moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nowa odsłona Borsuka

Huta Stalowa Wola zaprezentowała na MSPO kolejną odsłonę nowego bojowego wozu piechoty o kryptonimie Borsuk, nad którym pracuje od czterech lat na zlecenie armii. W odróżnieniu od modelu pokazywanego na targach rok temu, obecny przeszedł już próby trakcyjne, badania balistyczne oraz najtrudniejszy – ze względu na wagę 25 ton – test pływalności.

 

Ma mieć automatyczną (bezzałogową) wieżę uzbrojoną w armatę kalibru 30 lub 40 mm oraz wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych. Ma również dysponować nowoczesnymi systemami dowodzenia i kierowania, chronić załogę przed wybuchami min oraz improwizowanych ładunków wybuchowych, ważyć nie więcej niż 25 ton. I najważniejsze – pływać. Tak w telegraficznym skrócie przedstawiają się wymagania polskich sił zbrojnych wobec bojowego wozu piechoty, który – według planów wojska – w przyszłości powinien zastąpić używane obecnie BWP-1. Tych ostatnich armia ma aż 900, jednak to konstrukcja nie tylko przestarzała i o bardzo małych walorach bojowych na współczesnym polu walki, lecz także z roku na rok pochłaniająca coraz większe środki ze względu na milionowe koszty remontu.

W 2014 roku Ministerstwo Obrony Narodowej zdecydowało o uruchomieniu programu opracowania Nowego Pływającego Bojowego Wozu Piechoty Borsuk (NPBWP Borsuk). Zadanie to powierzono konsorcjum rodzimych firm z Hutą Stalowa Wola na czele. W jego skład wchodzą także: Rosomak SA, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA, Wojskowe Zakłady Elektroniczne SA, Wojskowe Zakłady Inżynieryjne SA, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych – OBRUM Sp. z o.o., Wojskowa Akademia Techniczna, Akademia Sztuki Wojennej i Politechnika Warszawska.

 

Co istotne, MON oczekuje, że konsorcjum opracuje nie tylko prototyp nowego bewupa, ale również zaprojektuje jego wersje specjalistyczne: rozpoznawczą, dowodzenia, rozpoznania skażeń, zabezpieczenia technicznego, rozpoznania inżynieryjnego, wóz ewakuacji medycznej oraz moździerz samobieżny kalibru 120 mm.

Targowa premiera

Rok temu, podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, po raz pierwszy publicznie pokazano model Borsuka. Ważący 25 ton pojazd uzbrojony był w bezzałogową wieżę ZSSW-30 z 30-milimetrowym działkiem oraz dwoma przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Spike. Przedstawiciele HSW podkreślali wówczas, że wóz trafił na targi właściwie prosto z hal montażowych i dopiero miał rozpocząć żmudne testy i badania zakładowe. Mały one pokazać, czy Borsuk spełnia narzucone wymagania i normy w zakresie trakcji, odporności balistycznej i pływalności. Szczególnie ten ostatni punkt budził najwięcej pytań ekspertów. To dlatego, że niesłychanie trudno jest opracować konstrukcję ciężką, silnie opancerzoną, która jednocześnie swobodnie pokonuje przeszkody wodne.


Film: Michał Niwicz, Paweł Sobkowicz

Nowa odsłona Borsuka

Podczas tegorocznego MSPO inżynierowie z HSW mogli się pochwalić sukcesem. Choć znów przywieźli do Kielc jedynie model bewupa (a nie przedprodukcyjny prototyp), to jest to już pojazd, który przeszedł kluczowe testy zakładowe i badania. – Wóz z powodzeniem przeszedł próby trakcyjne, podczas których sprawdzaliśmy, jak radzi sobie z pokonywaniem różnego rodzaju terenu. Podobnie było przy badaniach balistycznych, podczas których testowaliśmy odporność na ostrzał i eksplozję improwizowanych ładunków wybuchowych. Poradził sobie także w testach pływalności – wylicza Bernard Cichocki, prezes Huty Stalowa Wola.

Przedstawiciele HSW nie ukrywali zadowolenia z pozytywnych wyników tych badań, szczególne dotyczących pływalności. – To jest dla nas inżyniersko i technicznie bardzo duże wyzwanie. Wydaje nam się jednak, że jesteśmy w stanie zapewnić pokonywanie przeszkód wodnych, zachowując jednocześnie wymagany poziom ochrony przeciwminowej – komentował Bartłomiej Zając, członek zarządu HSW i dyrektor rozwoju HSW, który jest odpowiedzialny za projekt Borsuka.

Pokazany na tegorocznym MSPO Borsuk różni się nieco od poprzedniej wersji. Jedną z najbardziej rzucających się w oczy zmian konstrukcyjnych są gąsienice elastomerowe, a nie stalowe. – Zdecydowaliśmy się na takie rozwiązanie, gdyż tego typu gąsienice dają mniej wibracji, więc warunki mechanoklimatyczne, w których pracują elementy wewnętrzne są dla nich bardziej korzystne. Takie gąsienice również są dużo cichsze od stalowych – przekonuje Bartłomiej Zając. Dodaje, że jeśli jednak załoga bewupa będzie potrzebowała do pokonywania trudnego terenu gąsienic stalowych (lepiej dających sobie z tym radę niż wersja kompozytowa), to wymiana nie będzie trudna. W Borsuku będzie można wymienić gąsienice elastomerowe na stalowe poprzez zamianę koła wieńca napędzającego. Jest to operacja, którą żołnierze będą mogli bez problemu przeprowadzić we własnym zakresie.

Co teraz czeka Borsuka? W tym roku dalszy ciąg badań i testów zakładowych, a gdy wóz przejdzie je pomyślnie, w przyszłym roku zmierzy się z wojskowymi badaniami i testami.

 

 


 

W Kielcach trwa XXVI Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego. Jeśli na nim będziecie, koniecznie odwiedźcie stoisko Wojskowego Instytutu Wydawniczego. Numer naszego stoiska to D-47 w hali D. Z okazji tegorocznej imprezy wydaliśmy specjalny 140-stronicowy numer „Polski Zbrojnej” zawierający artykuły o żywotnych problemach naszych sił zbrojnych. Piszemy m.in. o tym, jak bardzo potrzebne są naszym siłom zbrojnym nowe śmigłowce i gruntownie analizujemy koncepcję modernizacji czołgu Twardy.

Oprócz specjalnego wydania „PZ” dostaniecie również na naszym stoisku bieżący numer „Polski Zbrojnej” – flagowego miesięcznika Wojska Polskiego, a także inne nasze wydawnictwa: kwartalnik „Polska Zbrojna. Historia”, „Przegląd Sił Zbrojnych” oraz kwartalnik naukowy „Bellona”. 
Do zobaczenia na naszym stoisku D-47 w hali D.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~hermanaryk
1536831720
Scooby, czyżbyś się spodziewał wojny pozycyjnej, że ignorujesz zagrożenie minowe? Ciekawe, jak (oraz czym i kim) chciałbyś ją prowadzić :) Pływalność jest bardzo istotna, zwłaszcza w walce z przeciwnikiem, który - jak Rosja - przykłada do niej wielkie znaczenie. A jeśli nie możesz jeździć po polach, to masz jak w banku, że będzie po nich jeździł przeciwnik - i po prostu cię wymanewruje jak dziecko. Słowem: nie pisz o sprawach, o których nie masz pojęcia, to nie wyjdziesz na ignoranta :)
E8-98-A0-7B
~Scooby
1536160920
Działając w defensywie nie musi być specjalnie odporny na miny. Pływalność jest nie istotna. Zróbcie BWA na bazie Kraba będą te same części . Co do gąsienic. Walczy się o drogi , węzły komunikacyjne, miasta , po polach się już nie jeździ , Drogę można objechać , zasypać naprawić .
DB-3F-9C-53

Saperzy zimą otworzą ogień
 
Armia Fight Night znów w akcji
Komisje sejmowe o umowie z USA
Daglezje na większe przeprawy
Będą zmiany w „Regulaminie ogólnym”
Kwalifikacja odbędzie się …
Na straży niebieskiej linii
IBCS dla Polski
Szpital tymczasowy na Okęciu jest już gotowy
Na rozgrzewkę – zapasy
Kuźnie oficerskich kadr
Pustynna burza wokół Husajna
Kolejny dzień walki z koronawirusem
Dołącz do zawodowców
Powstali przeciw carskiej potędze
Pancerniacy ćwiczyli z niemiecką armią
Niebawem ruszą szczepienia żołnierzy
NATO o przyszłości misji w Iraku i Afganistanie
Meta podsumowała komandoskie biegi
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Wojsko walczy z COVID-19
Trudny rok na misjach
155 mm dla US Army
Amerykanie odmładzają F-16
Treningi z gwiazdami zakończone, ale ćwiczcie dalej sami!
Jakie zmiany w umundurowaniu?
Kandydaci na nurków szkolą się w Gdyni
Najlepsi wśród „górali”
Wojsko – plan na życie
Admirał Bauer nowym szefem Komitetu Wojskowego NATO
Polak w służbie Jej Królewskiej Mości
Bohaterowie z 5 Pułku Artylerii
VIII zmiana PKW gotowa na misję
Agenci wywiadu na bobslejach
Jakie zmiany w mundurówce?
18 Dywizja z Wielonarodową Brygadą
Jest Warszawa
Laserowa artyleria US Army
Ukraiński kurs na Zachód
Dama odeszła do historii
Żydzi od Andersa
Komandosi znad Garigliano
Kutno w sieci LogHubs
Prezydent Duda: współpraca wojskowa z USA ponad polityką
Hartowanie spadochroniarzy
„Tarzan” wróci do domu
Obrady ministrów obrony NATO
Symulator Orlika w Dęblinie
Zmiany w dodatkowym wynagrodzeniu
Nowe zasady wynagradzania za służbę przygotowawczą
Ferie z gwiazdami sportu
Kolebka biathlonu w rozbudowie
Co musi umieć kierowca czołgu
Zmiana w unijnej misji we Włoszech
(Nie)olimpijski sezon udany dla żołnierzy
Trudny egzamin przed misją
Nurkowie w głębinach
WBH upublicznia swoje archiwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO