moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Beret – znak szczególny

Noszenie przez słuchaczy klas wojskowych beretów, w których występują żołnierze Wojska Polskiego, powinno być zabronione. Jeśli uczniowie klas mundurowych odczuwają potrzebę noszenia takiego nakrycia głowy, niech ktoś pomyśli nad wzorem i kolorem beretu, który mógłby charakteryzować wszystkie klasy o profilu wojskowym – pisze Tomasz „Burza” Burzyński, były oficer Jednostki Wojskowej Komandosów.

Zastanawia mnie fakt, że nakrycie głowy żołnierza nie jest tak „chronione”, jak na przykład nakrycie głowy strażaka czy policjanta. Szczególnie widoczne jest to w przypadku słuchaczy klas o profilu wojskowym. Klasy mundurowe w większości korzystają z nakryć głowy, które obowiązują w Wojsku Polskim. Co ciekawe, w klasach o profilu policyjnym czy straży pożarnej nikt nie używa oficjalnych nakryć głowy policji czy strażaków Państwowej Straży Pożarnej. Ich uczniowie najczęściej używają czapek „bejsbolówek”, które nawiązują umieszczonym na czapce logiem do specyfiki danej klasy. 

Czy koniecznie trzeba używać beretu żołnierza Wojska Polskiego, by podkreślić fakt bycia słuchaczem w klasie mundurowej o profilu wojskowym? Według mnie, nie ma takiej potrzeby. Po pierwsze, zgodnie z przepisami ubiorczymi umundurowanie, jego barwa, krój i oznaki stanowiące zewnętrzny znak przynależności do Wojska Polskiego, jest prawnie zastrzeżone dla żołnierzy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Po drugie, występowanie młodych ludzi w beretach najczęściej w kolorystyce wojsk lądowych, powietrznodesantowych czy marynarskich wywołuje pewne zdziwienie. Szczególnie wśród tych, którzy służą czy służyli w jednostkach wojskowych, gdzie wzór i kolorystyka tych beretów była i jest używana.

Gdy jako oficer ówczesnego 1 psk, włożyłem bordowy beret, była to dla mnie ogromna nobilitacja. Pełnoprawnym posiadaczem bordowego beretu stałem się dopiero po wykonaniu skoku spadochronowego i pasowaniu na skoczka spadochronowego. Berety swoją barwą i krojem określają w wojsku pewne wartości i etos. Dlatego nie do przyjęcia jest dla mnie sytuacja, gdy na ulicach miast i wsi można spotkać młodych słuchaczy klas wojskowych w takich samych nakryciach głowy. Co gorsza, założonych tak, że urąga to wszelkim zasadom. Niestety, często można zobaczyć młodą dziewczynę czy chłopaka w zbyt obszernym umundurowaniu polowym i w bordowym, zielonym czy czarnym berecie założonym w wersji na „zulu gula”. Młodzi ludzie nie potrafią właściwie nosić części wojskowego umundurowania. Z różnych powodów. To efekt, chociażby, braku wyszkolenia dotyczącego używania elementów umundurowania. W grę wchodzi także niedostateczne przywiązanie wagi do wyglądu zgodnie z żołnierskimi wzorcami.

Stare porzekadło mówi, że jak cię widzą, tak cię piszą. Dawno temu słuchacze liceów wojskowych występowali w ubraniach, które nie przypominały umundurowania wojskowego. Spodnie i kurtki z jeansu oraz emblemat na rękawie – to były jedyne wizytówki kandydata na żołnierza. Było schludnie, a prezentacja była bez zarzutu.

Mundur nie czyni z kogoś żołnierza. Noszenie przez słuchaczy klas wojskowych beretów, w których występują żołnierze Wojska Polskiego, powinno być zabronione. Jeśli uczniowie klas mundurowych odczuwają potrzebę noszenia takiego nakrycia głowy, niech ktoś pomyśli nad wzorem i kolorem beretu, który mógłby charakteryzować wszystkie klasy o profilu wojskowym. Wizerunkowo będzie lepiej. I na pewno, w niektórych przypadkach, mniej śmiesznie.

mjr rez. Tomasz „Burza” Burzyński
były oficer JWK

dodaj komentarz

komentarze

~Strzelec
17.10.2017, godz. 15:27
A jeśli klasa jest połączona z jakaś Jednostką Strzelecka? dalej nie wypada, żeby nosili beret? Czy wtedy to inna sprawa? Bo moim zdaniem, jeśli klasa jest połączona ze Związkiem Strzeleckim to nawet powinna nosić berety, sam jestem strzelcem i nosze beret z wielką dumą. Więc raczej nie można wszystkich do jednego wora wrzucać.
D3-D7-AF-A1
~Pol
23.04.2017, godz. 15:46
Panie Majorze,, W pewnym stopniu ma pan rację że uczniowie klas wojskowych nie estetycznie wyglądają z racji nieodpowiednio dobranego munduru do ciała. Ale Twierdzenie że beret to coś co daje poczucie wiekszej wartości w wojsku, to dla mnie nie jest do końca prawdziwe, liczą się umiejętności żołnierza a nie beret. oczywiście beret określa przynależność do jednostki, ale sam beret nie czyni żołnierza lepszym od innych formacji. Ja jako cywil po służbie wojskowej zasadniczej również jestem skoczkiem spadochronowym, i beret nie jest mi potrzebny żeby podkreślić odwagę i pasję. Widzę że niektorzy ludzie uważają że jesli już nosi beret to jest arcy odważny i nikt nie może się z nim równać. A zapewniam pana że są ludzie którzy nie służyli w desancie a mają więcej ikry i woli walki oraz woli przetrwania niż ten wasz desant. Prodkreslanie znaczenia beretu swiadczy o przerośnietym ego Pana Majora. pozdrawiam.
13-C9-BF-C7
~TAŚMA
02.01.2016, godz. 21:54
Zgadzam się zupełnie z Panem majorem,służyłem jeszcze w 6 PDPD w latach osiemdziesiątych i nosić bordowy beret to był zaszczyt do dziś w sercu jestem żołnierzem tej formacji i nikt inny nie miał prawa nosić takiego beretu jak i noszenia innego umundurowania niż inne formacje wojskowe ,a mundur był zawsze noszony regulaminowo . Do dziś mam swój bordowy beret w szafie i jest dla mnie jak relikwie bo nie każdy miał zaszczyt go nosić . Miło ze są ludzie ze takie sprawy są im nie obojętne . Z szacunkiem pozdrawiam Pana majora
61-97-D4-3C
~and
28.04.2015, godz. 16:23
Jak dla mnie to klasy o profilu mundurowym czy to policyjnym, strażackim czy wojskowym nie powinni nosić mundurów danego rodzaju służby tylko powinni mieć odrębne mundury dedykowane specjalnie dla nich. Teraz gdy idę ulicą i widzę coś takiego to nie wiem czy to policjant, strażak, żołnierz czy po prostu strach na wróble. Nie ma szacunku dla munduru. Jeżeli ktoś zdecydował się na uczęszczanie do klasy o takim profilu to powinny też obowiązywać pewne regulaminy a nie idzie taki chłopak w mundurze a włosy do pasa...
D0-D5-64-3D
~vipmig
16.04.2015, godz. 03:30
Nie wiem jak to wygalda w innych krajach ale np w UK uczniowie klas mundurowych ktore reprezentuja rodzaj sil zbrojnych nosza takie nakrycie glowy jakie nosi sie w tych silach i ja nie widze problemu dlatego tez nie zgadzam sie z panem majorem.Zgadzam sie natomiast co do oznak i emblematow konkretnych jednostek na ktore to trzeba sobie zapracowac sluzac w nich.np sily specjalne itp.
FA-3B-9A-B7
~DanW
15.04.2015, godz. 04:56
"Dawno temu słuchacze liceów wojskowych występowali w ubraniach, które nie przypominały umundurowania wojskowego. Spodnie i kurtki z jeansu oraz emblemat na rękawie – to były jedyne wizytówki kandydata na żołnierza." - Tak wygladał mundur codzienny, który i tak zawierał oryginalne elementy obioru Żolnierza Wojska Polskiego jak np stalową koszulę żołnierza WLiOP. Do tego istniała jeansowa furażerka. Mundur galowy był oryginalnym mundurem oficera MW ale ze srebrnymi guzikami. Koszula i buty były rownież oryginalnymi elementami umundurowania WP. Nie wspomnę o zielonym dresie, który również byl WP czy kamizelce technika WLiOP. Oczywiście wszystko było pozbawione emblementów za wyjątkiem tarczy OLW.
54-84-ED-DB
~żołnierz
14.04.2015, godz. 11:09
Najbardziej przykry widok to taki kiedy kadet z klasy mundurowej idzie w spodniach moro wzoru SS bluzie moro z Polską flagą, i dodatkowo w berecie z Orłem Wojsk Lądowych. Nieporozumienie! Aby godnie nosić mundur trzeba na to zasłużyć, i wyglądać jak trzeba. A nie facet, długie kudły, i bordowy beret....
DA-75-2D-5C
~czarny
13.04.2015, godz. 09:59
Pełna zgoda. Coś należy zrobić z tym problemem. Federacja organizacji proobronnych powinna przygotować i wprowadzić zmiany. Dlaczego nie wprowadzić berety np. obrony cywilnej, jeżeli gdzieś jeszcze są w magazynach.
CA-E2-0A-DA
~kuki12
13.04.2015, godz. 08:16
mundurowki i zwiazek strzelecki - masakra ....
B4-08-71-96
~jerzu
13.04.2015, godz. 07:51
Ja bym zaczął w ogóle od położenia nacisku na wpajanie odpowiednich wartości słuchaczom tskich klas. Sam jestem absolwentem takiej klasy, a obecnie żołnierzem i nieziemsko mnie irytowało gdy opiekun klas wojskowych w stopniu majora rezerwy miał to wszystko gdzieś, bo jak mówił "w wojsku was nauczą". To po co taki profil?
CD-A5-6B-2F
~kuba.g6
12.04.2015, godz. 19:37
Jestem członkiem związku strzeleckiego, moja jednostka przywiązuje duża wagę do wyglądu więc w zasadzie wszyscy są regulaminowi, ale zdążają się niestety wyjątki. Zgadzam się z panem w pełni, a rozwiązanie problemu jest banalnie proste kędyś obrona terytorialna miała brązowe berety, teraz ministerstwo ON chce aby organizacje proobronne były obroną terytorialną, wiec proponuje wydać z magazynów wojskowych brązowe berety i nakazać używania w tych organizacjach razem z czarnym parcianym pasem.
78-1C-F1-BA
~kkkk
12.04.2015, godz. 09:49
sam jestem uczniem szkoły o profilu wojskowym, patronat nad nami sprawuje Brygada kawalerii powietrznej , więc mam beret bordowy,,, do munduru podchodzę z wielkim szacunkiem , beret także szanuję i jest powodem do dumy dla mnie ,,, jednakże wiele osób po prostu odznacza sie brakiem szacunku do munduru i jest to przykre ,, nauczyciel z ktorym mamy zajęcia z przysposobienia wojskowego zabrania nam nosić pasów wojskowych, i myślę że dlatego aby nas nie uważano za prawdziwych żołnierzy
81-55-D1-AF
~Obywatel
12.04.2015, godz. 08:53
Jeśli w WP używamy beretów i fulażerek to powinny być one prawnie chronione podobnie jak inne części umundurowania - coś podobnego wprowadziła Litwa. Klasy wojskowe organizacje para militarne powinny miec odrębny system umundurowania,a co do nakrycia głowy - proponuje czapkę rogatywkę Wojsko jej nie używa(koszty) a organizacje,klasy mogły by spokojnie z tej tradycji korzystać.
BA-C5-23-41
~EMek
12.04.2015, godz. 07:28
Burza, nic prostszego. Złóż doniesienie o możliwości popełnienia przestępstwa, a problem sam się rozwiąże. Dopóki uśmiechający się pułkownicy i generałowie, w tym i ci w stanie spoczynku, będą akceptować jawne łamanie prawa nic się nie zmieni. Polityka, która sprowadza się do patrzenia przez palce...przecież nie będziemy denerwować potencjału...W pełni się z Tobą zgadzam, Licea Wojskowe miały swoje mundury...zresztą i teraz Liceum Lotnicze ma swój mundur...a przed wojną? czy Kadeci z KK chodzili odziani w mundury WP? Rzut oka na jakiekolwiek zdjęcie i odpowiedź gotowa...Trzeba decyzji, nie gadania. Dziękuję za Twoją cenną i trafną diagnozę. Czy ktoś ją przemyśli?
E0-86-FA-36
~rostek
12.04.2015, godz. 05:12
Uważam że noszenie beretów przez klasy mundurowe powinno zostać zakazane. Znam parę osób które uczęszczają do takich szkół... szkoda słów.... tragicznie traktują mundur, nie przywiązują wagi do tego jak w nim wyglądają, wiem że jest jedna osoba która ma dredy, jak by wyglądała w berecie ?
86-93-0E-33
~DedoTe
11.04.2015, godz. 21:18
Raz widziałem jak po deszczu uczennica swoim własnym beretem wytarła sobie ławke po czym usiadła na berecie,zwróciłem uwage ale odbyło sie to bez jej reakcji.Według mnie takie szkoły miałyby wyszkolonych uczniów,gdyby uczyli ich sami mundurowi,którzy wpoili by im troche wiedzy.
0B-41-B2-6A
~jani
11.04.2015, godz. 18:35
Noszenie beretów przez uczniów powinno być tak samo sankcjonowane jak noszenie przez żołnierzy. Tym powinna zająć się ŻW. Pamiętam czasy kiedy za krzywo założony beret można było dostać działę.... Obecnie uczniowie noszą jak chcą i gdzie chcą... Przeważnie urąga to powadze WP
1E-B6-4A-04
~adihash23
11.04.2015, godz. 16:21
Zgadzam się z Panem majorem w 100 % Jestem podoficerem zawodowym. W piątek na uroczystościach upamiętniających katastrofę samolotu w smoleńsku , w mieście pod Warszawą została wystawiona kompania z zaprzyjaźnionej z jednostką szkoły o profilu wojskowym. . Uczniowie ci występowali w kompletnym i nadal obowiązującym w Polskich SZ umundurowaniu WP czyli zielone berety z godłem, mundur wz.93, pasy WP i wojskowe buty. Z tym że każda para butów była z "innej parafii" . Berety nie wojskowe, czyli używane w szkołach powinny zamiast Godła Państwowego mieć herb lub logo szkoły. Pasy nie powinny posiadać klamer "WP", ponieważ gdy tacy przyszli "żołnierze" będą wracali po szkole przez miasto i postanowią sobie wskoczyć do baru na zimne z pianką, a do tego będą wyglądać jak stado łachmytów, to wystawią złą laurkę żołnierzom, którzy nie bawią się w wojsko, a na prawdę służą ojczyźnie. Dochodzi do mnie jeszcze jedna myśl odnośnie wyglądu zewnętrznego. Mianowicie fryzura. W szkołach o profilu wojskowym w regulaminie, czy w statucie szkoły powinno być zapisane że uczniowie są zobowiązani nosić włosy krótko przystrzyżone, bez zarostu na twarzy, a uczennice włosy upięte, bez krzykliwego makijażu na twarzy, paznokcie nie pomalowane na jaskrawe kolory z zakazem noszenia biżuterii oprócz zegarka. Tak jak to jest w ogólnym regulaminie S Z RP. Nie może być tak, że ktoś kto uczy się na żołnierza wygląda jak mop do podłogi albo laleczka barbie a takie osoby często widuje ubrane w szkolny mundur.
75-4D-8D-22
~Ghost
11.04.2015, godz. 15:04
Jestem jednym z wymienionych słuchaczy klasy o profilu wojskowym i w pełni zgadzam się z Panem mjr. Traktowanie munduru WP przez wielu pozostawia wiele do życzenia. Pozdrawiam
0C-E8-55-1A

Nasi czołgiści najlepsi
 
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Kolejni Polacy ewakuowani z Bliskiego Wschodu
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Film o Feniksie i terytorialsach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Umarł król, niech żyje król!
Święto sportów walki w Warendorfie
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Nowy rozdział w historii Mesko
Dzień, który zmienił bieg wojny
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Śmierć gorsza niż wszystkie
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Podejrzane manewry na Bałtyku
Ewakuacja Polaków z Izraela
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Podróż w ciemność
Gen. Sosabowski upamiętniony
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
DNA GROM-u
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Wykuwanie interoperacyjności
Budowa Muzeum Bitwy Warszawskiej na ostatniej prostej
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Letni wypoczynek z MON-em
Lekcje na poligonie
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Misja PKW „Olimp” doceniona
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Droga do zespołu bojowego GROM
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Apache’e z szachownicą
Czterej pancerni przeciw wyklętym
„Baltops” także na lądzie
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Wieczór pełen koszykarskich emocji
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Setka lotów w „Akcji Serce” za nimi!
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Wyższe stawki dla niezawodowych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO