moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

PGZ: dokończymy budowę „Ślązaka”

Polska Grupa Zbrojeniowa dokończy budowę ORP „Ślązak” w Stoczni Marynarki Wojennej. – Nie spodziewamy się znaczących przesunięć w harmonogramie prac – zapewniają przedstawiciele koncernu. PGZ został nowym właścicielem gdyńskiej stoczni i najpewniej w lutym przejmie również okręt.

1 stycznia Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni już formalnie stała się częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej. To efekt finalizowanej przez kilka miesięcy transakcji. Pod koniec 2016 roku gdyńskie przedsiębiorstwo, które od dłuższego czasu znajdowało się w stanie upadłości, zostało wystawione na sprzedaż. Do wyścigu stanął tylko jeden podmiot – powołana przez PGZ spółka pod nazwą Stocznia Wojenna. Zaoferowała niemal 225 mln zł. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zezwolił na koncentrację kapitału, a teraz stała się ona faktem. – SMW będzie używała nazwy Stocznia Wojenna – informuje Robert Papliński, rzecznik Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Tymczasem z masy upadłościowej, którą przejął nowy właściciel został wyłączony patrolowiec ORP „Ślązak”. Decyzja spowodowana była zawirowaniami wokół projektu. Jego początki sięgają 2001 roku. Wówczas to ruszył program „Gawron”, w rezultacie którego polska marynarka miała dostać siedem nowoczesnych korwet. Ostatecznie udało się rozpocząć budowę zaledwie jednej, a i tak wkrótce doszło do poważnych opóźnień. W końcu realizacja przedsięwzięcia stanęła pod znakiem zapytania. Rząd Donalda Tuska zdecydował się na jego kontynuację, jednak planowana korweta miała się stać okrętem patrolowym. ORP „Ślązak” został zwodowany w lipcu 2015 roku. Potem jednak pojawiły się kolejne problemy i przesunięcia w harmonogramie.

REKLAMA

Dziś właścicielem „Ślązaka” jest syndyk Stoczni Marynarki Wojennej. Ale PGZ deklaruje: zamierzamy przejąć okręt i dokończyć jego budowę. – Przedstawiciele naszej domeny morskiej wraz z przedstawicielami stoczni odpowiedzialnymi za projekt prowadzą negocjacje z panią syndyk. Uzgadniamy formę prawną oraz datę przekazania „Ślązaka”. Wstępnie powinno to nastąpić w połowie lutego – informuje Papliński. Jednocześnie PGZ prowadzi audyt. – Chcemy określić rzeczywisty stan, w jakim znajduje się okręt oraz zakres prac nad poszczególnymi jego segmentami – zaznacza Papliński.

Tymczasem stoczniowcy nie próżnują. – Jesteśmy właśnie na etapie prób portowych (z ang. HAT), które rozpoczęły się jeszcze w lipcu ubiegłego roku – wyjaśnia Aleksander Gierkowski z Biura Budowy Okrętu. Wiążą się one z przeprowadzeniem wstępnych testów wszystkich systemów jednostki, przy udziale producentów. Do tej pory fachowcy sprawdzili między innymi układ napędowy, systemy prądotwórcze, czy systemy sterowania i kontroli siłownią. – Próby HAT powinny zakończyć się w połowie lutego – zapowiada Gierkowski. Potem rozpoczną się przygotowania do prób morskich, które potrwają kolejnych kilka miesięcy. Przedstawiciele PGZ zapewniają, że przejęcie okrętu nie powinno wywołać dodatkowych komplikacji. – Na jednostce pracować będzie ta sama ekipa. Nie spodziewamy się znaczącego przesunięcia w harmonogramie prac – zapewnia Papliński. Jak zapowiada resort obrony, istnieje szansa, że patrolowiec wejdzie do służby jeszcze w tym roku.

ORP „Ślązak” dołączy do 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Zadaniem okrętu będzie zwalczanie celów powietrznych i nawodnych, ochrona morskich szlaków komunikacyjnych, a także podejść do portów. Pomoże w tym bogate uzbrojenie i wyposażenie, między innymi system dowodzenia wraz z konsolami firmy Thales, armata morska OTO Melara kalibru 76 mm, dwie armaty Marlin-WS kalibru 30 mm, cztery wyrzutnie pocisków rakietowych GROM i wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm, czy system kierowania ogniem. „Ślązak” ma 95 m długości i 13 m szerokości, wyporność 1800 t. Będzie rozwijał prędkość ok. 30 w., jego maksymalny zasięg to 4,5 tys. mil morskich, zaś autonomiczność, czyli zdolność operowania na morzu bez konieczności zawijania do portu, by uzupełnić zapasy została obliczona na 30 dni.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~sympatyk
1519295040
Kiedy ORP,,Ślązak ''wejdzie do służby w końcu ,gdyż przy takiej ,,szybkości'' budowy okrętów w kraju jest nie właściwa i zbyt wolna . To nie najlepiej świadczy o stoczni,która powinna się lepiej sprawować. Porównując budowę tej jednej jednostki do innych krajów NATO to my jesteśmy bardzo daleko w tyle co jest NIEZADAWALAJĄCA społeczeństwo . Dosyć tej opieszałości gdyż MY potrzebujemy wymianę wielu jednostek bojowych na nowe. To jest ważne byśmy się nie musieli wstydzić przed sojusznikami,zwłaszcza ,że najgorzej wygląda sprawa z OP. Czas byśmy wymienili w obecnym czasie chociaż dwie jednostki ,ale nie małe tylko te większe mające większe znaczenie w jednostkach bojowych i ich faktycznej wartości bojowej.
47-B1-11-51
~JSM
1516492380
Powalający okręt. Dobrze mówili że to najdroższa na świecie motorówka.
F1-BE-12-1D
~boss
1516038780
za mnie przez 15 lat na rakietowych bylo 3 komadirow majorow na 10 lajb a jak odchodzilem to 4 cumy okrety na 11 komandorow p. por
8E-BA-64-DC
~ja
1515940980
Uzbrojenie okrętu i jego prędkość "powala"
80-AB-16-01

Ćwierć wieku współpracy z amerykańskimi gwardzistami
Nowe drony dla specjalsów
Atak z wody i spod wody
Sport – przepustka do wojsk specjalnych?
Dziesiąte święto stołecznego garnizonu
Na jakich zasadach powrót do armii?
75 lat temu wybuchło powstanie w warszawskim getcie
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Bliski Wschód – definicja chaosu
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Przyszłość lotnictwa
Mój ojciec widział katyńskie doły śmierci
Trzecia zmiana gotowa do misji w Rumunii
Argentyńska zagadka
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Szer. Karolina Pilarska mistrzynią Polski w maratonie
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
Żonkile dla bohaterów getta
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Afgańska misja z nowymi siłami
Rosomaki dla Bułgarii?
Weterani przygotowują się do startu w Invictus Games
Zbrojeniowe inwestycje świętokrzyskiej politechniki
Trzy medale biatlonistek na mistrzostwach świata
Raport z płonącego getta
W drodze do Santiago de Compostela
Raki w fazie testów
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Hiszpanie modernizują armię
Czarna Dywizja mistrzem wojska w futsalu
Na pomoc żydowskiemu Westerplatte
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
„Sophia” z polskim akcentem
Zbrodnia w Katyniu i propaganda
Narodziny kłamstwa: berlingowcy w Katyniu
Kompania manewrowa gotowa do misji
16–30 kwietnia 1918 – poszukiwania polskiego króla
Beryle dla Nigerii
Agat: zmieniamy zasady gry
Trzy miesiące w lodach Antarktydy
Posłowie debatowali o modernizacji
Walczyli i zginęli dla Polski
Ministrowie obrony w Brukseli
Polacy pod fryzyjską flagą
Minister Błaszczak: nie zapomnimy o katyńskiej zbrodni
Francja inwestuje w obronność
Sportowcy z WAT wygrali VII Puchar Rektorów
Polacy szkolą irackich żołnierzy
Eksperci dyskutowali o WOT
Walki żołnierzy na gali Armia Fight Night
WAT Rekrut pomoże przyszłym studentom

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO