moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

PGZ: dokończymy budowę „Ślązaka”

Polska Grupa Zbrojeniowa dokończy budowę ORP „Ślązak” w Stoczni Marynarki Wojennej. – Nie spodziewamy się znaczących przesunięć w harmonogramie prac – zapewniają przedstawiciele koncernu. PGZ został nowym właścicielem gdyńskiej stoczni i najpewniej w lutym przejmie również okręt.

1 stycznia Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni już formalnie stała się częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej. To efekt finalizowanej przez kilka miesięcy transakcji. Pod koniec 2016 roku gdyńskie przedsiębiorstwo, które od dłuższego czasu znajdowało się w stanie upadłości, zostało wystawione na sprzedaż. Do wyścigu stanął tylko jeden podmiot – powołana przez PGZ spółka pod nazwą Stocznia Wojenna. Zaoferowała niemal 225 mln zł. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zezwolił na koncentrację kapitału, a teraz stała się ona faktem. – SMW będzie używała nazwy Stocznia Wojenna – informuje Robert Papliński, rzecznik Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Tymczasem z masy upadłościowej, którą przejął nowy właściciel został wyłączony patrolowiec ORP „Ślązak”. Decyzja spowodowana była zawirowaniami wokół projektu. Jego początki sięgają 2001 roku. Wówczas to ruszył program „Gawron”, w rezultacie którego polska marynarka miała dostać siedem nowoczesnych korwet. Ostatecznie udało się rozpocząć budowę zaledwie jednej, a i tak wkrótce doszło do poważnych opóźnień. W końcu realizacja przedsięwzięcia stanęła pod znakiem zapytania. Rząd Donalda Tuska zdecydował się na jego kontynuację, jednak planowana korweta miała się stać okrętem patrolowym. ORP „Ślązak” został zwodowany w lipcu 2015 roku. Potem jednak pojawiły się kolejne problemy i przesunięcia w harmonogramie.

REKLAMA

Dziś właścicielem „Ślązaka” jest syndyk Stoczni Marynarki Wojennej. Ale PGZ deklaruje: zamierzamy przejąć okręt i dokończyć jego budowę. – Przedstawiciele naszej domeny morskiej wraz z przedstawicielami stoczni odpowiedzialnymi za projekt prowadzą negocjacje z panią syndyk. Uzgadniamy formę prawną oraz datę przekazania „Ślązaka”. Wstępnie powinno to nastąpić w połowie lutego – informuje Papliński. Jednocześnie PGZ prowadzi audyt. – Chcemy określić rzeczywisty stan, w jakim znajduje się okręt oraz zakres prac nad poszczególnymi jego segmentami – zaznacza Papliński.

Tymczasem stoczniowcy nie próżnują. – Jesteśmy właśnie na etapie prób portowych (z ang. HAT), które rozpoczęły się jeszcze w lipcu ubiegłego roku – wyjaśnia Aleksander Gierkowski z Biura Budowy Okrętu. Wiążą się one z przeprowadzeniem wstępnych testów wszystkich systemów jednostki, przy udziale producentów. Do tej pory fachowcy sprawdzili między innymi układ napędowy, systemy prądotwórcze, czy systemy sterowania i kontroli siłownią. – Próby HAT powinny zakończyć się w połowie lutego – zapowiada Gierkowski. Potem rozpoczną się przygotowania do prób morskich, które potrwają kolejnych kilka miesięcy. Przedstawiciele PGZ zapewniają, że przejęcie okrętu nie powinno wywołać dodatkowych komplikacji. – Na jednostce pracować będzie ta sama ekipa. Nie spodziewamy się znaczącego przesunięcia w harmonogramie prac – zapewnia Papliński. Jak zapowiada resort obrony, istnieje szansa, że patrolowiec wejdzie do służby jeszcze w tym roku.

ORP „Ślązak” dołączy do 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Zadaniem okrętu będzie zwalczanie celów powietrznych i nawodnych, ochrona morskich szlaków komunikacyjnych, a także podejść do portów. Pomoże w tym bogate uzbrojenie i wyposażenie, między innymi system dowodzenia wraz z konsolami firmy Thales, armata morska OTO Melara kalibru 76 mm, dwie armaty Marlin-WS kalibru 30 mm, cztery wyrzutnie pocisków rakietowych GROM i wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm, czy system kierowania ogniem. „Ślązak” ma 95 m długości i 13 m szerokości, wyporność 1800 t. Będzie rozwijał prędkość ok. 30 w., jego maksymalny zasięg to 4,5 tys. mil morskich, zaś autonomiczność, czyli zdolność operowania na morzu bez konieczności zawijania do portu, by uzupełnić zapasy została obliczona na 30 dni.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~sympatyk
1519295040
Kiedy ORP,,Ślązak ''wejdzie do służby w końcu ,gdyż przy takiej ,,szybkości'' budowy okrętów w kraju jest nie właściwa i zbyt wolna . To nie najlepiej świadczy o stoczni,która powinna się lepiej sprawować. Porównując budowę tej jednej jednostki do innych krajów NATO to my jesteśmy bardzo daleko w tyle co jest NIEZADAWALAJĄCA społeczeństwo . Dosyć tej opieszałości gdyż MY potrzebujemy wymianę wielu jednostek bojowych na nowe. To jest ważne byśmy się nie musieli wstydzić przed sojusznikami,zwłaszcza ,że najgorzej wygląda sprawa z OP. Czas byśmy wymienili w obecnym czasie chociaż dwie jednostki ,ale nie małe tylko te większe mające większe znaczenie w jednostkach bojowych i ich faktycznej wartości bojowej.
47-B1-11-51
~JSM
1516492380
Powalający okręt. Dobrze mówili że to najdroższa na świecie motorówka.
F1-BE-12-1D
~boss
1516038780
za mnie przez 15 lat na rakietowych bylo 3 komadirow majorow na 10 lajb a jak odchodzilem to 4 cumy okrety na 11 komandorow p. por
8E-BA-64-DC
~ja
1515940980
Uzbrojenie okrętu i jego prędkość "powala"
80-AB-16-01

Sukces Trumpa czy Kima?
Kotwica Polski Walczącej dla WOT
16–31 lipca – polskie oddziały na rosyjskiej ziemi
„Milion zza oceanu”, czyli Polacy w armii USA
Pancerne starcie w Orzyszu
Eastern Flank Pillar
Polska delegacja w drodze do Brukseli
Płonący tor przeszkód
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Spadochroniarze skakali po medale
Pożegnanie pilota MiG-a-29
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Unitarka terytorialsów
Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
Cel: bezpieczne lotnisko
Terytorialsi na kursie dla ratowników wodnych
„Kościuszko” na oceanie
Posłowie o „Wiśle” i PGZ
Armia zyskała 323 nowych oficerów
Sojusz jak wspólna pięść
W Brukseli o Afganistanie i pieniądzach
Inwestycje w Pionki
Wojownicy nad morzem
Groty na rynku cywilnym
„Walka czołgów” – kolejne starcie
Dwa medale kajakarki na Młodzieżowych Mistrzostwach Europy
Piłkarze z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Polskie Bryzy nad Afryką
Polityka fałszywego uśmiechu
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
Szkolenie Legii Akademickiej we Wrocławiu
„Sophia”: druga zmiana po certyfikacji
Prezydent i szef MON-u na Łotwie
34 medale żołnierzy na mistrzostwach Polski
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Sukcesy lekkoatletów w Pucharze Świata i Diamentowej Lidze
Trump: „Polska nie jest zakładnikiem”
Pamięci Polaków pomordowanych na Wołyniu
Frontowe miasta Legionów Polskich
Kawaleryjskie święto w Hrubieszowie
„Kormoran” opuścił Bałtyk
Powietrzny pokaz Orlików i Harvardów
Jak nas widzą, czyli Polska w oczach żołnierzy US Army
Polak znaczy skazaniec
MON na lato dla dzieci żołnierzy
PGZ i Leonardo chcą zbudować Kruka
System dowodzenia dla wojsk lądowych
Terytorialsi w urzędach
WOT zmodyfikuje zasady organizacji ćwiczeń poza poligonami
Powitanie kuwejckiego kontyngentu
Pierwszy nowoczesny okręt II Rzeczypospolitej
Polscy piloci wracają z Kuwejtu
Francja inwestuje w obronność
Szkoła Orląt będzie Akademią
Czarna Dywizja najlepsza na spartakiadzie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO