moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Testy śmigłowców już w marcu

W ciągu trzech tygodni Ministerstwo Obrony ogłosi, które firmy będą walczyć dalej o kontrakt na dostawę dla armii 70 wielozadaniowych śmigłowców. – Swoje konstrukcje będą one mogły zaprezentować podczas praktycznych testów – zapowiedział wiceszef MON Czesław Mroczek. Próby na poligonie rozpoczną się w marcu.


Przetarg na dostawę dla polskiej armii siedemdziesięciu wielozadaniowych śmigłowców to jeden z najdroższych programów modernizacyjnych armii zaplanowanych na lata 2012–2022. Na nowe śmigłowce MON wyda około ośmiu miliardów złotych.

Czterdzieści osiem wielozadaniowych maszyn trafi do wojsk lądowych, dziesięć do sił powietrznych (w wersji poszukiwania i ratownictwa CSAR – Combat Search and Rescue), a dwanaście do marynarki wojennej (sześć CSAR oraz sześć do zwalczania okrętów podwodnych). Nowe śmigłowce mają zastąpić wysłużone już wielozadaniowe Mi-8 i Mi-17, których wojsko ma około trzydzieści, oraz Mi-2, których jest prawie pięćdziesiąt.

Przetarg MON ogłosił w marcu 2012 roku. Najpierw resort planował kupić 26 maszyn, później zamówienie zwiększono do 70. Do wyścigu o kontrakt stanęło trzech oferentów. Pierwszy to konsorcjum: Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporation oraz Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. Proponuje ono śmigłowce Black Hawk S70i. Drugi z podmiotów – konsorcjum: Eurocopter SAS i Heli Invest Sp. z o.o. Services S.K.A. – oferuje śmigłowce Eurocopter EC725. O kontrakt walczy też Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” S.A., która proponuje maszyny AW149 koncernu AgustaWestland.

Firmy złożyły swoje oferty pod koniec ubiegłego roku. Ich analizą zajmują się teraz specjaliści z Inspektoratu Uzbrojenia MON. Wiceminister Czesław Mroczek, odpowiedzialny w armii za zakupy sprzętu i uzbrojenia, zapowiedział, że wyniki tego etapu będą znane na przełomie lutego i marca.

– Te firmy, które spełnią wymagania formalne, zostaną zaproszone do kolejnego etapu postępowania, czyli praktycznych testów śmigłowców. Planujemy, że rozpoczną się one jeszcze w marcu i potrwają około miesiąca – zapowiedział wiceminister. Jednocześnie podkreślił, że resort  jest gotowy na każdy scenariusz – zakładający, że do testów może nie zostać zaproszona żadna z firm albo też – że wojskowe „sito” przejdą wszystkie i na poligonach sprawdzane będą aż trzy maszyny.

Zwycięzcę armia wybierze najprawdopodobniej wiosną. Do podpisania umowy ma dojść latem (muszą jeszcze zostać wynegocjowane zobowiązania offsetowe).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1424254140
~ja - MON tym nie lata.
4B-26-E9-39
~ja
1424211840
Jeszcze MON zatęskni za śmigłowcami wielkości MI 8/17 a może także za samymi śmigłowcami Mi 8/17.
4A-57-54-77
~Jonasz
1424188560
12 śmigłowców Mi-17 wyprodukowanych w latach 2006 - 2011 trudno uznać za wysłużone ;)
A2-29-DF-2D

Terytorialsi i czarna taktyka
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
Warszawo, do broni!
Orlik na Alfę
Zwycięska batalia o stolicę
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Najważniejszy jest żołnierz
Jak zostać kapralem rezerwy
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Rozkaz: sformować brygadę
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Strzelanina w bazie US Army
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Uszyte na miarę
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Świetne występy polskich żołnierzy
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Amunicja dla FA-50 kupiona
Nas nikt nie oszuka
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Coraz więcej Panter w Polsce
Kosmiczny prestiż
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Eksplozja pod Łukowem – rosyjska prowokacja
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Flytrap, czyli młot na drony
Cisza przed wojną
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Road Runner” w Libanie
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Beret „na rekinka” lub koguta
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Służby badają wybuch pod Łukowem
Hekatomba na Woli
Polskie drony dla wojska
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO