moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Motoryzacyjne zakupy armii

Wojsko chce kupić 120 motocykli, 200 quadów oraz 191 samochodów małej ładowności. Przetargi w tej sprawie ogłosiła 3 Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa. Sprzęt ma trafić do jednostek operacyjnych, kompanii regulacji ruchu, poddziałów rozpoznawczych oraz wojsk obrony terytorialnej. Wartość kontraktów może wynieść nawet kilkadziesiąt milionów złotych.


Polska armia korzysta z quadów i motocykli zarówno w kraju, jak i podczas zagranicznych misji. Pojazdów tego rodzaju używają kompanie regulacji ruchu, pododdziały rozpoznawcze (np. z 12 i 17 Brygady Zmechanizowanej) oraz jednostki specjalne. Obecnie wojsko dysponuje kilkoma rodzajami quadów. Są to m.in. Hondy TRX-300 FW, Arctic Cat 400, Polaris Sportsan X2 800 EF czy Bombardier Outlander 650. Jeśli chodzi o motocykle, to poza maszynami terenowymi (enduro) jak Yamaha XT 660 R, żandarmeria wojskowa korzysta z motocykli typu cruiser (szosowymi) – Kawasaki VN 900 Classic.

Co kilka lat wojsko musi jednak wymienić najstarsze maszyny na nowe konstrukcje. W lutym 3 Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa ogłosiła przetarg na 40 quadów oraz 80 motocykli enduro. Wojsko zastrzegło, że zamówienie może zostać poszerzone o kolejnych 80 quadów oraz 120 motocykli. Ale to nie wszystkie zakupy motoryzacyjne. Osobne postępowanie dotyczy kupna 87 samochodów małej ładowności (do 3,5 tony). Z opcją pozyskania dodatkowych 104 aut.

Jakie wymagania mają spełniać poszukiwane maszyny? Motocykle powinny mieć jednocylindrowy, czterosuwowy silnik chłodzony cieczą, o pojemności minimum 450 cm3 i mocy co najmniej 35 kW. Skrzynia biegów musi mieć przynajmniej 5 przełożeń. Pojazd ma ważyć mniej niż 160 kilogramów. Z kolei quady mają być zasilane silnikiem dwucylindrowym, czterosuwowym, o pojemności minimum 800 cm3. Wojsku zależy na konstrukcjach o napędzie zmiennym 4x2/4x4, z automatyczną skrzynią biegów oraz z wyciągarką elektryczną o uciągu minimum 1300 kilogramów. Waga quadów – do 400 kilogramów.

W przypadku samochodów o małej ładowności (do przewozu maksymalnie 1100 kilogramów ładunku) wojsku chodzi o pojazdy napędzane wysokoprężnym silnikiem o mocy minimum 90 kW, z ręczną lub automatyczną skrzynią biegów o minimum 5 przełożeniach. Maszyny muszą mieć układ jezdny w systemie 4x2, a w kabinie miejsce dla pięciu pasażerów (dwa rzędy po trzy miejsca). Przedział bagażowy ma mieć pojemność minimum 4m3, tak aby zmieściła się tam jedna paleta typu EUR, czyli o wymiarach podstawy 800 × 1200 mm i wysokości do 1000 mm.

Skąd tak duże zakupy? – Pojazdy, które chcemy kupić, są przeznaczone nie tylko dla kompanii regulacji ruchu i jednostek operacyjnych, lecz także dla wojsk obrony terytorialnej – wyjaśnia ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Firmy zainteresowane udziałem w postępowaniach mogą składać oferty do 26 marca. Wartość kontraktów może wynieść nawet kilkadziesiąt milionów złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze


Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Jaśminowe szkolenia na AWL-u
Wszystkie Kormorany na wodzie
Dzień wart stu lat
Kalorie to nie wszystko
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Satelita MikroSAR nadaje
Holenderska misja na polskim niebie
Wojskowa łączność w Kosmosie
Wojsko ma swojego satelitę!
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Szwedzi w pętli
Niemieckie wsparcie z powietrza
Plan na WAM
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Orka na kursie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Obywatele chcą być wGotowości
Nowe Warmate dla wojska
Smak służby
Militarne Schengen
Zawiszacy przywitali Borsuki
Pancerniacy jadą na misję
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Combat 56 u terytorialsów
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Polski „Wiking” dla Danii
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Czas na polskie Borsuki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nie panikuj. Działaj. Bądź w gotowości
Mundurowi z benefitami
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Najdłuższa noc
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Święto sportowców w mundurach
Niebo pod osłoną
W ochronie granicy
Artylerzyści mają moc!
Gdy ucichnie artyleria
Nowe zdolności sił zbrojnych
Formoza – 50 lat morskich komandosów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO