moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Żołnierze na traktory

Mają mieć przynajmniej sto koni mechanicznych, po dwanaście biegów do tyłu i do przodu, klimatyzację i być przystosowane do zasilania paliwem lotniczym. Polska armia chce kupić czterdzieści nowych ciągników rolniczych, które zastąpią wyeksploatowane czterdziestoletnie traktory.


Kiedy w PRL-u wojsko miało swoje gospodarstwa rolne, siły zbrojne posiadały tysiące ciągników rolniczych. Teraz, kiedy armia nie musi już hodować świń i krów ani uprawiać zboża i ziemniaków, w służbie zostało ponad czterysta. Mają je na wyposażeniu wojskowe oddziały gospodarcze, ośrodki szkolenia poligonowego oraz bazy lotnicze. Jak podkreśla ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, traktory są niezbędne do ich codziennego funkcjonowania.

– Wojsko ma ogromne areały zarówno leśne, jak i rolne, za które jest odpowiedzialne. Bez ciągników nie da się zrobić w poligonowych lasach przecinki, nie da się wytyczyć pasów bezpieczeństwa – wyjaśnia ppłk Chmiel, dodając, że z traktorów korzystają także marynarze i lotnicy. – Zimą wszyscy używają ich do odśnieżania, a obsługi lotnisk – do koszenia trawy oraz kołowania statków powietrznych.

Nowe traktory są naszej armii niezbędne, bo te które obecnie posiada, są w coraz gorszym stanie technicznym. Spośród czterystu ciągników czterdzieści cztery zostały zakwalifikowane jako „nieużytkowe”. W najbliższym czasie trafią do Agencji Mienia Wojskowego. Z resztą nie jest lepiej. Większości ciągników kończą się bowiem resursy techniczne i w najbliższych latach trzeba będzie je wycofać ze służby.

3 Rejonowa Baza Logistyczna z Krakowa ogłosiła przetarg na dostawę 40 ciągników rolniczych. Firmy zainteresowane kontraktem mają czas do 2 kwietnia na złożenie ofert handlowych. Wojsko szuka maszyn o mocy przynajmniej 100 koni mechanicznych, z klimatyzowanymi kabinami, które mogą być napędzane – poza klasycznym paliwem – także paliwem lotniczym.

Ciągniki trafią m.in. do Ośrodków Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Żaganiu, Wędrzynie, Orzyszu, Drawsku Pomorskim, baz lotniczych w Łasku, Powidzu i Dęblinie a także portów w Gdyni i Świnoujściu.

MON zamierza przeznaczyć na nowe ciągniki kilka milionów złotych.


 

O zakupach dla polskiej armii czytaj na portalu polska-zbrojna.pl

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze

~badygard
1362247500
Tak zlikwodowali OWC to se kupią traktory wypasione !!! A czy SUFO to tańsze od OWC?
42-B7-31-2A

Z najlepszymi na planszy
„Road Runner” w Libanie
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
NATO – jesteśmy z Polską
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Kurs dla najlepszych w SERE
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Pożegnanie z Columbią
Cios w plecy
W poszukiwaniu majora Serafina
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Krok ku niezależności
Dwie agresje, dwie okupacje
Zwycięska batalia o stolicę
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Hekatomba na Woli
Święto Wojsk Lądowych
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Debiut polskich Patriotów
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Brytyjczycy na wschodniej straży
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Rekompensaty na nowych zasadach
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Orlik na Alfę
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Trenują przed „Zapadem ‘25”
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Niemiecki plan zniszczenia Polski
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Czołgiści w ogniu
Brytyjczycy żegnają Malbork
17 września 1939. Nigdy więcej
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Największy transport Abramsów w tym roku
Husarz z polskim instruktorem
„Saber Junction” – gotowi do obrony
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Black Hawki nad Warszawą
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Wielkie zbrojenia za Odrą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO