moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pierwszy krok do „Mewy”

Ruszyła budowa ORP „Mewa”, trzeciego z serii niszczycieli min typu Kormoran II. Symbolicznym początkiem inwestycji było tzw. cięcie blach, które zostało przeprowadzone w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. W tym miejscu powstaje również drugi z Kormoranów – ORP „Albatros”. Natomiast pierwsza jednostka tego typu od dwóch lat służy w marynarce.


ORP Mewa będzie okrętem klasy Kormoran

Tym razem obyło się bez dziennikarzy, błysku fleszy i okolicznościowej uroczystości. W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. kilka dni temu zostało przeprowadzone cięcie blach pod nowy okręt dla marynarki wojennej – ORP „Mewa”. Oznacza to, że budowa trzeciego i (na razie) ostatniego niszczyciela min typu Kormoran II oficjalnie się rozpoczęła. – Będziemy pracowali przy dwóch Kormoranach jednocześnie – przypomina Grzegorz Landowski, rzecznik Remontowa Holding S.A., do którego należy gdańska stocznia. W grudniu ubiegłego roku została położona stępka pod bliźniaczą jednostkę ORP „Albatros”.

To dla stoczni spore wyzwanie. Kadłuby okrętów budowane są bowiem z amagnetycznej stali, a to wymaga zachowania specjalnych procedur. Z myślą o takich inwestycjach na terenie zakładu została urządzona specjalna hala odgrodzona od reszty pomieszczeń śluzą, gdzie między innymi filtrowane jest powietrze. Dostęp do tego miejsca mają jedynie odpowiednio przeszkoleni pracownicy.

Landowski zapewnia, że stocznia podoła zadaniu. – Harmonogram inwestycji został ustalony dużo wcześniej. Hala jest wystarczająco duża, by budować w niej dwie jednostki równolegle. Mamy też odpowiednią do tego liczbę pracowników – podkreśla rzecznik Holdingu. W myśl założeń budowa „Mewy” powinna się zakończyć w czwartym kwartale 2021 roku. „Albatros” ma być gotowy rok wcześniej. Tymczasem prototypowa jednostka serii – ORP „Kormoran” został przekazany marynarce w listopadzie 2017 roku.

Okręt został przeznaczony przede wszystkim do poszukiwania, klasyfikacji i niszczenia min morskich. Sam również może je stawiać, zarówno pojedynczo, jak i w zagrodach. W przyszłości będzie reprezentował Polskę podczas misji stałych zespołów NATO. ORP „Kormoran” ma 58,5 metra długości, 10,3 metra szerokości oraz wyporność 850 ton. Konstrukcja kadłuba i cichy napęd znacząco podnoszą bezpieczeństwo marynarzy podczas operacji bojowych. Współcześnie używane miny reagują bowiem najczęściej na odpowiednio wysokie pole magnetyczne albo natężenie dźwięków. Podczas ich poszukiwania załoga może korzystać z kilku sonarów. Pierwszy został umieszczony pod kilem, dwa kolejne zaś na pojazdach podwodnych Double Eagle Mk III oraz Hugin. Miny wykryte przez marynarzy mogą być likwidowane na kilka sposobów. Służą do tego kolejne dwa typy podwodnych pojazdów. Zdalnie sterowany Morświn podkłada pod niebezpieczne znaleziska ładunki wybuchowe zwane toczkami. Głuptak w wersji bojowej sam detonuje się w pobliżu miny.

Na pokładzie ORP „Kormoran” jest także miejsce dla wyspecjalizowanych nurków minerów, którzy do dyspozycji mają na przykład komorę dekompresyjną. Niszczyciel min posiada trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm oraz armatę Wróbel kalibru 23 mm.

Już dziś wiadomo, że dwa kolejne niszczyciele min będą się nieco różniły od prototypu. – Zamawiający zgłosił pewne pomysły na modernizację w trakcie budowy oraz rozszerzenie systemów okrętowych. Propozycje te są obecnie negocjowane – przyznaje Landowski. Na pewno „Albatros” i „Mewa” zamiast armaty Wróbel będą miały na pokładzie 35-mm armatę opartą na konstrukcji Tryton. Pewien czas temu urządzenie zostało zamontowane na korwecie ORP „Kaszub” i tam pomyślnie przeszło testy

Wszystkie Kormorany będą stacjonować w Gdyni. Trafią do 13 Dywizjonu Trałowców, który podlega 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Zastąpią tam starsze jednostki projektu 206FM.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze

~bcgv
1561837680
Co z systemem Tryton? Czy można na "kormoranach" do samoobrony zamontować Poprada?
CC-FD-13-79
~Ślązak
1561388460
Kończyć tą serie to błąd brak wyobraźni i szacunku dla pieniędzy podatników mamy jeszcze drugi dywizjon trałowców wybudujmy niszczyciele min także dla niego koszty jednostkowe pójdą wyraźnie w dół , ale to trzeba mieć odrobinę zdrowego rozsądku.
08-62-4F-44

Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Niemieckie wsparcie z powietrza
Wojsko ma swojego satelitę!
Astronauta w Szkole Orląt
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Panczeniści na podium w Hamar
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Militarne Schengen
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Gala Boksu na Bemowie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Święto sportowców w mundurach
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Kto zostanie Asem Sportu?
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Aby granica była bezpieczna
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Odpalili K9 Thunder
Polski Rosomak dalej w produkcji
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Służba w kadrze
Kolejne AW149 nadlatują
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Pancerniacy jadą na misję
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Seryjny Heron coraz bliżej
Wisła dopłynęła
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Mundurowi z benefitami
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najdłuższa noc
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Niebo pod osłoną
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Snowboardzistka i pływacy na medal
„Burza” nabiera kształtów
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Dzień wart stu lat
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Gdy ucichnie artyleria
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Nowe K9 w Węgorzewie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
The Taste of Military Service
Plan na WAM
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Combat 56 u terytorialsów
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Historyczna „Wisła”
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Szukali zaginionych w skażonej strefie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO