moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Ślązak” pod lupą wojskowej komisji

Wojskowa komisja powołana przez Inspektorat Uzbrojenia MON weszła na pokład patrolowca ORP „Ślązak”. Tym samym rozpoczęły się próby zdawczo-odbiorcze, których finałem będzie przekazanie okrętu marynarce wojennej. Jak informuje PGZ Stocznia Wojenna, zakończenie testów planowane jest na koniec marca.

W połowie listopada ubiegłego roku ORP „Ślązak” rozpoczął próby morskie. Przez dwa i pół miesiąca wyznaczona przez stocznię załoga oraz eksperci reprezentujący producentów poszczególnych urządzeń sprawdzali, jak one działają. Testy obejmowały między innymi funkcjonowanie układu napędowego w różnych trybach oraz systemu przeciwpożarowego czy systemu walki ze skażeniami chemicznymi. Specjaliści przyjrzeli się pracy aparatury odpowiadającej za łączność, nawigację, a także kierowanie systemami walki i uzbrojenia. Przeprowadzono próbne strzelania z armat kalibru 76 i 30 mm z użyciem ćwiczebnej amunicji. Symulowane cele znajdowały się na morzu oraz w powietrzu. Eksperci sprawdzili również działanie urządzeń, które odpowiadają za szyfrowaną komunikację zgodną ze standardami NATO oraz system rozpoznania „swój–obcy”. Określany jest on skrótem IFF (Identification Friend or Foe) i pozwala na szybkie ustalenie przynależności państwowej samolotu bądź okrętu interesującego załogę. W próby włączyła się marynarka wojenna, lotnictwo morskie oraz siły powietrzne. Ze „Ślązakiem” współpracował mały okręt ratowniczy ORP „Zbyszko”, śmigłowiec „Anakonda” oraz samolot F-16.

Jak przyznaje Konrad Konefał, prezes Stoczni Wojennej w Gdyni, czyli głównego wykonawcy okrętu, podczas testów wyszło na jaw kilka usterek. Dotyczyły one funkcjonowania wentylacji i układu elektrycznego. – W czasie prób morskich zanotowaliśmy też usterkę dotyczącą łożyska przekładni. Ale, paradoksalnie, była to dla nas korzystna okoliczność, bo mogliśmy w realnej sytuacji sprawdzić działanie systemu IPMS [system zarządzania okrętem – red.] – tłumaczy prezes Konefał. – Zareagował prawidłowo: odstawił, czyli wyłączył całą linię wału, i okręt przeszedł w tryb pracy na jednym silniku. Sama usterka okazała się wadą fabryczną. Producent wymienił łożysko. Pozostałe nieprawidłowości również zostały usunięte. – „Ślązak” jest szybki. Potrafi osiągnąć zapisaną w kontrakcie prędkość 31 w., co uczyni go najszybszą jednostką polskiej marynarki wojennej. Do tego dochodzi dobra stateczność, właściwe zachowanie podczas manewrów i naprawdę małe drgania wywołane pracą układu napędowego. Komfort pływania jest zatem duży – podkreśla prezes PGZ Stocznia Wojenna.

Same próby zdawczo-odbiorcze rozpoczęły się w poniedziałek. ORP „Ślązak” znowu będzie regularnie wychodził w morze. Funkcjonowanie zaś okrętowych systemów i urządzeń zostanie ocenione raz jeszcze, tym razem przez członków komisji odbiorczej powołanej przez Inspektorat Uzbrojenia MON. – W jej skład wchodzi prawie 60 specjalistów. Wśród nich są przedstawiciele i eksperci z wielu instytucji resortu obrony narodowej, na przykład z Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych oraz Rejonowego Przedstawicielstwa Wojskowego – informuje kpt. Krzysztof Płatek, rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia. Pierwsze zaplanowane próby dotyczą układu napędowego, mechanizmów pomocniczych oraz systemów ogólnookrętowych. Na razie nie wiadomo, jak długo potrwa procedura zdawczo-odbiorcza. Jak zastrzega stocznia, zależy to od wielu czynników, m.in. od pogody, sprawności pracy zarówno wojskowej komisji odbiorczej, jak i stoczniowej, która zdaje jednostkę, czy też od możliwości wydzielenia okrętów i śmigłowców do współpracy ze „Ślązakiem”. Wreszcie od tego, czy podczas prób nie pojawią się kolejne usterki, które trzeba będzie usunąć. Termin sfinalizowania badania został w kontrakcie określony na koniec marca. – Jesteśmy zdeterminowani, by zakończyć próby w terminie kontraktowym – podkreśla Konefał i dodaje, że ostatnie etapy budowy jednostki stocznia realizowała na czas. – Jestem dobrej myśli, bo zarówno po stronie wojskowej, stoczniowej, jak i zagranicznych oraz polskich dostawców widzę duże zaangażowanie. Mimo wielu trudności jesteśmy na dobrej drodze – podsumowuje.

Historia „Ślązaka” ciągnie się od 2001 roku. Wówczas to zainicjowany został program „Gawron”, który miał zapewnić polskiej marynarce siedem nowoczesnych korwet. Z zapowiedzi pozostał jednak tylko jeden kadłub. W 2013 roku resort obrony podjął decyzję, że budowa jednostki zostanie dokończona, ale według zweryfikowanego projektu. Niedoszła korweta stanie się patrolowcem. Ostatecznie okręt został wyposażony w zintegrowany system walki oparty na zautomatyzowanym systemie walki Tacticos, który łączy ze sobą okrętowe sensory i efektory, czyli uzbrojenie. „Ślązak” ma nowoczesne systemy kierowania ogniem oraz radary. Na pokładzie zamontowano 76-milimetrową armatę OTO-Melara, dwie 30-milimetrowe armaty Marlin-WS oraz cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm. Okręt nie został uzbrojony w rakiety czy torpedy, ale w miarę możliwości i potrzeb lukę tę można wypełnić. Jak zapewnia prezes Konefał, bojowe centrum informacyjne oraz wyposażenie softwerowe są przystosowane do obsługi tego typu uzbrojenia.

Za budowę ORP „Ślązak” odpowiadają trzy podmioty. Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Stocznia Wojenna, a także koncern Thales, który odpowiada za uzbrojenie, i Enamor zajmujący się radarami, nawigacją i łącznością wewnętrzną.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojskowy bus do szczęścia
Wojsko na Horyzoncie
Elementy Wisły testowane w USA
„Horyzont” przeciw dywersji
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Komplet medali wojskowych na ringu
Dzień wart stu lat
Kapral Bartnik mistrzem świata
Krajowa produkcja amunicji
Bezzałogowy nurek
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Pilica w linii
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Mundurowi z benefitami
Sukces Polaka w biegu z marines
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polski „Wiking” dla Danii
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Ogień z Leopardów na Łotwie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Razem na ratunek
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Gdy ucichnie artyleria
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Niebo pod osłoną
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Pancerniacy jadą na misję
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Militarne Schengen
Warto być wGotowości
Plan na WAM
The Darker, the Better
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Udany start Peruna
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
W gotowości, czyli cywile na poligony
Drony w szkołach
Marynarze podjęli wyzwanie
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Nieoceniona siła edukacji
Żołnierze pomagają w akcji na torach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO