moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

DSEI 2025 – morskie królestwo?

Choć odbywające się co dwa lata w Londynie targi zbrojeniowe DSEI rywalizują zacięcie o palmę pierwszeństwa z organizowanymi w latach parzystych paryskimi Eurosatorami, to w mojej ocenie te imprezy nie są dla siebie żadną konkurencją, bo wzajemnie uzupełniają się ofertowo. W stolicy Francji króluje bowiem sprzęt dedykowany wojskom lądowym, a Londyn żyje w rytm morskiej domeny operacyjnej. Nie oznacza to jednak, że „lądówka” w stolicy Wielkiej Brytanii jest nieobecna. Wręcz przeciwnie. Najciekawsze tegoroczne targowe premiery to m. in. bojowe wozy piechoty i wyrzutnie rakietowe.

DSEI, czyli organizowane od prawie 30 lat targi zbrojeniowe Defence & Security Equipment International, to obok paryskiego salonu Eurosatory największa wystawa branży obronnej na świecie. W tym roku wydarzenie przyciągnęło ponad 1750 wystawców, którzy do dyspozycji otrzymali ponad 100 tys. metrów kwadratowych powierzchni wystawienniczej, w tym nowo oddany do użytku obszar, powiększający dotychczasowe zasoby centrum kongresowo-targowego ExCeL (gdzie odbywa się DSEI) o prawie 15%. Został on w całości – jako „naval area” – przeznaczony dla firm stoczniowych i przedsiębiorstw produkujących sprzęt oraz uzbrojenie okrętowe.

Tradycją DSEI jest możliwość zwiedzania (oczywiście najpierw trzeba stać w czasem naprawdę długiej kolejce) cumujących przy pobliskim nabrzeżu okrętów wojennych oraz mniejszych jednostek nawodnych – prototypów i demonstratorów technologii.

Jeśli chodzi o okręty wojenne, w tym roku zwiedzającym zostały udostępnione cztery jednostki: dwie należące do Royal Navy – HMS „Mercey” i HMS „Example” – oraz niemiecka FGS „Sachsen” i belgijska BNS „Pollux”. HMS „Mercey” to okręt patrolowy typu River o długości 80 m i wyporności 1700 t, natomiast HMS „Example” to okręt patrolowo-szkoleniowy klasy Archer, mierzący 20,8 m i mający wyporność 54 t. FGS „Sachsen” to z kolei fregata rakietowa klasy Sachsen o długości 143 m i wyporności 5800 t, a BNS „Pollux” to okręt patrolowy klasy Castor, który mierzy 53,5 m długości, a jego wyporność to 455 t.

DSEI 2025 przyciągnęło do Londynu najwięcej firm z Wysp Brytyjskich. Drugą najliczniejszą reprezentację stanowią przedsiębiorstwa ze Stanów Zjednoczonych – jest ich ponad 200. Ciekawostką jest fakt, że po raz pierwszy w targach uczestniczy Luksemburg, który przygotował narodowe stoisko dla rodzimych firm. Należy również odnotować fakt, iż do Londynu nie przyjechali przedstawiciele rządu Izraela. Londyn nie zdecydował się skierować do nich zaproszenia ze względu na toczącą się w Strefie Gazy wojnę. Nie wpłynęło to jednak na udział w DSEI izraelskich firm, co odbieram jako brak konsekwencji w działaniu.

„Lądówka”, która skradła show

Londyńskie targi, podobnie zresztą jak Eurosatory, to idealne miejsce, aby każda z uczestniczących w nich firm mogła premierowo zaprezentować swoje najnowsze produkty. Nie inaczej jest w tym roku. Choć, jak już wspomniałem, DSEI w założeniu ma koncentrować się na kwestiach morskich, co umożliwiają powiększony obszar „naval area” oraz dziesiątki konferencji z udziałem dowódców sił morskich z całego świata, w mojej ocenie to przemysł lądowy i dronowy zdecydowanie tym razem skradły show.

Premierowych rozwiązań, które przyciągnęły uwagę wojskowych i branżowych specjalistów, było tutaj bardzo wiele i na pewno sporą część przegapiłem, ale pozwolę sobie wymienić kilka z nich. Zacznę od może nie największej nowości, ale dla mnie dużej ciekawostki, czyli przechodzącego właśnie badania i testy najnowszego czołgu Challenger 3, który z dumą prezentuje brytyjska armia. Tuż obok można zobaczyć pracę badawczo-rozwojową realizowaną dla UK Army przez koncern Leonardo, czyli duży bezzałogowy śmigłowiec Proteus.

Belgijski BNS Pollux, DSEI 2025 r.

Wśród targowych premier należy odnotować także obecność opracowanego przez Patrię gąsienicowego transportera piechoty TRACKX, który może dowozić w rejon walk nawet dziesięciu żołnierzy desantu, mimo trudnych warunków terenowych. Wśród platform kołowych bryluje moździerz kalibru 120 mm, który może być implementowany na różnego rodzaju podwoziach. Warto zauważyć również wozy do zwalczania dronów, takie jak chociażby turecki Aselsan i niemiecki Lynx Skyranger 35, oraz niszczyciele czołgów. Jeden z nich to Fuchs, produkowany przez firmę Rheinmetall, a wyposażony w wyrzutnie pocisków od firmy Lockheed Martin. W premiery pojazdów wojskowych wpisała się nawet koreańska Kia, która pojawiła się na DSEI po raz pierwszy i pokazała Tasmana, czyli mały pojazd taktyczny o napędzie 4 x 4.

Osobną grupę premier stanowiły drony – od małych konstrukcji rozpoznawczych, po większe, przeznaczone do działań bojowych, w tym do zwalczania innych bezzałogowców. W zasadzie podczas DSEI nie było państwa, które nie miałoby takich rozwiązań w swojej ofercie. Mnie osobiście najbardziej ujął japoński start-up, który prezentował bezzałogowiec wykonany … z kartonu.

Trendem, który również było widać w targowych premierach na DSEI, był „wysyp” różnego typu nowych pocisków rakietowych. Tutaj oczywiście dominowały duże koncerny – moją szczególną uwagę zwróciła firma MBDA, ale i te mniejsze reklamowały się rozwiązaniami z tego zakresu – chociażby nowymi silnikami do rakiet czy ładunkami do głowic bojowych.

Krzysztof Wilewski , publicysta portalu polska-zbrojna.pl

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Czwarta dostawa Abramsów
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Wojskowa łączność w Kosmosie
Uczelnie łączą siły
Nowe zdolności sił zbrojnych
Dzień wart stu lat
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Komplet medali wojskowych na ringu
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Po co wojsku satelity?
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Szwedzi w pętli
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Razem na ratunek
Najdłuższa noc
Wojsko przetestuje nowe technologie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Gdy ucichnie artyleria
Plan na WAM
Czas na polskie Borsuki
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Nowe zasady dla kobiet w armii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Borsuki jadą do wojska!
Artylerzyści mają moc!
Wojsko ma swojego satelitę!
Holenderska misja na polskim niebie
Pancerniacy jadą na misję
W krainie Świętego Mikołaja
Niebo pod osłoną
Don’t Get Hacked
Z Su-22 dronów nie będzie
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Zwrot na Bałtyk
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Przygotowani znaczy bezpieczni
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Polski „Wiking” dla Danii
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Militarne Schengen
Nadchodzi era Borsuka
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Mundurowi z benefitami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO