moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kraken dla Kormoranów

Sonar obserwacji bocznej Katfish wraz z autonomicznym systemem wodowania to kolejne nowoczesne urządzenie, z którego będą mogły skorzystać załogi dwóch budowanych właśnie niszczycieli min typu Kormoran II. Kanadyjska firma Kraken Robotics Inc. dostarczy je Polsce najpóźniej jesienią przyszłego roku.

Sonar Katfish służy do przeczesywania morskiego dna w poszukiwaniu min i niewybuchów. Urządzenie działa w oparciu o technologię apertury syntetycznej, która pozwala na uzyskiwanie obrazu w bardzo wysokiej rozdzielczości. Jest on przesyłany na pokład okrętu w czasie niemal rzeczywistym, dzięki czemu marynarze mogą na bieżąco oceniać zarejestrowane obiekty. Mało tego, dzięki konstrukcji sonaru jednostka pływająca, nawet holując go, może zachować znaczącą prędkość.

Już wkrótce z urządzenia skonstruowanego przez kanadyjską firmę Kraken Robotics Inc. będą mogły skorzystać załogi budowanych właśnie niszczycieli min typu Kormoran II. – Do korzystania z sonaru zostaną przystosowane obie jednostki seryjne: ORP „Albatros” i ORP „Mewa” – informuje Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji w przedsiębiorstwie Remontowa Holding SA. – Część wyposażenia będzie się na stałe znajdować na obu okrętach. Natomiast sonar obserwacji bocznej Katfish 180 Towed SAS System wraz z autonomicznym systemem wodowania ALARS będzie okrętowany każdorazowo na tej z jednostek, której misja będzie wymagała korzystania z tego typu sprzętu – dodaje.

Sprzęt powinien zostać dostarczony do Stoczni Remontowa w Gdańsku, gdzie budowane są obydwa okręty, najpóźniej 1 listopada przyszłego roku. „Nasza firma jest zaszczycona mogąc pracować z partnerem tak znaczącym dla NATO. Spodziewamy się, że ten kontrakt stanie się silnym bodźcem także dla innych państw Sojuszu. Jeżeli Polsce udałoby się wyeksportować Kormorany, zyskalibyśmy szanse na sprzedaż naszych urządzeń na kolejnych zagranicznych rynkach” – podkreśla Karl Kenny, szef firmy Kraken, w komunikacie opublikowanym na stronie firmy.

Kormoran II to seria nowoczesnych niszczycieli min, konstruowanych z myślą o polskiej marynarce. Prototypowa jednostka ORP „Kormoran” trafiła do służby jesienią 2017 roku. Weszła w skład 13 Dywizjonu Trałowców, przyporządkowanego 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Okręt cały czas jeszcze przechodzi badania eksploatacyjno-wojskowe. Ostatnio przebywał na Morzu Północnym, na krótko zawijając do portu w szkockim Edynburgu.

W stoczni Remontowa trwa budowa kolejnych dwóch jednostek z serii Kormoran II. W październiku ubiegłego roku został tam zwodowany ORP „Albatros”, stoczniowcy położyli też stępkę pod ORP „Mewa”. Kadłuby obydwu, tak jak w przypadku prototypu, są budowane z amagnetycznej stali. Takie rozwiązanie pozwala zmniejszyć ryzyko zainicjowania detonacji miny, która reaguje na pole magnetyczne przepływającej nad nią jednostki. Zgodnie z projektem wszystkie Kormorany zostaną też wyposażone w pędniki cykloidalne, zapewniające dużą zwrotność. Jednostki seryjne będą jednak miały nieco inne wyposażenie niż prototyp. Załogi skorzystają na przykład z pojazdów Double Eagle Sarov, które służą do identyfikacji min morskich oraz podkładania pod nie ładunków wybuchowych i mogą pracować nawet przy silnych prądach. Dostaną też do dyspozycji autonomiczne pojazdy podwodne Gavia, w ich najnowszej konfiguracji. Urządzenia przeczesują dno morskie z dużą dokładnością, także bezpośrednio pod swoim kadłubem. Sarov i Gavia zastąpią dwa inne pojazdy podwodne wykorzystywane na ORP „Kormoran” – Double Eagle Mk III oraz Morświn. Inna zmiana wiąże się z pokładową armatą. Pierwszy z Kormoranów został wyposażony w 23-milimetrowego Wróbla, podczas gdy kolejne dwa otrzymają 35-milimetrowy zestaw OSU-35 Tryton.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: krakenrobotics.com

dodaj komentarz

komentarze

~dzikiJOE
1600712760
2055 no moze max 2060 i to nie jest zart, szybciej sie nie da
41-D2-65-48
~ja
1600365180
Kiedy wymiana archaicznego Wróbla 2x23mm na działo 35mm? ktoś coś wie?
87-BC-C5-01

Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
17 września 1939. Nigdy więcej
Z najlepszymi na planszy
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Cios w plecy
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Brytyjczycy żegnają Malbork
Krok ku niezależności
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Żandarmeria skontroluje także cywilów
„Road Runner” w Libanie
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Czołgiści w ogniu
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Człowiek w pętli
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Husarz z polskim instruktorem
Największy transport Abramsów w tym roku
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Święto Wojsk Lądowych
Orlik na Alfę
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Zwycięska batalia o stolicę
Kurs dla najlepszych w SERE
Dwie agresje, dwie okupacje
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Rekompensaty na nowych zasadach
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Wielkie zbrojenia za Odrą
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
W poszukiwaniu majora Serafina
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Pożegnanie z Columbią
Hekatomba na Woli
Debiut polskich Patriotów
NATO – jesteśmy z Polską
Black Hawki nad Warszawą
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Brytyjczycy na wschodniej straży

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO