moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Gdzie zobaczymy pilotów „Orlika”?

Pokazowe debiuty w Finlandii, Estonii i na Słowenii, kilkanaście innych występów za granicą i w kraju, do tego dwa wspólnie z historycznymi samolotami T-6 Harvard. Tak wygląda tegoroczny plan pokazów lotniczych Zespołu Akrobacyjnego „Orlik”. Piloci po raz pierwszy będą latać na zmodernizowanych samolotach Orlik TC II Advanced.

Tegoroczny harmonogram pokazów radomskich „Orlików” jest już gotowy. Piloci instruktorzy z 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego swoje umiejętności będą prezentować na pokazach lotniczych nie tylko w Polsce, ale i Europie.

Duet z Harvardami

– Przed nami na pewno pracowity sezon. Trudno dziś powiedzieć, jak liczną formacją będziemy występować, jest to bowiem uzależnione od liczby maszyn, jakie będziemy mieli do dyspozycji. Na co dzień na samolotach szkolimy młodych instruktorów i podchorążych Lotniczej Akademii Wojskowej – mówi ppłk Dariusz Stachurski, lider Zespołu Akrobacyjnego „Orlik”. Zapowiada, że niezależnie od liczby samolotów, piloci na pewno postarają się, by ich pokazy były interesujące i różnorodne. Poza występami formacją, planowane są też pokazy solistów i duety z historycznymi samolotami T-6 Harvard, na których szkolili się polscy piloci w czasie II wojny światowej. Takie pokazy mogliśmy oglądać po raz pierwszy w ubiegłym roku z okazji stulecia lotnictwa polskiego. – Spotkały się one z bardzo ciepłym przyjęciem, dlatego postanowiliśmy powtórzyć je także w tym roku. Zyskujemy na tym także my, piloci, bo dzięki wspólnym lotom z innymi maszynami możemy wzbogacić swoje umiejętności lotnicze – mówi ppłk Stachurski.

W tym sezonie do zespołu dołączy dwóch kończących szkolenie pilotów. Dla samych członków zespołu nowością będzie to, że pokazy będą odbywały się na zmodernizowanych samolotach Orlik TC II Advanced, które otrzymały m.in. nową awionikę i kabinę.

Defilada, mistrzostwa, pokazy…

Grafik występów formacji jest szczelnie wypełniony. 11 maja zaprezentują się w Stalowej Woli na Szybowcowych Mistrzostwach Europy, następnie we Wrocławiu podczas otwarcia Mistrzostw CISM w Lekkoatletyce (29 maja) oraz 15 sierpnia na defiladzie z okazji Święta Wojska Polskiego. Zespół weźmie też udział w wystawie statycznej podczas Air Fair 2019 w Bydgoszczy (1718 maja), a we wrześniu podczas imprezy lotniczej „Skrzydła nad Sandomierzem” piloci zaprezentują przelot z wybranymi elementami pokazu. 

Znacznie częściej będzie można zobaczyć zespół w podniebnych ewolucjach. W Mirosławcu z okazji święta 12 Bazy Bezzałogowych Statków Powietrznych zaprezentuje się dwóch solistów, a 14 września zespół wystąpi w Lesznie na pikniku szybowcowym.

Dla miłośników zespołu nie lada gratką będą z pewnością pokazy z historycznymi samolotami T-6 Harvard. Zespół planuje dwa takie występy: na Małopolskim Pikniku Lotniczym w Krakowie (2223 czerwca) oraz podczas festiwalu Gdynia AeroBaltic 2019 (1618 sierpień).

Debiut w Finlandii i na Słowenii

Pilotów czeka też sporo wylotów za granicę. Pierwszy taki pokaz odbędzie się już w maju na Słowenii. Na Maribor Air Show podniebne ewolucje zaprezentuje solista zespołu (1819 maja), a niecały miesiąc później zespół po raz pierwszy wystąpi w Finlandii na Turku Airshow (1516 czerwca). – 30 czerwca będziemy występować w hiszpańskiej Granadzie na Festival Aéreo de Motril, a dwa tygodnie później czeka nas pierwszy wylot do Ämari na pokazy z okazji 100-lecia Sił Powietrznych Estonii – zapowiada ppłk Stachurski. W dniach 20-21 lipca radomskie „Orliki” planują wziąć udział w pokazach Wings over Baltic 2019 w Jurmala na Litwie.

Dynamiczne pokazy zespołu będzie też można oglądać we francuskim Albert Picardie podczas Meeting Aérien International De La Somme (24-25 sierpnia) oraz w Zeltweg w Austrii na Air Power 2019 (6-7 września).

Sezon pokazów lotniczych „Orlik” zakończy 22 września w greckiej bazie sił powietrznych w Tanagrze na Athens Flying Week 2019.

Zespół Akrobacyjny „Orlik” powstał w 1998 roku na mocy rozkazu ówczesnego komendanta Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. W ubiegłym roku zespół obchodził 20-lecie istnienia. W ciągu tych lat zostało wyszkolonych ponad 20 pilotów akrobacyjnych, a „Orlik” wziął udział w ponad 250 pokazach krajowych i zagranicznych.

Paulina Glińska

autor zdjęć: www.orlik.wp.mil.pl

dodaj komentarz

komentarze

~Damian
1557146700
a Mazury AirShow? Pewnie.. za granice latać śmiało a w Polsce na takich pokazach to już można odpuścić :/
0D-C8-48-14

Armia Andersa w operacji „Honker”
 
Awanse na Trzeciego Maja
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Układ nerwowy Mieczników
NATO on Northern Track
Pytania o europejską tarczę
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Gry wojenne w szkoleniu
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Odliczanie do misji na Łotwie
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Bohater odtrącony
Wiosenna burza nad Estonią
Uwaga, transformacja!
Sztuka ochrony zabytków
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Serwis K9 w Polsce
Zmiany w dodatkach stażowych
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Desant pod osłoną nocy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, epilog
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Skrzydła IT dla cyberwojsk
W obronie wschodniej flanki NATO
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Pierwszy polski technik AH-64
„Wielka droga” dostępna online
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wiedza na czas kryzysu
Husarz na straży nieba
NATO na północnym szlaku
Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Polki pobiegły po srebro!
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Pływacy i maratończycy na medal
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Premier odwiedził WZZ Podlasie
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Ameryka daje wsparcie
Daglezje poszukiwane
Medyczne wnioski z pola walki
Więcej hełmów dla żołnierzy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wioślarze i triatlonistka na podium
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Pierwsi na oceanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO