Kontrakty na dostawę sprzętu, a także zlecenia serwisowe czy szkoleniowe – wojsko zawiera rocznie tysiące umów. O tym, jak ubiegać się o te zlecenia, rozmawiano podczas konferencji „Biznes z wojskiem to pewne pieniądze”, zorganizowanej w ramach MSPO. Eksperci z Ministerstwa Obrony Narodowej przybliżali przedsiębiorcom m.in. przepisy dotyczące wojskowych zamówień.
Od sześciu lat w ramach Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach odbywa się konferencja „Biznes z wojskiem to pewne pieniądze”. Jej organizatorami są Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych (drugi obok Inspektoratu Uzbrojenia MON najważniejszy wojskowy organ odpowiedzialny za zakupy sprzętu i uzbrojenia) oraz Fundacja „Polskie Forum Bezpieczeństwa”.
– Najważniejszym celem konferencji jest zwiększenie zainteresowania przedsiębiorców współpracą z wojskiem. Zależy nam, aby w wojskowych przetargach startowało jak najwięcej firm, bo im jest ich więcej, tym mamy większy wybór najlepszej oferty nie tylko produktowej, ale i cenowej – tak gen. dyw. Dariusz Łukowski, szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, wyjaśnia, dlaczego armia organizuje konferencję zachęcającą do robienia biznesu z wojskiem.
Generał podkreślił, że aby pomóc polskiemu biznesowi nawiązać współpracę z armią, podległy mu Inspektorat uruchomił specjalny portal internetowy: www.platforma-dobrych-praktyk.pl, na którym przedsiębiorcy mogą znaleźć bazę przepisów i norm obowiązujących podczas wojskowych przetargów. Są tam także porady i wskazówki, a nawet zestawienie wyroków Krajowej Izby Odwoławczej. Ale to nie wszystko. Na stronie internetowej przedsiębiorcy znajdą wykaz bieżących przetargów ogłoszonych przez Inspektorat Uzbrojenia MON oraz jednostki i instytucje podległe Inspektoratowi Wsparcia Sił Zbrojnych, czyli m.in. wszystkie regionalne bazy logistyczne oraz wojskowe oddziały gospodarcze.
– Portal powstał na bazie wniosków zgłoszonych przez przedsiębiorców rok temu podczas kieleckiej konferencji. Teraz czekamy na ich opinie na jego temat. Na wskazanie, co można ulepszyć. Chcemy bowiem, aby było to narzędzie jak najbardziej pomocne i funkcjonalne – zapewniał gen. Łukowski.
Konferencja została podzielona na dwie części. W czasie pierwszej, której moderatorem był Krzysztof Pytlarz – wiceprezes Fundacji „Polskie Forum Bezpieczeństwa”, referaty wygłosili wojskowi. Płk Bogdan Frasoński, naczelnik Wydziału Współpracy z Przemysłem Departamentu Polityki Zbrojeniowej MON, wyjaśnił, jak MON wspiera polski biznes zbrojeniowy na zagranicznych rynkach. Płk Artur Dębczak, zastępca dowódcy wojsk obrony terytorialnej, poinformował, jakie nowoczesne technologie pozyskają w najbliższym czasie terytorialsi. Natomiast ppłk Jacek Szmalenberg, szef Wydziału Technicznego 4 Regionalnej Bazy Logistycznej, przybliżył obowiązujące w wojsku przetargowe normy i przepisy oraz opowiedział o idei portalu www.platforma-dobrych-praktyk.pl, a także o zasadach funkcjonowania tej strony.
W drugiej części konferencji przedstawiciele przemysłu mieli czas na zadawanie pytań przedstawicielom wojska.
W Kielcach trwa XXVI Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego. Jeśli na nim będziecie, koniecznie odwiedźcie stoisko Wojskowego Instytutu Wydawniczego. Numer naszego stoiska to D-47 w hali D.
Z okazji tegorocznej imprezy wydaliśmy specjalny 140-stronicowy numer „Polski Zbrojnej” zawierający artykuły o żywotnych problemach naszych sił zbrojnych. Piszemy m.in. o tym, jak bardzo potrzebne są naszym siłom zbrojnym nowe śmigłowce i gruntownie analizujemy koncepcję modernizacji czołgu Twardy.
Oprócz specjalnego wydania „PZ” dostaniecie również na naszym stoisku bieżący numer „Polski Zbrojnej” – flagowego miesięcznika Wojska Polskiego, a także inne nasze wydawnictwa: kwartalnik „Polska Zbrojna. Historia”, „Przegląd Sił Zbrojnych” oraz kwartalnik naukowy „Bellona”.
Do zobaczenia na naszym stoisku D-47 w hali D.
autor zdjęć: st. szer. Wojciech Król/CO MON, IWspSZ
komentarze