moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Debata o bezpieczeństwie morskim Polski

Do czasu kiedy zostanie odbudowany potencjał floty nawodnej Marynarki Wojennej RP zasadne byłoby przyjęcie rozwiązania pomostowego umożliwiającego wykonywanie zadań także w czasie pokoju. Jedną z najkorzystniejszych opcji wydaje się pozyskanie fregat Adelaide od Australii – przekonywał Dariusz Gwizdała, wiceszef BBN, podczas III Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa.

Narodowa polityka bezpieczeństwa morskiego, uwarunkowania geopolityczne Bałtyku, optymalizacja prac badawczo-rozwojowych prowadzonych nad morskimi technologiami obronnymi, a także znaczenie infrastruktury nadbrzeżnej dla bezpieczeństwa kraju – to najważniejsze tematy III Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, które odbyło się w czwartek w Warszawie.

Forum otworzyło wystąpienie Dariusza Gwizdały, wiceszefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Prezydencki minister przypomniał, że to pod auspicjami Andrzeja Dudy powstała „Strategiczna Koncepcja Bezpieczeństwa Morskiego RP”. Gwizdała podkreślał, że aby jak najszybciej wyprowadzić marynarkę wojenną z kryzysu, powinniśmy myśleć nie tylko o kupnie nowych okrętów. – Do czasu kiedy zostanie odbudowany potencjał floty nawodnej Marynarki Wojennej RP zasadne byłoby przyjęcie rozwiązania pomostowego umożliwiającego wykonywanie zadań także w czasie pokoju. Jedną z najkorzystniejszych opcji w tym kontekście wydaje się pozyskanie fregat Adelaide od Australii – przekonywał. – Pozwoliłoby to Polsce zachować niezbędne zdolności, zarówno w zakresie obrony polskiego wybrzeża, jak również obrony powietrznej dużej części kraju, ale także włączenia się w działania międzynarodowe – dodał.

Reprezentujący podczas Forum Ministerstwo Obrony Narodowej podsekretarz stanu Tomasz Szatkowski przyznał, że między resortem a BBN prowadzona była dyskusja na temat rozwoju MW i priorytetów tego procesu. Wiceminister podkreślał, że prezydencka wizja bezpieczeństwa morskiego, zakładająca m.in. poszukiwanie rozwiązań pomostowych, „zasługuje na uznanie i implementację”.

W pierwszej sesji Forum, poświęconej strategii obronnej państw basenu Morza Bałtyckiego, wzięli udział przedstawiciele sojuszniczych armii, w tym m.in. adm. Jens Nykvist ze szwedzkiej MW. Przekonywał on, że Bałtyk ma uwarunkowania, jakich nie ma żadne inne morze na świecie, dlatego państwa nad nim leżące powinny ze sobą blisko współpracować. – Nie ma innego morza o takim zróżnicowaniu zasolenia i w którym jest tak relatywnie niewiele miejsc umożliwiających swobodne operowanie okrętów podwodnych. Dlatego Bałtyk wymaga od nas specjalnych technologii, specjalnych rozwiązań – przekonywał.

W drugiej sesji debatowano o usprawnieniu prac badawczo-rozwojowych, prowadzonych na rzecz Marynarki Wojennej RP. Wzięli w niej udział przedstawiciele polskiej armii, krajowego przemysłu oraz świata nauki. – Jestem przekonany, że polski przemysł stoczniowy jest w stanie zmierzyć się z projektem każdego okrętu nawodnego jaki potrzebuje nasza marynarka wojenna. Mamy ku temu potencjał – zapewniał Bartłomiej Pomierski, wiceprezes zarządu Remontowa Shipbuilding. Firma ta zbudowała pierwszy nowy okręt rodzimej floty wojennej od 23 lat – ORP „Kormoran”.

Organizatorami imprezy były Akademia Marynarki Wojennej z Gdyni oraz Zarząd Targów Warszawskich, który od 1982 roku jest gospodarzem targów Baltexpo, największej w Polsce i jednej z największych w Europie imprezie wystawienniczej poświęconej gospodarce morskiej.

Uczestnikami Forum byli m.in. przedstawiciele rządu – wiceministrowie Tomasz Szatkowski (MON) i Grzegorz Witkowski (Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej), a także Dariusz Gwizdała z Biura Bezpieczeństwa Narodowego i poseł Michał Jach, przewodniczący Komisji Obrony Narodowej. Wojsko reprezentowali m.in. kontradmirał Mirosław Mordel, inspektor marynarki wojennej oraz adm. Jens Nykvist, szef sztabu szwedzkiej marynarki wojennej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~lisznia
1517345280
Jak czytam ten text,to jasna krew mnie zalewa.A miszcz Gwizdałą niech idzie pobawić się do piaskownicy.Przez takich,jak ten gościu NIGDY nie odbudujemy realnego potencjału MW.Propozycja odgrzewanego kotleta z Australii,pod nazwą : do czasu odbudowania potencjału M.W. to najczystszy sabotaż.Za to Trybunał Stanu tylko....to kolejne odsunięcie o 20 lat następnego projektu.Chory gość.naprawdę,ale po takich ludziach nie będzie juz nic !!! Kolejny raz proponuję z bólem serca :ZLIKWIDOWAĆ M.W. RAZ NA ZAWSZE.Będzie po kłopocie,a zaoszczędzone pieniądze na wypłatę dla takich sabotażystów za wykonanie zadania.OHYDA
31-B9-29-9C

Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Im ciemniej, tym lepiej
Ogień z Leopardów na Łotwie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
My, jedna armia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Militarne Schengen
Dodatkowe zapory
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Kosmiczna wystawa
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Ułani szturmowali okopy
Dostawa Homarów-K
Lojalny skrzydłowy bez pilota
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Dywersja na kolei. Są dowody
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Marynarze podjęli wyzwanie
„Road Runner” w Libanie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Standardy NATO w Siedlcach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Gdy ucichnie artyleria
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Wojskowy bus do szczęścia
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pięściarska uczta w Suwałkach
„Horyzont” przeciw dywersji
Is It Already War?
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Borsuki zadomowiły się na poligonie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Plan na WAM
Mity i manipulacje
Merops wdrażany natychmiast
Kapral Bartnik mistrzem świata
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Mundurowi z benefitami
Formoza – 50 lat morskich komandosów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Zamek” pozostał bezpieczny
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Dzień wart stu lat
Awanse w dniu narodowego święta
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Sukces Polaka w biegu z marines
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Torpeda w celu
Studenci ewakuowali szpital
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polski „Wiking” dla Danii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO