moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Marynarze badali dno Bałtyku

Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego 3 Flotylli Okrętów w Gdyni zakończył właśnie tegoroczne badania dna morskiego na najważniejszych trasach żeglugowych, które biegną przez polskie wody Bałtyku. Materiały zebrane przez marynarzy trafiły do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, gdzie są poddawane analizie.

Na tak zwanych trasach Helcom należało przebadać każdy metr kwadratowy dna morskiego. To właśnie z tych tras korzystają załogi tysięcy statków, które każdego dnia przemierzają Bałtyk. Oczywiście dane ze szlaków były zbierane już wcześniej, jednak badania trzeba regularnie powtarzać, by aktualizować dane. Sprzęt, z którego korzystają obecnie hydrografowie, daje możliwość sondowania dna ze stuprocentowym pokryciem.

Trasy Helcom wymagają zmian

Na polskich wodach prace prowadzili marynarze z Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Tegoroczny plan właśnie został zrealizowany. – Sprawdziliśmy trasy głębokowodne – mówi kmdr por. Witold Stasiak, szef Pionu Pomiarów Hydrograficznych Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego. Zaraz jednak zastrzega, że prace związane z trasami Helcom będą kontynuowane. – W przyszłym roku będziemy sondowali szlaki położone na płytszych wodach, blisko wybrzeża i podejścia do portów – zapowiada kmdr por. Stasiak.

Dane zostały przekazane do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej. Tam są analizowane. Już teraz wiadomo, że przebieg trasy wymaga korekt. – W okolicach Ławicy Słupskiej wystąpiły spłycenia – tłumaczy kmdr Andrzej Kowalski, szef BHMW. Na wyznaczenie nowej trasy zgodę musi wydać Międzynarodowa Organizacja Morska IMO, czyli podlegająca ONZ organizacja, która dba o bezpieczeństwo na morzu.

Polscy hydrografowie zajmowali się nie tylko trasami Helcom. – Ten rok upływa także pod znakiem sondowania dna poza ich przebiegiem: na Zatoce Gdańskiej, gdzie prace cały czas trwają, oraz środkowym Pomorzu. Tam sprawdzaliśmy podejścia do portów – informuje kmdr por. Stasiak.

Marynarze na nowoczesnych motorówkach Wildecat 40/12

Prowadząc badania na płytkich wodach, marynarze po raz pierwszy mieli okazję skorzystać z nowoczesnych motorówek Wildecat 40/12. Polska w ubiegłym roku kupiła cztery tego typu jednostki. Trzy weszły w skład 3 Flotylli, jedna służy w 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. – Na razie przez cały czas prowadzone jest jeszcze szkolenie ich załóg. Ale w ramach zajęć praktycznych marynarze wykonują normalne prace sondażowe – podkreśla kmdr por. Stasiak.

Motorówki, jak zaznacza, dysponują doskonałym sprzętem pomiarowym. – Pozwala on między innymi na weryfikację obiektów, które spoczywają na dnie, a nawet są w nim zagrzebane. Załogi mogą też korzystać z pojazdów podwodnych – wylicza kmdr por. Stasiak.

Szkoleniem załóg motorówek zajmują się specjaliści z Akademii Marynarki Wojennej i Biura Hydrograficznego MW. Zgodnie z planem powinno się ono zakończyć w grudniu. Wówczas też motorówki zostaną podniesione z wody i wyciągnięte na brzeg, gdzie pozostaną przez zimę.

Ten rok przyniósł też duże zmiany dla samego Biura Hydrograficznego. Wczoraj weszła w życie nowelizacja ustawy o obszarach morskich RP i administracji morskiej. Pojawia się w niej pojęcie „Państwowa Morska Służba Hydrograficzna”. Stanowi też, że najważniejszą jej instytucją jest właśnie gdyńskie biuro, które dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi na polskich obszarach Bałtyku ściśle współdziała z instytucjami cywilnymi. Specjaliści z BHMW kończą właśnie prace nad rozporządzeniami do nowej ustawy. – Dotyczą one między innymi współpracy marynarki ze Strażą Graniczną i urzędami morskimi oraz dokładnego ustalenia przebiegu granicy państwowej na Bałtyku – tłumaczy kmdr Kowalski.

To, jak przebiega współdziałanie instytucji wojskowych i cywilnych, widać chociażby w Świnoujściu. – Jednostki cywilne we współpracy z nami prowadzą prace sondażowe na podejściu nowo otwartego gazoportu – mówi kmdr Kowalski. – Sprawa jest o tyle ważna, że do Polski zmierza już pierwszy statek z transportem gazu – dodaje. Wyniki sondaży znajdą odzwierciedlenie na sporządzanych w BHMW mapach zarówno w wersji elektronicznej, jak i papierowej.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński, Biuro Hydrograficzne MW

dodaj komentarz

komentarze

~Safehaven Marine
1448001960
Pozdrowienia dla użytkowników naszych motorówek,oby Wam służyły dobrze przez długie lata. Pozdrowienia dla Pana Komandora Stasiaka i reszty załóg.
18-43-E7-CE

Kawaleria pancerna spod znaku 11
Zawiszacy na Litwie
Orientuj się bez GPS-u
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Niezłomni w obronie
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
DragonFly czeka na wojsko
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Road Runner” w Libanie
Pasja i fart
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Koniec pewnej epoki
Jelcz się wzmacnia
W poszukiwaniu majora Serafina
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Speczespół wybierze „Orkę”
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Standardy NATO w Siedlcach
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Polski „Wiking” dla Danii
Młodzi i bezzałogowce
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Medycy na start
Kircholm 1605
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kawaleria w szkole
Dywersanci atakują
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Terytorialsi w akcji
Medicine for Hard Times
Deterrence in Polish
Transbałtycka współpraca
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
„Droga do GROM-u”
Wojny na rzut kostką
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szli po odznakę norweskiej armii
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Polskie Bayraktary nad Turcją
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Abolicja dla ochotników
Priorytetowe zaangażowanie
Człowiek jest najważniejszy
WOT na Szlaku Ratunkowym
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Mity i manipulacje
Koniec dzieciństwa
Brytyjczycy na wschodniej straży
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Kosmiczny Perun
W wojsku orientują się najlepiej
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Maratońskie święto w Warszawie
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO