moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe motorówki dla hydrografów

Marynarka Wojenna RP ma cztery nowe motorówki hydrograficzne. Wczoraj na ich pokładach została podniesiona bandera pomocniczych jednostek pływających. Dwukadłubowe łodzie Wildcat 40/12 będą wykorzystywane do badań dna morskiego w miejscach trudno dostępnych dla okrętów.


Trzy nowoczesne motorówki trafiły do Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego w Gdyni. Jedną dostali specjaliści z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.

Motorówki mają 12 m długości i rozwijają prędkość 14 w. Wyporność każdej z nich wynosi 15 t, ich zanurzenie zaś zostało obliczone na 1,3 metra.

20 mil od brzegu

Motorówki będą wykorzystywane do prac hydrograficznych w odległości do 20 mil od brzegu. Zostały wyposażone między innymi w wielowiązkowe echosondy, sonary holowane i pojazdy podwodne. Będą służyć do sondowania dna morskiego i lokalizowania obiektów, które mogłyby stanowić zagrożenie dla żeglugi, do pomiarów głębokości i określania parametrów wody, na przykład jej temperatury czy zasolenia. Tego typu jednostki są wykorzystywane do prac w portach, na podejściu do nich oraz na kotwicowiskach. Wszędzie tam, gdzie ze względu na głębokość i brak miejsca trudno byłoby okrętowi hydrograficznemu podejść i manewrować.


Dużym atutem motorówek jest ich budowa. – Mają dwa kadłuby, co ma ogromny wpływ na tak zwaną dzielność morską – mówi kmdr Andrzej Kowalski, szef Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, czyli instytucji, która będzie korzystać z pracy nowych jednostek. – Motorówki tego typu są mniej podatne na kołysanie, bardziej stabilne. Dzięki temu aparatura, którą dysponują, dostarcza precyzyjniejszych wskazań. A to dla twórców map morskich ma ogromne znaczenie.

Kurs dla załogi

Motorówki weszły do linii, ale ich załogi na pierwsze zadania muszą jeszcze chwilę poczekać. – Wcześniej muszą ukończyć kurs hydrografa kategorii B, który odbywa się w Akademii Marynarki Wojennej. Pod koniec marca czeka ich też tak zwane zadanie programowe. Będą musiały udowodnić, że potrafią motorówkę odcumować i uruchomić oraz pływać nią i manewrować – wyjaśnia kmdr por. Witold Stasiak, szef pionu pomiarów hydrograficznych Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego. Prace hydrograficzne rozpoczną latem. – Zgodnie z planem załogi naszych motorówek w czerwcu i lipcu mają prowadzić sondowanie w Zatoce Gdańskiej. Początkowo pod nadzorem instruktorów, potem już samodzielnie – zapowiada kmdr por. Stasiak.


Wildcat 40/12 zastąpiły wysłużone jednostki starszego typu. – Motorówki, z których dotychczas korzystaliśmy, trafiły do konserwacji. Do końca roku zostaną wycofane ze służby – informuje kmdr por. Stasiak.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński, chor. mar. Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze

~Katol - JnwK
1425990900
Dobrać szczupła załogę , wstawić dobry sonar do 52, mb , radio z wezwaniem śmigłowca z MU-90.
4B-26-E9-39

Pancerny sznyt
 
Pancerniacy trenują cywilów
Walka – tak, ale tylko polityczna
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Ostatnia niedziela…
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Feniks – następca Mangusty?
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Polsko-litewskie konsultacje
Strzelnice dla specjalsów
Oczy na Kijów
Olimp gotowy na igrzyska!
Szkolenie na miarę czasów
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Szpital u „Troski”
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Mark Rutte pokieruje NATO
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Roczny dyżur spadochroniarzy
Szkolenie do walk w mieście
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Lato pod wodą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Spędź wakacje z wojskiem!
Biało-czerwona nad Wilnem
RBN przed szczytem NATO
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Jak usprawnić działania służb na granicy
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Spadochroniarze na warcie w UE
Śmierć przyszła po wojnie
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Serwis bliżej domu
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Wsparcie MON-u dla studentów
Prezydent Zełenski w Warszawie
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Czujemy się tu jak w rodzinie
Za zdrowie utracone na służbie
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO