moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Trwa odbiór pierwszego Gulfstreama

21 czerwca do Polski przyleci pierwszy z trzech zamówionych tzw. małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Maszyna Gulfstream G550 będzie nosić imię księcia Józefa Poniatowskiego. Wojskowi specjaliści przeprowadzają właśnie procedurę odbioru technicznego maszyny w fabryce w Stanach Zjednoczonych.

To jeden z najważniejszych etapów zakupu każdego nowego sprzętu i uzbrojenia, a w przypadku statków powietrznych, wręcz fundamentalny. Grupa wojskowych specjalistów dokonuje właśnie w amerykańskiej fabryce samolotów Gulfstream technicznego odbioru pierwszej z trzech zamówionych w ubiegłym roku maszyn G550. Mają one służyć do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Obrony Narodowej samolot przyleci do Polski w środę 21 czerwca. Na warszawskim lotnisku Okęcie odbędzie się wtedy uroczystość przyjęcia maszyny do służby w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego. Samolot przejedzie przez kurtynę wodną, zostanie mu nadana nazwa wyróżniająca i zostanie poświęcony.

Nazwy dla wszystkich pięciu samolotów floty VIP zostały wybrane w konkursie, który kilka tygodni temu ogłosiło MON. – Zdecydowaliśmy, że nowe samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie będą nosiły nazwy narodowych bohaterów. Pierwszy otrzyma nazwę „Książę Józef Poniatowski” – podkreślił wiceminister Bartosz Kownacki, gdy ogłaszał wyniki konkursu. Dodał, że książę Poniatowski jest dla niego wzorem honoru i wartości patriotycznych.

Przetarg na zakup dwóch „małych” samolotów, które mają zabierać na pokład maksymalnie 16 pasażerów i bez międzylądowania pokonać trasę Warszawa–Nowy Jork, ogłoszono w sierpniu 2016 roku. Do walki o kontrakt stanęło dwóch największych producentów maszyn tej klasy: francuska firma Dassault Aviation i amerykański koncern General Dynamics. Po otwarciu ofert okazało się, że tylko propozycja firmy z USA – oferującej maszyny Gulfstream G550 – spełniała wymogi formalne. Kontrakt został podpisany 14 listopada 2016 roku. Jego wartość to 440 milionów złotych.

Flotę VIP poza dwiema maszynami Gulfstream G550 uzupełnią trzy większe samoloty Boeing 737–800. Jedna z maszyn to używana wersja pasażerska, a następne dwie to nowe samoloty w wersji biznesowej – BBJ2. Pierwszy Boeing trafi do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w listopadzie tego roku, kolejne dwa w 2020 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ppor. Robert Suchy/CO MON

dodaj komentarz

komentarze

~Tomasz
1497799860
W końcu !!!
0A-F1-9E-F0

H145M – ciekawa oferta dla Polski
Rekompensaty na nowych zasadach
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
„Road Runner” w Libanie
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Zwycięska batalia o stolicę
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
W poszukiwaniu majora Serafina
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Z najlepszymi na planszy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Wielkie zbrojenia za Odrą
Kurs dla najlepszych w SERE
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Brytyjczycy żegnają Malbork
Husarz z polskim instruktorem
Krok ku niezależności
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Największy transport Abramsów w tym roku
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Dwie agresje, dwie okupacje
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czołgiści w ogniu
Defendery skompletowane
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Cios w plecy
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Debiut polskich Patriotów
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Święto Wojsk Lądowych
Hekatomba na Woli
NATO – jesteśmy z Polską
17 września 1939. Nigdy więcej
Pożegnanie z Columbią
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Orlik na Alfę
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Black Hawki nad Warszawą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO