna, a na lekcji dotyczącej Marynarki Wojennej RP nauczą się wykonywać węzły żeglarskie. Podczas zajęć poświęconych odsieczy wiedeńskiej będą musieli z kolei przeprowadzić wywiad z Kara Mustafą – mówi Iwona Dwojewska, wicedyrektor Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Żołnierze opowiedzą też o tym, czym jest Order Virtuti Militari, dlaczego wojska lądowe świętują akurat 12 września i jak będzie obchodzona tegoroczna 100. rocznica zaślubin Polski z morzem. Tematem jednej z lekcji, prowadzonej w formie spotkania z żołnierzem, będzie także Dzień Weterana Działań poza Granicami Państwa. Młodzież dowie się, w jakich misjach uczestniczyli polscy żołnierzy oraz jakie mieli zadania. Celem lekcji będzie zwrócenie uwagi młodzieży na to, jak ważny jest szacunek i wsparcie dla żołnierzy, którzy w imieniu Polski pełnili i pełnią trudną i niebezpieczną służbę. Spotkanie z weteranem misji będzie wzbogacone o nowoczesne formy przekazu. Uczniowie obejrzą film „ Misje serc – Afganistan” (prod. WCEO) czy teledyski poświęcone żołnierzom („Duch” zespołu CZASZA z 6 Brygady Powietrznodesantowej w Krakowie, „Wstawaj i walcz” – piosenki nt. X zmiany PKW w Afganistanie).

Więcej informacji można znaleźć pod adresem: https://www.wojsko-polskie.pl/articles/tym-zyjemy-v/2020-01-207-kalendarz-z-mundurem-nowy-projekt-edukacyjny-mon/

Paulina Glińska

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze


Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
 
Ameryka daje wsparcie
Żołnierzu, wyślij dziecko na wakacje z Rewitą
NATO on Northern Track
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Nowe zadania szefa SKW
Wszystkie misje AWACS-a
Wioślarze i triatlonistka na podium
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Pływacy i maratończycy na medal
Nie szpital, a instytut
Sojusznicy ćwiczą w Drawsku
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?
Serwis K9 w Polsce
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Na straży nieba
Abramsy w pętli
Wojna w świętym mieście, epilog
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Dwie dekady ulepszania Sojuszu
Śladami ojca
„Ryś” z laserem
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Memoriał gen. Andersa coraz bliżej
Czego można się nauczyć od żołnierzy?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Grand Quadriga ‘24”
Układ nerwowy Mieczników
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Mobilne dowodzenie
Broń Hitlera w rękach AK
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Po śladach polskich bohaterów
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
They Will Check The Training Results in Combat
Polki pobiegły po srebro!
„Wakacje z wojskiem”, czyli plan na lato
By Polska była bezpieczna
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
„Pierwsza Drużyna” na start
Polska wiktoria na Monte Cassino
Krwawa noc pośród puszczy
Bohater odtrącony
Flota Bayraktarów w komplecie
Zawsze gotowi do pomocy
Camp Miron. Amerykańscy specjalsi w Polsce
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Cień atomowej zagłady

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO