Ograniczenia w handlu i usługach wprowadzone ze względu na pandemię koronawirusa sprawiły, że wielu najemców lokali użytkowych Agencji Mienia Wojskowego straciło źródło dochodów. To głównie właściciele punktów usługowych i handlowych, małej gastronomii i przedszkoli, którzy musieli zawiesić działalność. AMW chce im pomóc i w uzasadnionych przypadkach obniżyć czynsze.
Agencja Mienia Wojskowego przede wszystkim odpowiada za zakwaterowanie żołnierzy. Wypłaca im świadczenia mieszkaniowe z dotacji MON, przyznaje miejsca w internatach, ale też buduje nowe lokale i czasem wynajmuje mieszkania na rynku cywilnym. Pieniądze na ten cel pochodzą m.in. z obrotu nieruchomościami, w tym z wynajmu lokali użytkowych cywilnym przedsiębiorcom. – Wynajmujemy w sumie ponad 1300 nieruchomości, zlokalizowanych w atrakcyjnych punktach Warszawy, Poznania czy Wrocławia. Nasz miesięczny zysk z tego tytułu to ok. 2,5 mln zł – mówi Małgorzata Weber, rzeczniczka AMW.
Wśród najemców Agencji są właściciele sklepów, punktów usługowych, placówek oświatowych, hurtowni, magazynów czy warsztatów. Niektórych, z racji prowadzonej działalności, obecny kryzys wynikający z epidemii COVID-19 nie dotknął tak mocno. Chodzi np. o właścicieli sklepów spożywczych i aptek, które cały czas działają. Ale najemcami AMW są też osoby prowadzące zakłady fryzjerskie i kosmetyczne, prywatne przedszkola oraz inne punkty usługowe, których działalność, w wyniku sytuacji epidemicznej, musiała zostać zawieszona. I właśnie tej grupie przedsiębiorców AMW postanowiła wyjść naprzeciw i pozytywnie rozpatrzeć ich wnioski o obniżki miesięcznego czynszu.
– Zdajemy sobie sprawę, że w obliczu kłopotów finansowych nasi klienci mogą w ogóle zrezygnować z prowadzenia działalności, a w efekcie z wynajmu lokalu. Dla nas oznaczałoby to dodatkowe koszty, bo nie tylko stracilibyśmy wpływy z czynszów, ale też sami musielibyśmy ponosić koszty utrzymania lokali, takie jak podatki i opłaty za media – tłumaczy Krzysztof Falkowski, prezes Agencji i dodaje: – Chcemy też pomóc przedsiębiorcom w tej trudnej sytuacji i wzmocnić działania tarczy antykryzysowej wprowadzonej przez rząd.
Do Agencji wystąpiło już ok. 250 przedsiębiorców. Jak zaznaczają jednak przedstawiciele AMW, złożenie wniosku o bonifikatę nie oznacza automatycznej obniżki. Każda sprawa jest rozpatrywana indywidualnie przez powołane specjalnie w tym celu komisje, działające przy oddziałach regionalnych AMW. Przy podejmowaniu decyzji o ewentualnej obniżce czynszu najważniejsza jest branża, w której działa dany najemca oraz straty finansowe, jakie poniósł w wyniku sytuacji kryzysowej.
Przedstawiciele Agencji przyznają, że zdarzają się tacy, którzy chcą wykorzystać obecną sytuację i wnioskują o obniżkę czynszu, mimo że kryzys nie wpłynął na prowadzoną przez nich działalność. – Dlatego podkreślam, że naszym celem jest przede wszystkim zminimalizowanie strat najbardziej poszkodowanym. Wiadomo, że właściciel sklepu spożywczego nie musi borykać się z takimi kłopotami, jak np. osoba prowadząca zakład kosmetyczny – mówi Zbigniew Prokopczyk, dyrektor Departamentu Nieruchomości AMW.
Wysokość udzielonej bonifikaty będzie zależała od indywidualnej sytuacji danego przedsiębiorcy.
Szczegółowe informacje na temat bonifikat można uzyskać w oddziałach regionalnych Agencji telefonicznie lub poprzez pocztę elektroniczną. Możliwe jest też pozostawianie dokumentów i korespondencji w skrzynkach podawczych zlokalizowanych w każdym z oddziałów. Z uwagi na zagrożenie związane z koronawirusem od 16 marca do odwołania zamknięte są biura obsługi klienta.
autor zdjęć: AMW
komentarze