moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wybory w Afganistanie: zapowiedź zmian?

Pierwsza tura afgańskich wyborów prezydenckich, przeprowadzona 5 kwietnia 2014 roku, ma zasadnicze znaczenie dla przyszłości tego kraju i perspektyw dalszej pomocy Zachodu. Ostateczny wynik spodziewanej drugiej tury wyborów zakończy 12-letnie rządy Hamida Karzaja, hamujące rozwój kraju i sprzyjające ruchowi oporu talibów – pisze Marcin Andrzej Piotrowski, ekspert Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.

Przebieg kampanii i głosowania

Głównymi problemami Afganistanu pozostaną zagrożenie bezpieczeństwa oraz zależność od pomocy gospodarczej Zachodu. Uznanie legitymacji następcy Karzaja przez większość głosujących Afgańczyków będzie istotne dla Zachodu podczas podejmowania koniecznych decyzji strategicznych. Kraje NATO powinny zachować dystans do kandydatów i wspierać proces wyborów, przygotowując się do nowej misji po 2014 roku.

W wyborach prezydenckich oficjalna kampania trwała od lutego, w wyborach zaś do rad prowincji – od marca 2014 roku. Główni kandydaci przygotowywali się do niej już od 2013 roku.
Do wyborów prezydenckich zarejestrowano ostatecznie 11 osób, jednak w trakcie kampanii trzy z nich zrezygnowały, wśród nich Kajum Karzaj, brat odchodzącego prezydenta. Każdy z kandydatów do prezydentury startował z wybranymi przez siebie kandydatami do dwóch urzędów wiceprezydenckich. Miało to zwiększyć szanse przedstawicieli głównych grup etnicznych Afganistanu, tzn. Pasztunów, Tadżyków, Uzbeków i Hazarów.

Wbrew obawom w wyborach tych odnotowano największą frekwencję w historii – 58% uprawnionych (7 mln z 12 mln). Najchętniej głosowali mieszkańcy miast oraz młodzież. Znacznie słabiej zaangażowali się wyborcy na wsi, a najmniej – w prowincji Nangarhar, gdzie wciąż silny jest ruch Talibanu. Dla porównania: w kontrowersyjnych wyborach prezydenckich w 2009 roku frekwencja wynosiła oficjalnie 38% uprawnionych, ale faktyczny udział Afgańczyków był dużo mniejszy, co ułatwiało manipulacje i fałszerstwa na rzecz Karzaja. Największa frekwencja (77%) miała towarzyszyć pierwszym wyborom prezydenckim w 2004 roku, jednak wiarygodność tamtego wyniku budzi jeszcze większe i uzasadnione wątpliwości.

Afgańskie realia i rozwiązania konstytucyjne znacząco wydłużają wybory. Liczenie oddanych głosów może potrwać do 20 kwietnia, a rezultaty zostaną ogłoszone prawdopodobnie nie wcześniej niż 24. Wyborcy i sztaby wyborcze mogą zakwestionować część wyników w obwodach na wschodzie i południu Afganistanu, co zapewne wpłynie na ostateczne decyzje Niezależnej Komisji Wyborczej. Do 17 maja znane powinny być też rezultaty wyborów do rad afgańskich prowincji, przeprowadzonych równocześnie z prezydenckimi.

Kandydaci do drugiej tury

Jeśli sondaże przedwyborcze są trafne, żaden z głównych kandydatów nie ma szans na bezwzględną większość głosów. Będzie to oznaczało konieczność zorganizowania drugiej tury między dwoma kandydatami. Odbyłaby się 28 maja br., a dopiero w czerwcu ogłoszono by ostateczny wynik wyborów i zaprzysiężono nowego prezydenta Afganistanu. Na podstawie dotychczasowych deklaracji kandydatów można zakładać, że nie dojdzie do takiej sytuacji, jak jesienią 2009 roku, gdy Abdullah Abdullah zbojkotował drugą turę w proteście przeciwko fałszowaniu głosów na rzecz Karzaja. Jak się wydaje, w dalszym toku kampanii znacznie ostrzej będzie dyskutowana kwestia spadku po rządach Karzaja, w tym dysfunkcjonalnego i skorumpowanego systemu władz centralnych. Mimo wątpliwości co do sondaży w Afganistanie trafne pozostają oceny, że jest tylko trzech silnych kandydatów: Abdullah Abdullah, Zalmaj Rassul i Aszraf Ghani. Każdy z nich ma umiarkowane poglądy na temat przyszłości Afganistanu i dobre relacje z krajami NATO.

Abdullah pochodzi z mieszanego małżeństwa pusztuńsko-tadżyckiego, ale powszechnie uznaje się go za Tadżyka. Był on jednym z liderów ruchu oporu mudżahedinów przeciwko ZSRR, a następnie zaufanym doradcą legendarnego Ahmeda Szah Masuda, który dowodził Sojuszem Północnym walczącym z talibami w latach 90. Jest on dobrze postrzegany na Zachodzie, gdyż w latach 2001–2006 kierował afgańską dyplomacją. W kampanii wyborczej towarzyszą mu Mohammed Chan (Pasztun) oraz Mohammed Mohakik (Hazar). W drugiej turze „trójka Abdullaha” może spotkać się z Rassulem lub Ghanim, którzy są powiązani z odchodzącym prezydentem. Rassul (Pasztun) był szefem Rady Bezpieczeństwa (2002–2010) oraz MSZ Afganistanu (2010–2013). Wraz z Rassulem o urzędy wiceprezydenckie ubiegają się Ahmed Zia Masud (brat zabitego przez Al-Kaidę Ahmeda Szaha) oraz Habiba Sarabi (Hazarka) – jedyna kobieta w tych wyborach. Trzeci liczący się kandydat, Ghani (Pasztun), był ekspertem Banku Światowego i wykładowcą ekonomii w USA, a następnie ministrem finansów Afganistanu (2002–2004). Ghaniemu w kampanii towarzyszą znany uzbecki watażka gen. Abdul Raszid Dostum oraz były minister sprawiedliwości Sarawr Danisz (Hazar). Takie minikoalicje mają złagodzić podziały etniczne, które w przeszłości prowadziły do konfliktów.

Stan bezpieczeństwa w Afganistanie

Pierwsza tura wyborów nie tylko stanowiła poważne wyzwanie dla administracji cywilnej, lecz stała się także sprawdzianem dla prawie 400 tys. żołnierzy i policjantów z Afgańskich Sił
Bezpieczeństwa (ANSF). W odróżnieniu od wyborów z 2009 roku punktów wyborczych nie ochraniały bowiem siły NATO – ISAF. Zwraca uwagę również stosunkowo niski poziom przemocy w dniu wyborów, wbrew wcześniejszym zapowiedziom liderów Talibanu. W potyczkach tego dnia zginęło czterech cywilów i 12 policjantów, natomiast w akcjach ANSF znaczące straty ponieśli sami talibowie (nawet do 176 zabitych). Jest to poważny cios propagandowy dla Talibanu, który odstraszał Afgańczyków od głosowania i przed pierwszą turą przeprowadził serię spektakularnych ataków na siedziby Niezależnej Komisji Wyborczej i MSW oraz zagranicznych obserwatorów w hotelu Serena w Kabulu. Jest zdecydowanie za wcześnie na wnioski na temat stanu i przyszłości Talibanu, ale faktem pozostaje jego niezdolność do odzyskania inicjatywy wojskowej i skupienia się na taktyce terroru, a nie na klasycznej partyzantce.

Ponieważ talibom nie udało się zakłócić pierwszej tury, należy się liczyć z tym, że będą próbowali zdezorganizować drugą, co może wymagać większego zaangażowania sił specjalnych NATO przeciwko ich lokalnym liderom, jak również wzmocnionego wsparcia logistycznego i lotniczego ANSF przez siły sojusznicze (ISAF). Wynik wyborów prezydenckich będzie istotny także dla USA i państw NATO, wahających się, czy warto wspierać ANSF i władze w Kabulu po 2014 roku. Obecnie głównym problemem jest to, że z Afganistanem nie podpisano porozumień o statusie misji doradczej i antyterrorystycznej NATO po tymże roku. W związku z kontrowersyjnymi decyzjami Karzaja (o uwolnieniu kilkudziesięciu liderów talibów i uznaniu aneksji Krymu przez Rosję) nie ma szans na podpisanie tych porozumień do czasu zaprzysiężenia nowego prezydenta Afganistanu. Jednak poparcie umów z USA i NATO przez afgańskich liderów plemiennych i głównych kandydatów w wyborach prezydenckich zdaje się oddalać scenariusz tzw. opcji zerowej, ze wszystkimi jej negatywnymi konsekwencjami dla stabilności kraju po grudniu 2014 roku. Jest bardzo prawdopodobne, że podpisanie tych umów będzie pierwszą decyzją nowo zaprzysiężonego prezydenta Afganistanu.

Stosunkowo sprawny przebieg i duża frekwencja w pierwszej turze wyborów prezydenckich oraz profesjonalizm ANSF osłabiają propagandowo Taliban. Dają też nadzieję na konsolidację dotychczasowych osiągnięć NATO i Afgańczyków. Utrzymanie się pozytywnych tendencji w Afganistanie podważa argumenty tych, którzy kwestionowali sens misji NATO w tym kraju. Poza tym wybory prezydenckie w 2014 roku mogą być zapowiedzią zmiany mentalności afgańskich elit i społeczeństwa. Sukces Abdullaha zwiększyłby szanse na zmiany we władzach i administracji w Kabulu, ale bardziej prawdopodobne jest zwycięstwo kandydata mogącego dłużej pozostawać pod wpływem odchodzącego prezydenta. Zapewnienie bezpieczeństwa do czasu rozstrzygnięcia drugiej tury (czerwiec – lipiec 2014 roku) wyborów będzie nadal poważnym wyzwaniem dla ANSF i ISAF. Jeśli nie dojdzie do manipulacji i fałszerstw wyborczych na skalę obserwowaną w 2009 roku, nie tylko umocni to pozycję nowego prezydenta Afganistanu, lecz także zwiększy wiarygodność i sprawność NATO w najtrudniejszej dotychczas misji bojowej sojuszu. Do czasu poznania ostatecznych wyników wyborów Stany Zjednoczone i NATO powinny zachować dotychczasowy dystans do poszczególnych kandydatów. Dzięki temu można uniknąć błędów z 2009 roku, kiedy USA otwarcie poparły Abdullaha i skomplikowały swoje relacje z Karzajem na następnych pięć lat. Brak widocznego zaangażowania politycznego Zachodu po stronie któregoś z głównych kandydatów nie oznacza jednak zmniejszenia wsparcia technicznego i wojskowego dla drugiej tury wyborów w Afganistanie. Kraje NATO powinny w dalszym ciągu unikać przedwczesnych oświadczeń i komentarzy, które mogłyby utrudnić osiągnięcie niezbędnych kompromisów i zaburzyć nowy układ sił w Kabulu. Powodzenie afgańskich wyborów gwarantuje zrównoważoną agendę najbliższego szczytu NATO.

W świetle wojskowych doświadczeń i korzyści Polski z udziału w ISAF wciąż aktualna jest rekomendacja o zaangażowaniu polskich wojsk specjalnych w misję antyterrorystyczną w Afganistanie po 2014 roku. Niezależnie od kontrowersji, jakie budzi w Polsce ISAF, misja ta ma też duże znaczenie dla stosunków polsko-amerykańskich i nie można wykluczyć, że USA bierze ją pod uwagę w kalkulacjach wobec sprawdzonego sojusznika z Europy.

Tekst artykułu ukazał się na stronie Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.

Marcin Andrzej Piotrowski
Analityk w grupie ds. bezpieczeństwa międzynarodowego w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych, doktor nauk humanistycznych, były dyplomata i polski oficer łącznikowy przy Biurze Specjalnego Przedstawiciela USA ds. Afganistanu i Pakistanu oraz przy Sekretariacie Międzynarodowej Grupy Kontaktowej ds. Afganistanu i Pakistanu.

dodaj komentarz

komentarze


Wojna w świętym mieście, część trzecia
 
Sprawa katyńska à la española
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część druga
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Święto stołecznego garnizonu
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Szybki marsz, trudny odwrót
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Na straży wschodniej flanki NATO
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Kadisz za bohaterów
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Kolejne FlyEye dla wojska
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Tragiczne zdarzenie na służbie
Rekordziści z WAT
Posłowie dyskutowali o WOT
25 lat w NATO – serwis specjalny
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Pod skrzydłami Kormoranów
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
SOR w Legionowie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO na północnym szlaku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Gunner, nie runner
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Metoda małych kroków
Wytropić zagrożenie
NATO on Northern Track
Ameryka daje wsparcie
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Pilecki ucieka z Auschwitz
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojna w świętym mieście, epilog
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Zachować właściwą kolejność działań
Od maja znów można trenować z wojskiem!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO