moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Bolko” na wodzie

Pędniki azymutalne zapewnią mu ponadprzeciętną manewrowość. Będzie mógł usuwać unoszące się na powierzchni morza zanieczyszczenia, wyławiać torpedy, wspierać akcje ratownicze. Dziś w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding został zwodowany pierwszy z sześciu nowych holowników dla polskiej marynarki.

Jednostka nosi nazwę „Bolko”, zaś jej numer taktyczny to H-11. Niebawem dołączy do 12 Dywizjonu Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Od holowników wykorzystywanych obecnie przez marynarkę wojenną różni się znacząco. – Przede wszystkim został wyposażony w pędniki azymutalne, które dadzą mu daleko większą manewrowość – przyznaje kmdr por. Robert Lisowski, dowódca 12 Dywizjonu Trałowców. – Holownik będzie mógł na przykład wykonać zwrot niemal w miejscu, czy utrzymać określoną pozycję bez rzucania kotwicy – dodaje. Inną nowością jest sprzęt, który umożliwia walkę z unoszącymi się na powierzchni morza plamami ropy czy oleju. Holownik będzie między innymi ubezpieczał większe jednostki podczas manewrowania w porcie, holował tarcze podczas strzelania artylerii, podejmował z wody ćwiczebne torpedy czy wspierał akcje ratownicze. Posłuży też do transportu ludzi i towarów. – Na pokładzie otwartym możliwy będzie transport ładunków o łącznej masie do czterech ton. Uciąg jednostki został obliczony na 35 t – informuje Grzegorz Landowski, rzecznik Remontowa Holding SA, którego częścią jest gdańska stocznia. Autonomiczność holownika, czyli zdolność operowania na morzu bez konieczności zawijania do portu, wynosi pięć dni. Załogę utworzy dziesięciu podoficerów i marynarzy. – Wstępnie została ona już wyznaczona. Jej członkowie już na etapie budowy będą szkoleni przez poszczególnych podwykonawców – tłumaczy kmdr por. Lisowski.

Po wodowaniu „Bolko” przejdzie kolejną fazę doposażania w sprzęt. Potem czeka go seria tzw. prób na uwięzi, a następnie zdawczo-odbiorczych prób na morzu. Marynarce wojennej powinien zostać przekazany w przyszłym roku. Nie od razu jednak rozpocznie służbę w pełnym wymiarze. Najpierw nastąpi proces adaptacji. – Załoga musi do końca poznać możliwości holownika, zainstalowane na nim wyposażenie, w końcu wykonać zadania programowe 01 i 02 – wylicza kmdr por. Lisowski. Pierwsze z nich zaświadcza o gotowości załogi do wyjścia z portu, drugie – do samodzielnego operowania na morzu. Adaptacja powinna potrwać mniej więcej rok. Kiedy się zakończy, H-11 zastąpi jeden ze starszych holowników. Obecnie w 8 FOW służą cztery tego typu jednostki.

W czerwcu ubiegłego roku resort obrony podpisał z gdańską stocznią Remontowa Shipbuilding kontrakt na dostawę sześciu holowników. – W tej chwili prowadzimy budowę trzech jednostek – informuje Landowski. – W ostatni piątek położyliśmy stępkę pod holownik numer dwa, trzeci jest na etapie prefabrykacji kadłuba. W fazie przygotowań produkcyjnych do cięcia blach są jednostki numer cztery i pięć – wylicza. Począwszy od przyszłego roku, holowniki mają wchodzić do służby w odstępach kilku miesięcy. Ostatni powinien zostać przekazany marynarce do końca 2020 roku. Trzy z nich mają trafić do 8 Flotylli Obrony Wybrzeża, trzy zaś do 3 Flotylli Okrętów w Gdyni.

Tymczasem Remontowa Shipbuilding buduje dla sił morskich nie tylko holowniki. W listopadzie ubiegłego roku do służby trafił skonstruowany w Gdańsku nowoczesny niszczyciel min ORP „Kormoran”. We wrześniu odbyła się uroczystość cięcia blach na drugi z serii okrętów tego typu – ORP „Albatros”. Jednostka ma być gotowa w styczniu 2020 roku. Z kolei za dziewięć miesięcy powinna się rozpocząć budowa trzeciego i ostatniego z niszczycieli typu Kormoran – ORP „Mewa”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Sekcja Prasowa 8. FOW

dodaj komentarz

komentarze


Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
 
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Fire from Coast
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Polska i Litwa w awangardzie NATO
Stress test dla systemu ratownictwa
Pamiętają o powstańcach
Knowledge for Difficult Times
Unijne pożyczki na obronność. Polska beneficjentem programu SAFE
Incydent na strzelnicy
Święto zwiadowców
Apache’e nadlatują
Tysiące dronów dla armii
Nowe możliwości Meska
Polska dołącza do satelitarnej elity
Polskie Pioruny dla Belgii
Pomoc na wodzie i pod wodą
Parlament pracuje nad wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Alians HSW ze światowym gigantem
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Żołnierz influencer?
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Wyzwanie, które integruje
Gospodarka i bezpieczeństwo przyszłością Europy
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Drony na ratunek
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Siła sojuszniczego działania
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Nowa mapa garnizonów
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Od chaosu do wiktorii
„Flota cieni” stwarza zagrożenie
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Atom utracony
Bałtycka tarcza
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
„Misja Zdrowie” – profilaktyka dla weteranek
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Cel: być gotowym do służby na granicy
Offset Wisły w praktyce
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Osiemnaste urodziny wojsk specjalnych
Trudny los zwycięzców
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
I Forum Bezpieczeństwa i Przemysłu Obronnego
Bohater odtrącony
Biało-czerwona na Monte Cassino
Wszystko co najważniejsze zaczyna się w Dęblinie
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Bat na wrogów i niepokornych
Jak daleko do końca wojny?
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Kilometry pamięci
Podejrzane manewry na Bałtyku
Ustawa bliżej żołnierzy
Misja PKW „Olimp” doceniona
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Wyjście z cienia
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Kolejne K9 dla zawiszaków
Nasi czołgiści najlepsi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO