moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Akcja ratownicza na Bałtyku

Już po raz siódmy w tym roku śmigłowiec z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej uczestniczył w akcji ratowniczej: tym razem jego załoga udzieliła pomocy pasażerowi z jednostki turystycznej San, znajdującej się 20 mil morskich na północny-zachód od Darłowa.

W niedzielę, 19 czerwca, tuż przed godziną 11.00 załoga śmigłowca W-3RM Anakonda otrzymała sygnał o osiągnięciu gotowości do startu i udziału w akcji ratowniczej na Bałtyku. Z przekazanych przez służby dyżurne informacji wynikało, że na jednostce turystycznej znajdującej się około 20 mil morskich na północny-zachód do Darłowa jeden z pasażerów doznał urazu oka i wymaga ewakuacji na ląd. Śmigłowiec dowodzony przez kpt. pil. Tomasza Gierczyńskiego wystartował na pomoc o godzinie 11.06. Nad jednostką turystyczną był już po 19 minutach lotu. Na jej pokład opuszczony został ratownik bosm. Robert Nowocień, który przygotował poszkodowanego mężczyznę do podjęcia za pomocą tzw. trójkąta ratowniczego. Cała akcja, od startu do lądowania, trwała zaledwie 35 minut. O godzinie 11.41 maszyna była już na lotnisku w Darłowie, gdzie poszkodowany został przekazany obsadzie karetki pogotowia ratunkowego.

Skład załogi śmigłowca ratowniczego W-3RM: kpt. pil. Tomasz Gierczyński (dowódca załogi), kpt. pil. Marcin Głogowski (drugi pilot), bosm. Robert Nowocień (ratownik), chor. Wiesław Warmiński (technik pokładowy).

To siódma w tym roku akcja ratownicza z udziałem śmigłowca Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Od początku lat 90. lotnicy morscy uczestniczyli w 593 takich akcjach, udzielając pomocy 315 osobom.

Utrzymywanie sił gotowych do ratowania zdrowia i życia w tzw. polskiej strefie odpowiedzialności SAR (ang. Search and Rescue) na Bałtyku to zadanie wynikające między innymi z podpisanej przez nasz kraj Międzynarodowej Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim. Strefa ta obejmuje obszar ponad 30000 km² powierzchni morza, a Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego pełnią naprzemiennie załogi śmigłowców typu W-3RM Anakonda i Mi-14PŁ/R z 43. i 44 Bazy Lotnictwa Morskiego. Dyżur śmigłowca ratowniczego utrzymywany jest na lotnisku w Darłowie. System SAR wspiera również załoga samolotu patrolowego Bryza dyżurująca na lotnisku w Siemirowicach.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W poszukiwaniu majora Serafina
Brytyjczycy na wschodniej straży
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Priorytetowe zaangażowanie
Jelcz się wzmacnia
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Koniec dzieciństwa
„Road Runner” w Libanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Polski „Wiking” dla Danii
Wojny na rzut kostką
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Młodzi i bezzałogowce
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Medicine for Hard Times
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Maratońskie święto w Warszawie
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Medycy na start
Abolicja dla ochotników
Dywersanci atakują
Polskie Bayraktary nad Turcją
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
W wojsku orientują się najlepiej
DragonFly czeka na wojsko
Koniec pewnej epoki
Orientuj się bez GPS-u
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Pasja i fart
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
WOT na Szlaku Ratunkowym
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Standardy NATO w Siedlcach
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Speczespół wybierze „Orkę”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Deterrence in Polish
Mity i manipulacje
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
„Droga do GROM-u”
Człowiek jest najważniejszy
Szli po odznakę norweskiej armii
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Kircholm 1605
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Kawaleria w szkole
Kosmiczny Perun
Zawiszacy na Litwie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Terytorialsi w akcji
Transbałtycka współpraca
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO